Photo by Annie Spratt on Unsplash

Post w rozbudowie


W jakim świecie żyjemy?

Żyjemy w świcie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpasowujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji….

Otaczająca nas rzeczywistość stawia na każdym kroku, wyzwania z którymi aby móc się zmierzyć potrzebujemy nieszablonowego podejścia, gdy to w szkole stawiane są oceany za szablonowe uzupełnianie ćwiczeń i wybieranie z dostępnych opcji tych, które uważamy, że zostały zamieszczone w kluczu odpowiedzi.

Żyjemy w świecie komunikacji 5G, pracujemy w przemyśle 4.0, korzystamy z USB 3.0, przeglądamy Web 2.0, a uczymy się w szkołach 1.0 powstałej dwa wieki temu i niepodgajającej większym zmianom.

W wcześniejszym wpisie poznaliśmy historię edukacji, zaczynając od pruskiego systemu, a kończąc na II rewolucji przemysłowej. Prawda jest jednak tak, że nasz system edukacji nie zmienił się wcale od tamtego czasu pomimo, że aktualnie tworzymy już czwartą rewolucję przemysłową – „Industry 4.0”.

Czas skończyć z ilością i postawić na jakość

Nie wiele osób jest świadomych, że naszej cywilizacji nie grozi już tak bardzo przeludnienie ale raczej wyludnienie. Jak podaje ONZ liczba osób w Polsce wieku 0-25 w przeciągu ostatnich 25 zmniejszyła się z prawie 15 mln do niecałych 10 mln! (link, link) Jak podaje Instytut Europy Środkowej „Wśród nich najwyższy spodziewany spadek dotyczy Polski – o 60%, z 38,39 mln do zaledwie 15,42 mln mieszkańców. Następne w kolejne są: Słowacja – spadek o 53%, z 5,42 mln do 2,56 mln, Węgry – o 47%, z 9,73 mln do 5,2 mln, oraz Czechy o 36%, z 10,5 mln do 6,73 mln.” (link)

Gdy pierwszy raz spotkałem się z tymi statystykami pomyślałem, że to super wiadomość, bo w końcu czym mniej ludzi tym mniejszy konsumpcjonizm, wolniejsze zużywanie zasobów naszej planety. Dobrze dla świata, a dla nas? Moim zdaniem też! Wiele osób krzyczy głośno, że automatyzacja i robotyzacja przemysłu, cyfryzacja usług zabiorą nam pracę. Na razie jednak pomimo wprowadzania tych rozwiązań bezrobocie nadal spada i osiąga historyczne minima. Mało tego, ludzie który wprowadzają wcześniej wspomniane technologie zarabiają sporo i tym samym żyją na bardzo wysokim poziomie, nieporównywalnie wyższym niż Ci którym tą pracę pośrednio odbierają.

Co będzie dalej? Tego nikt nie wie ale czym mniej ludzi będzie zdolnych do ciężkiej pracy fizycznej (czytaj, będzie w społeczeństwie mniej młodych) tym trendy automatyzacji będą się tylko nasilać i pomimo, spadku liczby zatrudnionych wcale nie musimy odczuć wzrostu liczby bezrobotnych (których poprostu nie będzie).

Czy tego chcemy czy nie musimy kształcić więcej osób, które będą potrafiły zmieniać ten świat. Nie będziemy potrzebować tylko inżynierów, ale także humanistów, medyków, artystów, osób świadczących profesjonalne usługi (fryzjerów, kucharzy, kosmetyczki, fizjoterapeutów, dietetyków, trenerów personalnych, opiekunów osób starszych … lista nie ma końca)! To co łączy te wszystkie zawody to to, że pomimo, że potrzebują różnych talentów, różnych ścieżek edukacji to będzie ich coraz mniej a tym samym będziemy wymagać od nich jakościowej pracy.


Co to tak właściwie znaczy „edukacji 4.0”

Na początku podkreślę, że nigdzie nie znajdziemy dokładnej, jednej precyzyjnej definicji czym tak naprawdę jest „edukacja 4.0”. Dlaczego? Bo nie istnieje coś takiego jak „edukacja 4.0”. Na ten moment jest to porostu synonim „edukacji przyszłości”, „nowoczesnej edukacji”. Każdy kto o tym pisze rozumie to trochę inaczej, ale wszystkich łączy wizja zmian w szeroko rozumianej edukacji polegających na jej unowocześnieniu.

W tym artykule postaram się zwięźle opisać moją wizję edukacji przyszłości. Wizję, która przyświecała mi gdy zakładałem fundację CALM edu i którą staram się wdrażać każdego dnia w życie. Głównym celem fundacji od samego początku jest wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i technologi które mają za zadanie ułatwiać uczniom przyswajanie wiedzy, zdobywanie nowych umiejętności a nauczycielom pracę.

Poprzez te działania fundacji wierzę że uda się w Polsce i na świecie wdrożyć edukację na miarę Świata 4.0 tworzonego przez Przemysł 4.0.

Głównym celem edukacji nie jest wiedza lecz działanie. Nauka ma tylko sens jeśli jej owocem będzie technologia, proces, ruch społeczny który ratuje i ułatwia życie nam wszystkich.

Nim przejdziemy do konkretów zobacz ten bardzo popularny 6 minutowy film, który w niezwykle profesjonalnej formie mówi na głos rzeczy, które wszyscy wiedzą ale nikt nie potrafi zmienić.


Z czego składa się edukacja 4.0

Szkoła 4.0

Czyli uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo. Tak brzmi motto tego projektu. Głównym celem projektu fundacyjnego „Szkoła 4.0” jest uporządkowanie darmowych materiałów edukacyjny dostępnych w internecie, aby ułatwić uczniom zrozumienie tematów omawianych w standardowej szkole i w szkole przyszłości. Wszystko na ten temat znajdziesz w tym poście wprowadzającym do projektu „Szkoła 4.0”.

Neurodydaktyka – nauczmy się w końcu jak uczyć

Neurodydaktyka to dziedzina nauki zajmująca się wykorzystywaniem najnowocześniejszego sprzętu – istnie kosmicznego – badającego pracę naszych mózgów w celu ustalenia w jaki sposób skutecznie możemy się uczyć.
Tłumaczy ona dlaczego:
nie możemy nikomu przekazać wiedzy, a każdy musi ją samodzielnie przyswoić,
do jakich biologicznych zmian dochodzi w naszym mózgu podczas nauki i jak te procesy zoptymalizować,
dlaczego ciekawość to pierwszy krok do skutecznej nauki i co do tego ma dopamina,
czym spowodowane jest to, że jady na rowerze się nie zapomina ale słówek „wykutych” przed chwilą całkiem szybko….

Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat neurodydaktyki znajdziesz w tym poście Neurodydaktyka – wprowadzenie dla niewtajemniczonych prostymi słowami

Post w trakcie rozbudowy – wkrótce więcej informacji

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Połączenie OR i AND PLC

Połączenie OR i AND

Podstawy j. LAD

Z tej prezentacji dowiesz się: czym jest suma logiczna i jak zbudować ją w j. LAD w TIA Portal kiedy wykorzystujemy połączenie szeregowe zestyków wszystkiego o cewkach i zestykach wykorzystywanych w j. LAD kiedy używać zestyki normalnie otwarte i normalnie zamknięte, jak poprawnie podpisywać elementy w programach dla sterowników PLC. Ogromne podziękowania dla Mirosława Marnego, […]


					Autonomiczne ogrody wertykalne Inne

Autonomiczne ogrody wertykalne

Zazieleńmy miasta

A gdyby tak: wszystkie ogrodzenia w miastach, w szczególności wokół szkół, przedszkoli czy placów zabaw zamienić na zielone ściany? wszystkie puste ściany kamienic czy nawet bloków mieszkalnych przeobrazić w zielone murale? wszystkie ekrany akustyczne przy drogach zamienić na zielone dzieła sztuki? wokół parków, przy skwerach, na przystankach i wszelakich zaniedbanych nieużytkach poustawiać podobne konstrukcje? do […]


					Wszystko na temat liczb Szkoła 4.0

Wszystko na temat liczb

Naturalne, całkowite, wymierne i niewymierne ...

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Matematyka 4.0 Szkoła 4.0

Matematyka 4.0

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]

Szkoła 4.0

#Tech

Wprowadzenie do świata technologii

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					#FreeTime Szkoła 4.0

#FreeTime

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Zespół CALM edu Inne

Zespół CALM edu

Kim jesteśmy

Grzegorz Czekała – założyciel fundacji, autor większości tekstów na tej stronie. Zawodowo związany z edukacją techniczną, a w wolnych czasie z edukacją wszelaką, podróżami i aktywnościami na świeżym powietrzu. Karolina Jaenchen – główny grafik, pomysłodawca wszystkich „logosów”, identyfikacji wizualnej …. osoba odpowiedzialna za to, aby było ładnie. Prywatnie osoba, dla której jedno miejsce to za […]


					Dokumenty Fundacji Inne

Dokumenty Fundacji

Statut, raporty, uchwały i sprawozdania

Cele fundacji (wycinek z statutu dostępnego poniżej) § 4.Cele Fundacji. Minister właściwy Celami Fundacji są:a) promocja edukacji, wiedzy i nowoczesnych form nauczania,b) działalność oświatowa, edukacyjna, wychowawcza i naukowa,c) promocja zdrowego stylu życia,d) integracja międzypokoleniowa i międzynarodowa oraz asymilacja kulturowa wraz z asymilacją z grupami osób wykluczonych społecznie,e) promocja wiedzy z zakresu zmian klimatycznych, ekologii i […]

Zamknij