#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie psychiczne”, czy „psychologia szczęścia” ale to już chyba brzmi trochę zbyt ograniczająco.

Uważamy, że przedmiot ten mógłby się przysłużyć do walki z depresja wśród dzieci i młodzieży, a tym samym falą samobójstw. Jeśli młodzież nie ma w swoim najbliższym otoczeniu przykładów w jaki sposób może spędzać swój czas wolny poza oglądaniem telewizji, streamingów i serfowaniem w sieci to jest na najlepszej drodze do depresji.

W wielkim skrócie przedmiot ten powinien mówić o tym jak spędzać czas z ukierunkowaniem na aktywności fizyczne, pobudzanie ciekawości świata, wolontariaty, inicjatywy lokalne, budowanie małych społeczności i pomoc innym. Chodzi nam o uświadomienie, że wszyscy mają „sprawczość”, tłumaczyć jak nawiązywać relacje – nie tylko z rówieśnikami -, pośrednio uczyć pracy w grupach podczas majsterkowania, a także nauka „liderowania”, prezentowania pomysłów.

Przykładowe tematy, które uważamy, że warto poruszyć na „lekcjach*” to:

  • wpływ nowych technologii na zdrowie psychiczne,
  • wpływ aktywności fizycznych na poziom szczęścia w życiu,
  • wpływ tego co jemy na to jak się czujemy,
  • wolontariat jako dobro, które wraca,
  • w jaki sposób mieć pozytywny wpływ na swoje otoczenie,
  • bezpieczeństwo podczas górskich wędrówek,
  • bezpieczeństwo wakacyjne,
  • bogactwo kulturowe świata jako motor napędowy turystyki.

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.

Psychoedukacja

Warto szczególną uwagę zwrócić na punkt pierwszy na powyższej liście, ponieważ w dobie powszechnego korzystania z mediów społecznościowych oraz wzrostu liczby problemów zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, szkoły (Szkoła 4.0) powinny wprowadzać psychoedukację jako istotny element programu nauczania. Wiedza na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie z emocjami, stresu czy cyberprzemocy powinna być przekazywana uczniom w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Ponadto, nauczyciele i rodzice powinni być zaangażowani w proces edukacji w zakresie zdrowia psychicznego, aby móc wspierać dzieci w sytuacjach trudnych emocjonalnie i zapewnić im odpowiednie wsparcie (a i sami by na tym skorzystali, ponieważ ten problem nie dotyczy tylko dzieci).

Szkoły powinny również uczyć uczniów, jak korzystać z mediów społecznościowych w sposób odpowiedzialny i świadomy. Dzieci powinny być edukowane na temat zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z social mediów, takich jak cyberprzemoc, uzależnienie czy negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Uczniowie powinni również zdobyć umiejętności krytycznego myślenia w kontekście informacji i wpisów publikowanych w mediach społecznościowych, co pozwoli im na unikanie dezinformacji czy manipulacji.


Szkoła 4.0 – co to takiego?

Kilka słów wstępu na temat projektu Szkoła 4.0, którego częścią jest także strona, którą aktualnie przeglądasz.

Chcesz dowiedzieć się więcej kliknij tutaj – Szkoła 4.0

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Łukasz Grabowski - CALM talks Inne

Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]


					Podłączenie PLC do wirtualnego HMI PLC

Podłączenie PLC do wirtualnego HMI

Symulator HMI w praktyce

Z tej prezentacji dowiesz się jak: Panele HMI symulator Dla kogo? Jeżeli jesteś nauczycielem i chcesz nauczyć swoich uczniów tworzyć wizualizacje na panele HMI jednak szkoły nie stać na ich zakup. Jeżeli jesteś samoukiem i chcesz rozwijać się w domu bez inwestowania w sprzęt to wbudowany symulator HMI jest dla Ciebie. Jeżeli posiadasz sterownik s7-1200 […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					#Biola Szkoła 4.0

#Biola

Wprowadzenie - Przedmiot biologia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					5xP Podręcznik Programowania PLC PLC Podręczniki

5xP Podręcznik Programowania PLC

Naucz się programować

Ten darmowy podręcznik PLC wraz z kompatybilnym darmowym szkoleniem PLC jest kierowany dla uczniów techników, którzy przygotowują się do egzaminu zawodowego (specjalizacja mechatronika) oraz do wszystkich tych studentów po liceum chcących wreszcie poznać praktyczne podstawy automatyki. Dlaczego ten podręcznik 5xP i cały kurs jest darmowy? Jeśli pojawiło się w Twojej głowie pytanie, dlaczego otrzymujesz ode […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					IDEA market Nasze projekty

IDEA market

Platforma wymiany pomysłów

Witamy w miejscu w którym oddajmy głos młodym ludziom. A oni udowadniają, że poprzez swoją pomysłowość i pracowitość naprawdę mogą zmieniać świat w którym żyjemy. IDEA market ma za zadaniem im w tym pomóc. Cel edukacji to DZIAŁANIE! Fundacja CALM edu została założona aby przekuć edukację w użyteczne działanie. Chcemy pokazać jak duży pozytywny impakt […]


					Timery PLC PLC

Timery PLC

Układy czasowe TP, TON, TOF, TONR

Po co mi timery? Chcesz / musisz zmierzyć czas w PLC to musisz użyć timerów (przynajmniej na naszym poziomie).Mierzenie czasu może okazać się istotne nie tylko w sytuacji, gdy będziesz chciał uruchomić coś z zadanym opóźnieniem (szczególnie początkujący programiści rozwiązują w ten sposób wiele swoich problemów) ale także w sytuacji, gdy będziesz potrzebować zmierzyć czas […]


					ReflexOn Inne

ReflexOn

Explory 2023

Projekt uczniów (moich kursantów) technikum Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie ReflexOn to innowacyjne urządzenie, które pozwala na usprawnienie rehabilitacji, trening umysłu, doskonalenie szybkich procesów myślowych, koordynacji ruchowej oraz nauki. Podoba się projekt? Możesz na niego zagłosować na stronie: https://www.explory.pl/2023/ Jego główne cechy to: prosta i przyjemna forma sterowania, interaktywne elementy, automatyczny proces zbierania informacji, angażujące […]


					Neurodydaktyka - jak się uczyć Artykuły

Neurodydaktyka - jak się uczyć

aby się nauczyć - prostymi słowami

Z tego artykułu dowiesz się: czym jest neurodydaktyka, ta dziwnie brzmiąca dziedzina nauki. Zrozumiesz dlaczego nasi przodkowie żyjący setki tysięcy lat temu jeszcze dziś w świecie smartfonów tak skutecznie utrudniają nam uczenie się. Dowiesz się dlaczego nie zapominasz – i prawdopodobnie nigdy nie zapomnisz – jak się jeździ na rowerze lub pływa, ale niewykorzystywane języki […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij