Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie psychiczne”, czy „psychologia szczęścia” ale to już chyba brzmi trochę zbyt ograniczająco.
Uważamy, że przedmiot ten mógłby się przysłużyć do walki z depresja wśród dzieci i młodzieży, a tym samym falą samobójstw. Jeśli młodzież nie ma w swoim najbliższym otoczeniu przykładów w jaki sposób może spędzać swój czas wolny poza oglądaniem telewizji, streamingów i serfowaniem w sieci to jest na najlepszej drodze do depresji.
W wielkim skrócie przedmiot ten powinien mówić o tym jak spędzać czas z ukierunkowaniem na aktywności fizyczne, pobudzanie ciekawości świata, wolontariaty, inicjatywy lokalne, budowanie małych społeczności i pomoc innym. Chodzi nam o uświadomienie, że wszyscy mają „sprawczość”, tłumaczyć jak nawiązywać relacje – nie tylko z rówieśnikami -, pośrednio uczyć pracy w grupach podczas majsterkowania, a także nauka „liderowania”, prezentowania pomysłów.
Przykładowe tematy, które uważamy, że warto poruszyć na „lekcjach*” to:
- wpływ nowych technologii na zdrowie psychiczne,
- wpływ aktywności fizycznych na poziom szczęścia w życiu,
- wpływ tego co jemy na to jak się czujemy,
- wolontariat jako dobro, które wraca,
- w jaki sposób mieć pozytywny wpływ na swoje otoczenie,
- bezpieczeństwo podczas górskich wędrówek,
- bezpieczeństwo wakacyjne,
- bogactwo kulturowe świata jako motor napędowy turystyki.
Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.
Psychoedukacja
Warto szczególną uwagę zwrócić na punkt pierwszy na powyższej liście, ponieważ w dobie powszechnego korzystania z mediów społecznościowych oraz wzrostu liczby problemów zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, szkoły (Szkoła 4.0) powinny wprowadzać psychoedukację jako istotny element programu nauczania. Wiedza na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie z emocjami, stresu czy cyberprzemocy powinna być przekazywana uczniom w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Ponadto, nauczyciele i rodzice powinni być zaangażowani w proces edukacji w zakresie zdrowia psychicznego, aby móc wspierać dzieci w sytuacjach trudnych emocjonalnie i zapewnić im odpowiednie wsparcie (a i sami by na tym skorzystali, ponieważ ten problem nie dotyczy tylko dzieci).
Szkoły powinny również uczyć uczniów, jak korzystać z mediów społecznościowych w sposób odpowiedzialny i świadomy. Dzieci powinny być edukowane na temat zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z social mediów, takich jak cyberprzemoc, uzależnienie czy negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Uczniowie powinni również zdobyć umiejętności krytycznego myślenia w kontekście informacji i wpisów publikowanych w mediach społecznościowych, co pozwoli im na unikanie dezinformacji czy manipulacji.
Szkoła 4.0 – co to takiego?
Kilka słów wstępu na temat projektu Szkoła 4.0, którego częścią jest także strona, którą aktualnie przeglądasz.
Chcesz dowiedzieć się więcej kliknij tutaj – Szkoła 4.0