Potęgi

potęgi o wykładniku naturalnym, całkowitym i całkowitym ujemnym

Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Słowem wstępu

PO co mi to?

Przydatne materiały

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Potęga o wykładniku naturalnym

Potęga o wykładniku naturalnym to wyrażenie postaci

     \[ a^n \]

gdzie:

  • a to podstawa potęgi (liczba, którą potęgujemy),
  • n to wykładnik potęgi (naturalna liczba dodatnia).

Dla  n=1 mamy  a^1=a Dla  n>1 oznacza to, że mnożymy liczbę a przez samą siebie n razy.

Przykłady:

     \[ 2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8 \] \[ 5^2 = 5 \cdot 5 = 25 \]

Potęga o wykładniku całkowitym

Potęga o wykładniku całkowitym to wyrażenie postaci  a^n gdzie:

  • a to podstawa potęgi,
  • n to całkowita liczba dodatnia, ujemna lub zero.

Zasady:

     \[ a^0 = 1 \quad \text{dla każdej liczby a (pry założeniu, że) } a \neq 0 \]

Dla dodatnich wykładników n, a^n działa tak samo, jak przy wykładniku naturalnym.

Przykłady:

     \[ 3^0 = 1 \] \[ 4^2 = 16 \]

Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym

Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym to wyrażenie postaci  a^{-n} gdzie:

– a to podstawa potęgi (przy założeniu, że  a \neq 0 ),

– n to naturalna liczba dodatnia.

Zasady:

     \[ a^{-n} = \frac{1}{a^n} \]

Przykłady:

     \[ 2^{-3} = \frac{1}{2^3} = \frac{1}{8} \] \[ 5^{-2} = \frac{1}{5^2} = \frac{1}{25} \]

Przykłady i zastosowania

     \[ \text{Dla } a = 2: \] \[ 2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8 \] \[ 2^{-3} = \frac{1}{2^3} = \frac{1}{8} \] \[ \text{Dla } a = 10: \] \[ 10^2 = 10 \cdot 10 = 100 \] \[ 10^{-2} = \frac{1}{10^2} = \frac{1}{100} = 0.01 \]

Potęgi mają szerokie zastosowanie w matematyce, fizyce i innych dziedzinach nauki. Pozwalają na wygodne zapisywanie dużych i małych liczb oraz opisują różnorodne zjawiska, od wzrostu populacji po rozpady promieniotwórcze.

Zrozumienie potęg jest kluczowe dla dalszej nauki matematyki, w tym pracy z wielomianami, funkcjami wykładniczymi i logarytmami.

W uproszczeniu

Potęga to sposób na szybkie zapisanie mnożenia tej samej liczby wiele razy. Wyrażenie  a^n oznacza, że liczbę a mnożymy przez siebie n razy. Zaczniemy od prostych przykładów i wyjaśnień.

Potęga o wykładniku naturalnym

Potęga o wykładniku naturalnym to wyrażenie, gdzie:

  • a to liczba, którą mnożymy (nazywana podstawą),
  • n to liczba mówiąca, ile razy mamy pomnożyć aaa przez siebie (nazywana wykładnikiem).

Na przykład:

     \[ 2^3 \text{ oznacza } 2 \cdot 2 \cdot 2. \text{ Więc: } \] \[ 2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8 \] \[ 5^2 \text{ oznacza } 5 \cdot 5. \text{ Więc: } \] \[ 5^2 = 5 \cdot 5 = 25 \]

Potęga o wykładniku zero

Gdy wykładnik n wynosi 0, czyli mamy a^0 , to wynik zawsze wynosi 1 (o ile
a nie jest zerem).

Na przykład:

     \[ 3^0 = 1 \] \[ 4^0 = 1 \]

Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym

Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym oznacza, że zamiast mnożyć, będziemy dzielić. Wyrażenie  a^{-n} oznacza:

     \[ a^{-n} = \frac{1}{a^n} \]

Na przykład:

     \[ 2^{-3} \text{ oznacza } \frac{1}{2^3}: \] \[ 2^{-3} = \frac{1}{2^3} = \frac{1}{8} \] \[ 5^{-2} \text{ oznacza } \frac{1}{5^2}: \] \[ 5^{-2} = \frac{1}{5^2} = \frac{1}{25} \]

Przykłady i zastosowania

     Na przykład: \text{Dla liczby } a = 2: \] \[ 2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8 \] \[ 2^{-3} = \frac{1}{2^3} = \frac{1}{8} \] \text{Dla liczby } a = 10: \] \[ 10^2 = 10 \cdot 10 = 100 \] \[ 10^{-2} = \frac{1}{10^2} = \frac{1}{100} = 0.01 \]

Podsumowanie

Potęga to wygodny sposób na zapisanie mnożenia tej samej liczby wiele razy. Dzięki niej możemy szybko zapisać i obliczyć duże wartości. Potęgi mają wiele zastosowań w matematyce i pomagają nam w różnych obliczeniach.

Po co mi to?

To bardzo dobre pytanie! Potęgi mają wiele praktycznych zastosowań, które mogą przydać się w codziennym życiu i w różnych dziedzinach nauki. Oto kilka powodów, dlaczego warto znać potęgi:

  1. Szybkie Obliczenia
    • Potęgi pozwalają na szybkie obliczanie dużych liczb.
  2. Naukowe Zastosowania
    • W wielu dziedzinach nauki, takich jak fizyka, chemia, biologia, czy astronomia, używa się potęg do opisania różnych zjawisk.
  3. Informatyka i Technologia
    • W informatyce potęgi są używane do pracy z dużymi liczbami i do optymalizacji kodu. Na przykład, ilość danych może być wyrażana w gigabajtach
  4. Codzienne Życie
    • Potęgi pojawiają się również w życiu codziennym. Na przykład, jeśli masz przyrząd, który zużywa energię w watach na sekundę, to zużycie w kilowatach na godzinę jest wyrażone w potęgach.
  5. Rozwój Umysłowy:
    • Używanie potęg i zrozumienie matematyki pomaga rozwijać logiczne myślenie, umiejętności problem-solving i precyzyjne podejście do zadań. Te umiejętności są bardzo cenione w wielu zawodach, nie tylko związanych z nauką i technologią.

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Pozostałe materiały:

Pitacja – potęga o wykładniku naturalnym

Khanacademy – potęga o wykładniku ujemnym

ZPE – skracanie wyrażeń wymiernych

Matemaks – wyrażenia wymierne

Matematyczne Zoo – potęgi dla ósmoklasisty

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Przekształcanie wzorów Szkoła 4.0

Przekształcanie wzorów

Rozwiązywanie równań krok po kroku!

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					Liczby rzeczywiste Szkoła 4.0

Liczby rzeczywiste

cechy podzielności

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Jak mogę pomóc Inne

Jak mogę pomóc

Razem możemy zminić edukację

Edukacja to zbyt istotny temat dla naszej przyszłości (nas samych, naszych dzieci ale i cywilizacji), aby pozwalać wyznaczać kierunki jej rozwoju (nie zawsze w kierunku rozwoju) grupce ekspertów ministerstwa. Nauczanie to z kolei zbyt duże wyzwanie, aby mogła sobie z nim poradzić osamotniona instytucja szkoły (w formie przedszkoli, szkół i uczelni) dlatego musimy im pomóc! […]


					Marek Witański - CALM talks Inne

Marek Witański - CALM talks

Marek Witański

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostepna pod tym linkiem – „CALM […]


					Mam CV i co dalej? Artykuły

Mam CV i co dalej?

Planowanie kariery

Ten post jest kontynuacją obszernego tekstów w którym bardzo szczegółowo instruuję w jaki sposób możesz przygotować swoje CV inżynierskie, które zachwyci każdego pracodawcę, nawet jeżeli nie masz doświadczenia do wpisania. Dlatego nim przejdziesz do tego artykułu koniecznie zapoznaj się wcześniej z tym tekstem:CV studenta politechniki Wszystkie posty dotyczące planowania ścieżki kariery znajdziesz tutaj -> #kariera Stwórz […]


					Adres IP, maska i MAC PLC

Adres IP, maska i MAC

Prostymi słowami

Uprzedzam, że ten post kierowany jest do uczniów szkoły podstawowej, a co najwyżej uczniów szkoły średniej i zawiera pewne uproszczenia w celu przedstawienia idei. Nie traktuj go jako notatkę z podręcznika, a bardziej podstawę do dalszego pogłębiania wiedzy – jeśli potrzebujesz. Jeżeli jesteś starszy to język może Ci nie przypaść do gustu (choć z drugiej […]


					#FIZA Szkoła 4.0

#FIZA

Wprowadzenie - Przedmiot fizyka

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie Szkoła 4.0

Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie

oś liczbowa i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Potęgi Szkoła 4.0

Potęgi

potęgi o wykładniku naturalnym, całkowitym i całkowitym ujemnym

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Dokumenty Fundacji Inne

Dokumenty Fundacji

Statut, raporty, uchwały i sprawozdania

Cele fundacji (wycinek z statutu dostępnego poniżej) § 4.Cele Fundacji Dokumenty Statut fundacji Pakiet dokumentów za 2023 Pakiet dokumentów za 2022 Pakiet dokumentów za 2021 Pakiet dokumentów za 2020 rok SM za 2019, SF za 2019, Uchwała 2019


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij