Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy.
Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać oczekiwaniom jakie świat przyszłości przed Wami postawi.
Przez większość osób jest to pojęcie kojarzone z koncepcją dotyczącą rozwinięcia zaawansowanej automatyzacji przemysłowej o przetwarzania ogromnych ilości danych w celu zminimalizowania udziału człowieka w produkcji oraz przewidywania przyszłości (predykcyjne utrzymanie ruchu – wymiana elementów, które statystycznie dopiero za chwilę powinny ulec uszkodzeniu). Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć o autonomicznej wymiany danych pomiędzy poszczególnymi urządzeniami (Przemysłowy Internet Rzeczy), a także przytoczyć ważne hasło „systemy cyberfizyczne”. To dziwne sformułowanie mówi o ścisłym zintegrowaniu świata wirtualnego (programów np, na sterowniki PLC, deep learning) z światem fizycznym (urządzenia wykonawcze) co ja osobiście uważam za obszar pracy dla mechatroników (choć niektórzy w tym miejscu tworzą nowy zawód przyszłości ITmatyka).
Chciałbym zwrócić uwagę, że słowo „Industry” bezpośrednio nawiązuje do 4 rewolucją przemysłowej, jednak samo to pojęcie wykracza o wiele dalej poza produkcję. Do tego worka oprócz personalizacji produkcji („masowej produkcji pojedynczych egzemplarzy” dzięki czemu każdy dostaje coś „niepowtarzalnego” i może czuć się wyjątkowy) i zagadnień wymienionych wcześniej często wrzuca się także Internet Rzeczy (smartfony, smartwatch czy nawet inteligentne lodówki), chmury obliczeniowe, analizę Big Data (powszechną w marketingu), sztuczną inteligencję (wykorzystywaną w coraz to liczniejszych dziedzinach życia codziennego), a także druk przyrostowy (druk 3D wieloma metodami, skończywszy na stawianiu biurowców), rzeczywistość rozszerzoną oraz roboty współpracujące CoBoty (o czym więcej w tym poście).
Zamieszczona poniżej wersję należy traktować jako wersję roboczą, wsparcie dla wykładowcy (nie posiada obszernych wyjaśnień).
Wkrótce zamieszczę bardziej obszerną i dopracowana prezentację, a tymczasem znajdzesz w aktualnej wersji następujące tematy:
- Co to jest Industry 4.0
- Trochę historii
- Gdzie w tym wyścigu jest Polska
- Z czego składa się Przemysł 4.0
- Wyzwania
- Inżynier 4.0
- Dlaczego nie warto liczyć w tym wypadku na szkoły
- Co dalej robić? Co czytać co oglądać
- Aplikacje i programy, które powinieneś poznać.
Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów
Kończąc ten artykuł proszę Cię o opinię
Wszystkie materiały, które znajdziesz na stronie fundacji CALM edu udostępniane są za darmo. Nie oczekujemy za nie żadnej zapłaty, Twoich danych osobowych (jak większość portali), nie zamieszczamy nawet reklam na stronie.
Prosimy wyłącznie o
podzielenie się opinią, co sądzisz o tych materiałach, o naszej pracy, czy coś można zrobić lepiej, czy warto coś dodać, a może coś nie działa? Daj znać wysyłając wiadomość za pomocą formularza kontaktowego (zakładka kontakt).
Jeśli masz odrobinę więcej czasu i dostrzegasz sens w darmowym dzieleniu się wiedzą dla dobra nas wszystkich to możesz nam pomóc! Podeślij tą stroną do swoimi znajomymi albo daj nam znać jeśli chcesz pomóc w tworzeniu kolejnych darmowych i atrakcyjnych materiałów.
Robimy to aby ułatwić codzienną pracę nauczycielom.
Jeżeli jesteś jednym z nich to koniecznie daj nam znać, co sądzisz o tym projekcie.
Jestem zachwycony tym szkoleniem Panie Grzegorzu, szukałem takiej wiedzy w całym necie, a tylko u Pana ją znalazłem kompleksowo.