Bloczek MOVE

Ruszyć, przesłać, przekopiować wartość

Jeden z najczęściej używanych bloczków, ponieważ jest to chyba najbardziej wszechstronny z bloczków.

Z folderu MOVE na poziomie podstawowym (a takiego dotyczy ten podręcznik) powinieneś zainteresować się tylko jednym bloczkiem – „MOVE”.


Bloczek MOVE jak sama nazwa wskazuje….

Co słownik bab.la ma na ten temat
move {czas.} PL przenieść ruszyć poruszyć ruszać przesunąć skłonić przesiąść się zmienić miejsce przestawić się przetransportować przesiadać się przestawiać się przemieszczać się przestawić wodzić

(transfer of residence, company) przeprowadzka (feminine)the move took a day przeprowadzka trwała jeden dzieńthe firm’s move out of town wyprowadzka firmy z miastaour friends helped with the move przyjaciele pomogli nam w przeprowadzce ….

… służy do przesuwania (przesyłania i kopiowania) wartości wpisanej z ręki lub skopiowanej z wskazanego zakresu do podpiętego pod wyjście OUT1 adresu. Tylko tyle i aż tyle.

Co można za jego pomocą przesłać? Całkiem sporo. Poniżej pełna lista. (kliknij aby powiększyć)


Przetestujmy bloczek MOVE w praktyce

Wpisz w tablicy podglądu adres MW50 i odpal nasz symulator, aby przetestować poniższy program.

Network 1
Kopiowanie bezwarunkowe (przy każdym cyklu) cyfry „123” do MW50.

Network 2
Kopiowanie warunkowe (tylko gdy „ON” = 1 )
zawartości z IW2* do MW50.

*Co to za adres IW2 i co w nim jest zapisane?
„I” oznacza, że chodzi o wejścia, „W” że o 16 bitów, „2” że zaczynajcie się na bajcie o numerze 2. Co tam jest? To już zależy od tego co jest fizycznie wpięte pod tymi adresami i czy na poszczególnych wejściach jest napięcie (domyślnie 0). Bo każde wejście to inna potęga liczby „2” o czym pisałem w wcześniejszej lekcji.


MOVE i co dalej?

Bloczek MOVE w TIA Portal został rozbudowany o dodatkowe wyjścia. Po kliknięciu na słoneczko, możesz dodawać kolejne adresy, na które jednocześnie zostanie przesłana ta sama wartość. Dawniej (w Step7) trzeba było dla każdego adresu w LAD dodawać kolejny bloczek MOVE.

Zmiana formatu wyświetlania zmiennych

2# system binarny
16# szesnastkowy
liczba wpisana z ręki – DEC

Można to jednak zmienić (dla tagu, całego networku, lub nawet całego bloku) klikając prawym przyciskiem myszki.


Rozbieżność rozmiarów zmiennych

Podczas próby przesłania większej zmiennej do mniejsze, przesyłana będzie młodsza część, a resztę odcina.
To dlatego, ponieważ w przypadku wysyłania małych dodatnich liczb wartość zostanie przesłana prawidło, bo starsze bajty mogą być nieużywane (są na nich zera)

Podczas przesłania mniejszej
zmiennej do większej, ciąg bitów zostanie przesłany, a pozostałe bajty (starsze) zapełnione zerami, dzięki czemu wartość dodatnich zmiennych zostanie przesłana prawidłowo.

Jeżeli jednak będziesz wysyłać liczby ujemne, to wszystko się może posypać. bo bit odpowiedzialny za znak będzie nie na swoim miejscu (najbardziej na lewo).

Trzeba uważać przesyłając liczby do komórek o innym rozmiarze, bo to się zwyczajnie może nie udać. O zakresach zmiennych pisałem TUTAJ.

Używając MOVE UWAŻAJ NA…

To ważne więc warto powtórzyć:

Jeżeli wysyłasz zmienne tego samego rozmiaru i typu, nie musisz się niczym przejmować, ale…

Jeżeli wysyłasz MB1 do MD104, wypełnisz tylko jeden z 4 bajtów (MB107), a reszta zostanie dopełniona zerami. Wartość z MB1 zostanie prawidłowo wklejona do MD104, chyba że… W MB1 znajduje się liczba ujemna (tak jak na wcześniejszym obrazku ).

Przesyłając liczbę ujemną pomiędzy zmiennymi o różnych rozmiarach (np. z MB1 do MD104), musisz zastosować blok konwersji (ale o tym na kolejnej lekcji). Dlaczego? Upraszczać rzeczy – bit znaku będzie wklejony w złym miejscu i nie będzie interpretowany jako minus, ale jako pewna potęga liczby 2.(widać to w tabeli)

Kopiując wartość z MD100 do MB110, musisz być świadomy, że pierwszy adres jest 4 razy większy od drugiego, a więc nie zmieszczą się w nich te same wartości. System wycina (a tak naprawdę kopiuje) najmniej istotny bajt z MD100, czyli MB103, i wkleja go do MB110 – co widać na powyższej ilustracji. Jeżeli masz szczęście i przesyłasz liczbę z zakresu od 0 do 255 dla USInt albo od 0 do 127 (Sint), wszystko przebiegnie sprawnie. Chyba że w MD100 masz liczbę ujemną, ale to już wiesz…

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Jak pomagać? Streszczenie Nasze projekty

Jak pomagać? Streszczenie

dla zabieganych

Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Ukraińcom Ten artykuł to wyłącznie streszczenie obszernego tekstu, który znajdziesz pod tym linkiem Jak pomagać Ukraińcom z głową. Jeżeli chcesz zgłębić ten temat koniecznie go przeczytaj w całości. Jeśli jednak nie lubisz zbyt długich Oryginalny tekst powstał po rozmowach z osobami zarządzającymi akacjami pomocowymi na terenie Gliwic: Leszek Losza (Centrum […]


					CALM talks Nasze projekty

CALM talks

Porozmawiajmy o edukacji

Jeżeli trafiłeś na tą stronę to pewnie już wiesz o co chodzi w tym projekcie i możesz od razu wypełnić ankietę klikając w link zamieszczony w poniższym box-ie. Jeśli jednak nie do końca wiesz o co chodzi w projekcie CALM talks to zapraszam do lektury tego artykułu i na końcu wypełniania ankiety. Jeśli od razu […]


					Symulator sterownika PLC PLC

Symulator sterownika PLC "1500 CALM PLCsim"

Dla nuaki programwoania S7-1500

Nie masz sterownika PLC ale chcesz nauczyć się programować? Bardzo dobrze się składa, ponieważ dla moich kursantów (i czytelników tej strony) przygotowałem darmowy do pobrania symulator stanowiska szkoleniowego i cały kurs podstawowy przygotowujący do egzaminu zawodowego z programowania sterowników PLC. Plansz z podnośnikiem i dwoma taśmami Po pierwsze: pobierz oprogramowanie TIA Portal (Jak pobrać i […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					Timery PLC PLC

Timery PLC

Układy czasowe TP, TON, TOF, TONR

Po co mi timery? Chcesz / musisz zmierzyć czas w PLC to musisz użyć timerów (przynajmniej na naszym poziomie).Mierzenie czasu może okazać się istotne nie tylko w sytuacji, gdy będziesz chciał uruchomić coś z zadanym opóźnieniem (szczególnie początkujący programiści rozwiązują w ten sposób wiele swoich problemów) ale także w sytuacji, gdy będziesz potrzebować zmierzyć czas […]


					Historia robotów cz. 3 CoBots Artykuły

Historia robotów cz. 3 CoBots

przyszłość - roboty współpracujące

zobacz też: historia robotów cz.2 – pierwsze manipulatory W trzeciej części (czyli w tym poście, ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem, link do wcześniejszej części zamieściłem powyżej) skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej, mam tu na myśli roboty współpracujące (CoBots, Collaborative Robots) czyli manipulatorów najnowszej generacji będących integralna częścią […]


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Zakresy zmiennych PLC PLC

Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się: Po co mi to? Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów: 1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje […]


					Historia edukacji Artykuły

Historia edukacji

Krótka historia współczesnej edukacji

Żyjemy w świecie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpisujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji…. Otaczająca nas rzeczywistość stawia […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij