Bloczek MOVE

Ruszyć, przesłać, przekopiować wartość

Jeden z najczęściej używanych bloczków, ponieważ jest to chyba najbardziej wszechstronny z bloczków.

Z folderu MOVE na poziomie podstawowym (a takiego dotyczy ten podręcznik) powinieneś zainteresować się tylko jednym bloczkiem – „MOVE”.


Bloczek MOVE jak sama nazwa wskazuje….

Co słownik bab.la ma na ten temat
move {czas.} PL przenieść ruszyć poruszyć ruszać przesunąć skłonić przesiąść się zmienić miejsce przestawić się przetransportować przesiadać się przestawiać się przemieszczać się przestawić wodzić

(transfer of residence, company) przeprowadzka (feminine)the move took a day przeprowadzka trwała jeden dzieńthe firm’s move out of town wyprowadzka firmy z miastaour friends helped with the move przyjaciele pomogli nam w przeprowadzce ….

… służy do przesuwania (przesyłania i kopiowania) wartości wpisanej z ręki lub skopiowanej z wskazanego zakresu do podpiętego pod wyjście OUT1 adresu. Tylko tyle i aż tyle.

Co można za jego pomocą przesłać? Całkiem sporo. Poniżej pełna lista. (kliknij aby powiększyć)


Przetestujmy bloczek MOVE w praktyce

Wpisz w tablicy podglądu adres MW50 i odpal nasz symulator, aby przetestować poniższy program.

Network 1
Kopiowanie bezwarunkowe (przy każdym cyklu) cyfry „123” do MW50.

Network 2
Kopiowanie warunkowe (tylko gdy „ON” = 1 )
zawartości z IW2* do MW50.

*Co to za adres IW2 i co w nim jest zapisane?
„I” oznacza, że chodzi o wejścia, „W” że o 16 bitów, „2” że zaczynajcie się na bajcie o numerze 2. Co tam jest? To już zależy od tego co jest fizycznie wpięte pod tymi adresami i czy na poszczególnych wejściach jest napięcie (domyślnie 0). Bo każde wejście to inna potęga liczby „2” o czym pisałem w wcześniejszej lekcji.


MOVE i co dalej?

Bloczek MOVE w TIA Portal został rozbudowany o dodatkowe wyjścia. Po kliknięciu na słoneczko, możesz dodawać kolejne adresy, na które jednocześnie zostanie przesłana ta sama wartość. Dawniej (w Step7) trzeba było dla każdego adresu w LAD dodawać kolejny bloczek MOVE.

Zmiana formatu wyświetlania zmiennych

2# system binarny
16# szesnastkowy
liczba wpisana z ręki – DEC

Można to jednak zmienić (dla tagu, całego networku, lub nawet całego bloku) klikając prawym przyciskiem myszki.


Rozbieżność rozmiarów zmiennych

Podczas próby przesłania większej zmiennej do mniejsze, przesyłana będzie młodsza część, a resztę odcina.
To dlatego, ponieważ w przypadku wysyłania małych dodatnich liczb wartość zostanie przesłana prawidło, bo starsze bajty mogą być nieużywane (są na nich zera)

Podczas przesłania mniejszej
zmiennej do większej, ciąg bitów zostanie przesłany, a pozostałe bajty (starsze) zapełnione zerami, dzięki czemu wartość dodatnich zmiennych zostanie przesłana prawidłowo.

Jeżeli jednak będziesz wysyłać liczby ujemne, to wszystko się może posypać. bo bit odpowiedzialny za znak będzie nie na swoim miejscu (najbardziej na lewo).

Trzeba uważać przesyłając liczby do komórek o innym rozmiarze, bo to się zwyczajnie może nie udać. O zakresach zmiennych pisałem TUTAJ.

Używając MOVE UWAŻAJ NA…

To ważne więc warto powtórzyć:

Jeżeli wysyłasz zmienne tego samego rozmiaru i typu, nie musisz się niczym przejmować, ale…

Jeżeli wysyłasz MB1 do MD104, wypełnisz tylko jeden z 4 bajtów (MB107), a reszta zostanie dopełniona zerami. Wartość z MB1 zostanie prawidłowo wklejona do MD104, chyba że… W MB1 znajduje się liczba ujemna (tak jak na wcześniejszym obrazku ).

Przesyłając liczbę ujemną pomiędzy zmiennymi o różnych rozmiarach (np. z MB1 do MD104), musisz zastosować blok konwersji (ale o tym na kolejnej lekcji). Dlaczego? Upraszczać rzeczy – bit znaku będzie wklejony w złym miejscu i nie będzie interpretowany jako minus, ale jako pewna potęga liczby 2.(widać to w tabeli)

Kopiując wartość z MD100 do MB110, musisz być świadomy, że pierwszy adres jest 4 razy większy od drugiego, a więc nie zmieszczą się w nich te same wartości. System wycina (a tak naprawdę kopiuje) najmniej istotny bajt z MD100, czyli MB103, i wkleja go do MB110 – co widać na powyższej ilustracji. Jeżeli masz szczęście i przesyłasz liczbę z zakresu od 0 do 255 dla USInt albo od 0 do 127 (Sint), wszystko przebiegnie sprawnie. Chyba że w MD100 masz liczbę ujemną, ale to już wiesz…

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					#Fiza Szkoła 4.0

#Fiza

Wprowadzenie - Przedmiot fizyka

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Historia robotów cz. 3 CoBots Artykuły

Historia robotów cz. 3 CoBots

przyszłość - roboty współpracujące

zobacz też: historia robotów cz.2 – pierwsze manipulatory W trzeciej części (czyli w tym poście, ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem, link do wcześniejszej części zamieściłem powyżej) skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej, mam tu na myśli roboty współpracujące (CoBots, Collaborative Robots) czyli manipulatorów najnowszej generacji będących integralna częścią […]


					Książki dla nauczycieli Inne

Książki dla nauczycieli

i wszystkich zainteresowanych edukacją

„Kreatywna szkoła” i „Oblicza umysłu”Ken Robinson Dwie książki z kategorii „Co z szkołą jest nie tak i dlaczego niektórym udało się to zrobić lepiej”. Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami, a także przytacza wiele konkretnych szkół i organizacji, którym się udaje skutecznie wprowadzać innowacje. „Oblicza umysłu” to interesująca książka która opisuje różne aspekty ludzkiego […]


					Zadanie PLC

Zadanie "Przełącznik"

Zadanie do samodzielnej realizacji

Dla kogo przygotowałem to zadanie? Jeżeli jesteś nauczycielem i nie masz do końca pomysłu jakie zadania z programowania PLC powinieneś zadać uczniom – to jest ona dla Ciebie. Jeśli jesteś samoukiem (takim jak ja) i samodzielnie dążysz do poszerzania swoich horyzontów i umiejętności, to ta prezentacja (i wszystkie inne na tej stronie) może się okazać […]


					#Tech Szkoła 4.0

#Tech

Wprowadzenie do świata technologii

Wierzymy, że głównym celem edukacji nie jest wiedza, lecz działanie i że technologia może rozwiązać większość problemów z którymi się dziś mierzymy. Dlatego ten przedmiot dedykujemy „zabawie” z technologią, aby ją odczarować i uświadomić młode umysły, że przyszłość leży w ich rękach. Na początek sterowniki PLC -> Wszystko na ich temat znajdziesz tutaj:Darmowy Podręcznik Programowania […]


					Odnawiamy taras Inne

Odnawiamy taras

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Co można zrobić z taką przestrzenią za oknami sali naszych dzieci? Mamy kwiecień 2023, wiosna trwa więc pora zagospodarować trochę podwórka dla naszych dzieci. […]


					5xP Podręcznik Programowania PLC PLC Podręczniki

5xP Podręcznik Programowania PLC

Naucz się programować

Ten darmowy podręcznik PLC wraz z kompatybilnym darmowym szkoleniem PLC jest kierowany dla uczniów techników, którzy przygotowują się do egzaminu zawodowego (specjalizacja mechatronika) oraz do wszystkich tych studentów po liceum chcących wreszcie poznać praktyczne podstawy automatyki. Dlaczego ten podręcznik 5xP i cały kurs jest darmowy? Jeśli pojawiło się w Twojej głowie pytanie, dlaczego otrzymujesz ode […]


					Komparatory PLC

Komparatory

Porównania wartości

Zagadnienie z kategorii najprostszych i najkrótszych. Nim przejdziemy do tematu tego rozdziału sprawdźmy w bab.la skąd nazwa: compare to {czas.} PL porównać do, porównać z, porównywać do, porównywać z, przyrównać do przyrównywać do. W takim razie komparatory służą tylko albo aż do jednego, czyli porównywania wartości. Jak użyć komparatorów? W celu porównania wartości musimy: W […]


					Watch Table w TIA Portal PLC

Watch Table w TIA Portal

Tablica podglądania zmiennych

Po co mi to? Jak sama nazwa wskazuje, watch table służy do modyfikowania zmiennych (oraz ich podglądania). 😉 Tym samym przyda Ci się do sprawdzania stanów zmiennych, szukania błędów w programie, wysyłania wartości temperatur, prędkości obrotowych czy liczby sztuk do wyprodukowania do maszyn. Wszędzie Ci się przyda! Wstawianie nowej Watch table W projekcie domyślnie nie […]


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					CALM_PLCsim - Symulator PLC PLC

CALM_PLCsim - Symulator PLC

Wirtualne stanowisko wykonawcze

Dla kogo „CALM PLCsim” – symulator stanowiska PLC S7-1200 ? Napisaliśmy program odzwierciedlający w 100% fizyczne stanowiska edukacyjne. Kierujemy go do wszystkich uczniów i studentów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności programowania sterowników PLC. Dla posiadaczy fizycznych sterowników Jeżeli masz zajęcia z programowania na fizycznych sterownikach PLC ale szkoła nie posiada elementów wykonawczych (innych niż lampki). […]


					EDUmiejsca Inne

EDUmiejsca

centra edukacyjne, parki, muzea

Albert Einstein kiedyś powiedział, że początkowe lata nauki fizyki powinny opierać się tylko i wyłącznie na ciekawych eksperymentach. Na szczęście w XXI w. nie tylko nauka fizyki może przyjmować formę eksperymentalną i doświadczalną, a tak naprawdę już każdy przedmiot co udowadnia poniższa mapa. Jeżeli znasz inne miejsca, które powinny się znaleźć na powyższej mapie daj […]

One thought on “Bloczek MOVE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij