Photo by Annie Spratt on Unsplash

O czym mowa w tym poście?

O „Edukacja przyszłości”, „Nowoczesna edukacja”, „Edukacji na miarę XXI w.” czyli „Edukacji 4.0”


W jakim świecie żyjemy?

Żyjemy w świcie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpasowujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji….

Otaczająca nas rzeczywistość stawia na każdym kroku, wyzwania z którymi, aby móc się zmierzyć potrzebujemy nieszablonowego podejścia, gdy to w szkole stawiane są oceany za szablonowe uzupełnianie ćwiczeń i wybieranie z dostępnych opcji tych, które uważamy, że zostały zamieszczone w kluczu odpowiedzi.

Żyjemy w świecie komunikacji 5G, pracujemy w przemyśle 4.0, korzystamy z USB 3.0, przeglądamy Web 2.0, a uczymy się w szkołach 1.0 powstałej dwa wieki temu i niepodgajającej większym zmianom.

W wcześniejszym wpisie poznaliśmy historię edukacji, zaczynając od pruskiego systemu, a kończąc na II rewolucji przemysłowej. Prawda jest jednak tak, że nasz system edukacji nie zmienił się wcale od tamtego czasu pomimo, że aktualnie tworzymy już czwartą rewolucję przemysłową – „Industry 4.0”.

Czas skończyć z ilością i postawić na jakość

Nie wiele osób jest świadomych, że naszej cywilizacji nie grozi już tak bardzo przeludnienie ale raczej wyludnienie. Jak podaje ONZ liczba osób w Polsce wieku 0-25 w przeciągu ostatnich 25 zmniejszyła się z prawie 15 mln do niecałych 10 mln! (link, link) Jak podaje Instytut Europy Środkowej „Wśród nich najwyższy spodziewany spadek dotyczy Polski – o 60%, z 38,39 mln do zaledwie 15,42 mln mieszkańców. Następne w kolejne są: Słowacja – spadek o 53%, z 5,42 mln do 2,56 mln, Węgry – o 47%, z 9,73 mln do 5,2 mln, oraz Czechy o 36%, z 10,5 mln do 6,73 mln.” (link)

Gdy pierwszy raz spotkałem się z tymi statystykami pomyślałem, że to super wiadomość, bo w końcu czym mniej ludzi tym mniejszy konsumpcjonizm, wolniejsze zużywanie zasobów naszej planety. Dobrze dla świata, a dla nas? Moim zdaniem też! Wiele osób krzyczy głośno, że automatyzacja i robotyzacja przemysłu, cyfryzacja usług zabiorą nam pracę. Na razie jednak pomimo wprowadzania tych rozwiązań bezrobocie nadal spada i osiąga historyczne minima. Mało tego, ludzie który wprowadzają wcześniej wspomniane technologie zarabiają sporo i tym samym żyją na bardzo wysokim poziomie, nieporównywalnie wyższym niż Ci którym tą pracę pośrednio odbierają.

Co będzie dalej? Tego nikt nie wie ale czym mniej ludzi będzie zdolnych do ciężkiej pracy fizycznej (czytaj, będzie w społeczeństwie mniej młodych) tym trendy automatyzacji będą się tylko nasilać i pomimo, spadku liczby zatrudnionych wcale nie musimy odczuć wzrostu liczby bezrobotnych (których poprostu nie będzie).

Czy tego chcemy czy nie musimy kształcić więcej osób, które będą potrafiły zmieniać ten świat. Nie będziemy potrzebować tylko inżynierów, ale także humanistów, medyków, artystów, osób świadczących profesjonalne usługi (fryzjerów, kucharzy, kosmetyczki, fizjoterapeutów, dietetyków, trenerów personalnych, opiekunów osób starszych … lista nie ma końca)! To co łączy te wszystkie zawody to to, że pomimo, że potrzebują różnych talentów, różnych ścieżek edukacji to będzie ich coraz mniej a tym samym będziemy wymagać od nich jakościowej pracy.

Edukacja 4.0 to połączenie „klasycznej” edukacji z odrobiną technologii


Co to tak właściwie znaczy „edukacji 4.0”

Na początku podkreślę, że nigdzie nie znajdziemy dokładnej, jednej precyzyjnej definicji czym tak naprawdę jest „edukacja 4.0”. Dlaczego? Bo nie istnieje coś takiego jak „edukacja 4.0”. Na ten moment jest to porostu synonim „edukacji przyszłości”, „nowoczesnej edukacji”. Każdy kto o tym pisze rozumie to trochę inaczej, ale wszystkich łączy wizja zmian w szeroko rozumianej edukacji polegających na jej unowocześnieniu.

W tym artykule postaram się zwięźle opisać moją wizję edukacji przyszłości. Wizję, która przyświecała mi gdy zakładałem fundację CALM edu i którą staram się wdrażać każdego dnia w życie. Głównym celem fundacji od samego początku jest wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i technologi które mają za zadanie ułatwiać uczniom przyswajanie wiedzy, zdobywanie nowych umiejętności a nauczycielom pracę.

Poprzez te działania fundacji wierzę że uda się w Polsce i na świecie wdrożyć edukację na miarę Świata 4.0 tworzonego przez Przemysł 4.0.

Głównym celem edukacji nie jest wiedza lecz działanie. Nauka ma tylko sens jeśli jej owocem będzie technologia, proces, ruch społeczny który ratuje i ułatwia życie nam wszystkich.

Nim przejdziemy do konkretów zobacz ten bardzo popularny 6 minutowy film, który w niezwykle profesjonalnej formie mówi na głos rzeczy, które wszyscy wiedzą ale nikt nie potrafi zmienić.


Z czego składa się edukacja 4.0

Gdzie się uczyć? -> Szkoła 4.0

Czyli uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo. Tak brzmi motto tego projektu. Głównym celem projektu fundacyjnego „Szkoła 4.0” jest uporządkowanie darmowych materiałów edukacyjny dostępnych w internecie, aby ułatwić uczniom zrozumienie tematów omawianych w standardowej szkole i w szkole przyszłości. Wszystko na ten temat znajdziesz w tym poście wprowadzającym do projektu „Szkoła 4.0”.

Jak się uczyć? -> Neurodydaktyka – nauczmy jak się uczyć

Neurodydaktyka to dziedzina nauki zajmująca się wykorzystywaniem najnowocześniejszego sprzętu – istnie kosmicznego – badającego pracę naszych mózgów w celu ustalenia w jaki sposób skutecznie możemy się uczyć.

Neurodydaktyka bazując na badaniach wyjaśnia dlaczego:
+ nie możemy nikomu przekazać wiedzy, a każdy musi ją samodzielnie przyswoić,
+ do jakich biologicznych zmian dochodzi w naszym mózgu podczas nauki i jak te procesy zoptymalizować,
+ dlaczego ciekawość to pierwszy krok do skutecznej nauki i co do tego ma dopamina,
+ czym spowodowane jest to, że jady na rowerze się nie zapomina ale słówek „wykutych” przed chwilą całkiem szybko….

Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat neurodydaktyki znajdziesz w tym poście Neurodydaktyka – wprowadzenie dla niewtajemniczonych prostymi słowami

Autorska metodyka przekazywania wiedzy „CALM NED”, czyli jak krok po kroku zacząć w końcu uczyć lepiej.

Zawartość -> Czego się uczyć?

Jeżeli wiemy już gdzie się uczyć i jak się uczyć to przyszła pora na to czego się uczyć.

0. Psychoedukacja i zdrowie psychiczne dzieci
Pozycja zerowa tej listy to punkt, bez pracy nad którym nie będzie miało sensu przejście dalej. W dobie powszechnego korzystania z mediów społecznościowych oraz wzrostu liczby problemów zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, szkoły powinny wprowadzać psychoedukację jako istotny element programu nauczania. Wiedza na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie z emocjami, stresu czy cyberprzemocy powinna być przekazywana uczniom w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Ponadto, nauczyciele i rodzice powinni być zaangażowani w proces edukacji w zakresie zdrowia psychicznego, aby móc wspierać dzieci w sytuacjach trudnych emocjonalnie i zapewnić im odpowiednie

Liczby przemawiające za zwróceniem uwagi na ten problem:
43% uczniów uważa, że nauczycielom nie zależy na ich przyszłości,
58% uczniów czuje się bezużytecznych,
28% uczniów nie ma chęci do życia,
1/3 badanych zgłasza kłopoty w nauce,
32,5% nie akceptuje tego kim jest i jak wygląda,
29,3% uczniów ma podejrzenie depresji,
25,9% mówi o samobójstwie, 18,6 planowała, a 8,8% deklaruje, że podjęło takie próby,


Powyższe liczby pochodzą z badania pt. „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” opublikowanego w 2023 r., w którym wzięło udział 184.447 osób z całej Polski i wszystkich jej województw. Pełny raport dostępny na stronie mlodeglowy.pl

1.Umiejętności cyfrowe i technologiczne

W dobie cyfryzacji i automatyzacji pracy umiejętności związane z technologią stają się kluczowe. Szkoły powinny nauczyć uczniów korzystania z narzędzi cyfrowych, programowania, analizy danych czy cyberbezpieczeństwa. Dzięki temu uczniowie będą mogli lepiej funkcjonować w świecie pracy, gdzie technologia będzie odgrywać coraz większą rolę.

2. Zrównoważony rozwój i ekologia

Zmiany klimatyczne oraz kryzys środowiskowy to jedne z najważniejszych wyzwań współczesności. W związku z tym edukacja powinna uwzględniać nauczanie o zrównoważonym rozwoju, ochronie środowiska oraz ekologii. Uczniowie powinni zdobyć wiedzę na temat zmian klimatu, gospodarki o obiegu zamkniętym czy zrównoważonej energii, aby w przyszłości podejmować świadome decyzje i dążyć do ochrony naszej planety.

3. Umiejętności miękkie
W świecie globalizacji i szybkich zmian umiejętności miękkie stają się coraz ważniejsze. Szkoły powinny kłaść nacisk na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów, takich jak komunikacja, praca w zespole, empatia, kreatywność czy zdolność do radzenia sobie ze stresem. Umiejętności te są niezbędne do budowania relacji, współpracy oraz przystosowywania się do dynamicznych warunków życia i pracy. Uwaga spojler kolejnych rozdziałów – Umiejętności miękkie, a szczególnie empatia to dziś nasza jedyna przewaga nad technologią, nad sztuczną inteligencją i innym często darmowymi aplikacjami.

4. Przedsiębiorczość i innowacyjność
Nowoczesna gospodarka opiera się na przedsiębiorczości i innowacyjności. Szkoły powinny uczyć uczniów, jak myśleć kreatywnie, generować pomysły, podejmować ryzyko i rozwijać innowacyjne projekty. Przedsiębiorczość powinna być wprowadzona jako integralna część programu nauczania, a uczniowie powinni mieć możliwość praktycznego stosowania tych umiejętności poprzez rozwijanie własnych projektów czy uczestnictwo w konkursach i inicjatywach o charakterze przedsiębiorczym. Wszystkie raporty dotyczące tego jak może wyglądać gospodarka za 20 lat – i więcej – przewidują wzrost liczby małych, chałupniczych warsztatów.

5. Kulturowa i językowa świadomość
Globalizacja sprawia, że kontakt z różnorodnością kulturową i językową staje się codziennością. Szkoły powinny uczyć uczniów szacunku do innych kultur, rozwijać umiejętności komunikacji międzykulturowej oraz zachęcać do nauki języków obcych. Tylko w ten sposób młodzi ludzie będą mogli współpracować z innymi, zarówno lokalnie, jak i globalnie, oraz będą przygotowani na pracę w zglobalizowanym świecie. Zmiany klimatyczne, czy tego chcemy czy nie, wymusza na niewyobrażalnych masach ludzi wędrówki, a tym samym „siłowo” zmuszą nas do kontaktu z innymi kulturami.

6. Krytyczne myślenie i zdolność uczenia się
W obliczu informacyjnego zalewu oraz zmieniającej się rzeczywistości uczniowie muszą nauczyć się krytycznego myślenia i zdolności do uczenia się przez całe życie. Szkoły powinny rozwijać umiejętności analizy, oceny oraz syntezy informacji oraz kształtować postawę otwartości na nową wiedzę i doświadczenia. Uczniowie powinni być przygotowani do samodzielnego poszukiwania informacji, oceny ich wiarygodności oraz adaptacji do ciągle zmieniających się warunków. Uczenie się na pamięci w XXI w. przestało mieć sens! Zrozumienie informacji i krytyczne myślenia zyskało go jak nigdy wcześniej.

7. Obywatelskość, wolontariaty i etyka

W obliczu współczesnych wyzwań, takich jak nierówności społeczne, migracje czy zmiany klimatyczne, edukacja powinna kształtować poczucie odpowiedzialności obywatelskiej i etycznej postawy uczniów. Nauka o prawach człowieka, demokracji, tolerancji oraz etyce zawodowej powinna być wprowadzona jako integralna część programów nauczania. Tylko w ten sposób młodzi ludzie będą mogli przyczynić się do budowania bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata.

8. Świadome korzystanie z internetu
Szkoły powinny również uczyć uczniów, jak korzystać z mediów społecznościowych w sposób odpowiedzialny i świadomy. Dzieci powinny być edukowane na temat zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z social mediów, takich jak cyberprzemoc, uzależnienie czy negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Uczniowie powinni również zdobyć umiejętności krytycznego myślenia w kontekście informacji i wpisów publikowanych w mediach społecznościowych, co pozwoli im na unikanie dezinformacji czy manipulacji.


Podsumowując

Edukacja XXI wieku powinna być elastyczna i wszechstronna, dostosowana do współczesnych wyzwań i potrzeb uczniów. Wymaga to zmiany podejścia do nauczania, z naciskiem na rozwijanie umiejętności cyfrowych, technologicznych, ekologicznych, miękkich, przedsiębiorczych, kulturowych, językowych, krytycznego myślenia, zdolności uczenia się, obywatelskich, etycznych oraz psychoedukacyjnych. Dzięki temu młodzi ludzie będą przygotowani do życia i pracy w dynamicznie zmieniającym się świecie oraz będą mogli przyczynić się do tworzenia lepszej przyszłości dla nas wszystkich..

ale !!!!

Po pierwsze człowiek! Zauważ, że nigdzie powyżej nie odniosłem się do wykorzystywania nowoczesnych technologii poza zwykłym przeglądaniem internetu w projekcie „Szkoła 4.0”.

Edukacja przyszłości to edukacja bazująca na więziach ucznia i nauczyciela w takim stopniu jak tego młoda osoba potrzebuje! Technologia ma być wsparciem, a nie frontem. Technologia jest w naszym życiu i będzie, ale to człowiek jest i zawsze będzie na pierwszym miejscu. Dlatego nie uda nam się wprowadzić edukacji na wyższy poziom jeżeli nie spełnimy tych warunków:

  1. mniejsze grupy przypadające na nauczyciela,
  2. lepiej wynagradzana kadra (np. bazując na średniej pensji w przemyśle), aby przynajmniej spróbować przekonać specjalistów od nowych technologii,
  3. więcej prac manualnych,
  4. praca w grupach w formie projektów do realizacji,
  5. ograniczenie zadań domowych (postawienie na odwrócone lekcje , gdzie w domu co najwyżej można obejrzeć i przeczytać coś interesującego – naprawdę interesującego) BO SZKODA DZIECIŃSTWA ( rozwoju społecznego, pasji i zdrowia, także psychicznego) na siedzenie w domu przy biurko!

Najlepszym sposobem na przewidywanie przyszłości edukacji jest samodzielne zmienianie edukacji! Codziennie małymi kroczkami!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					Szkoła 4.0 Nasze projekty

Szkoła 4.0

Wszystkie przedmioty w zasięgu ręki

Strona w rozbudowie


					Odnawiamy taras Inne

Odnawiamy taras

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Co można zrobić z taką przestrzenią za oknami sali naszych dzieci? Mamy kwiecień 2023, wiosna trwa więc pora zagospodarować trochę podwórka dla naszych dzieci. […]


					CALM NED Szkoła 4.0

CALM NED

Metoda tworzenia slajdów

Jest to metoda przygotowywania materiałów edukacyjnych (głównie slajdów, choć w ten sposób tworzę także podręczniki i „ściągi”) bazująca na nieustającym wprowadzaniu usprawnień i eksperymentowaniu z przekazem, w celu uzyskiwania coraz lepszych efektów nauczania. CALM NED to akronim od:C – creative, A – and, L – logical, M – materialsN – never , E – ending, […]


					#MATA Szkoła 4.0

#MATA

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					Platformy do nauki matematyki Szkoła 4.0

Platformy do nauki matematyki

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					Czym jest ChatGPT? Artykuły

Czym jest ChatGPT?

Prostymi słowami o sztucznej inteligencji

Jeśli z jakichś powodów odciąłeś się od mediów i internetu w 2023 roku, albo nie kupujesz gazet, to być może jeszcze nie wiesz, czym jest aplikacja ChatGPT (pisana częściej niepoprawnie osobno „Chat GPT”). W każdym innym przypadku musiałeś przynajmniej przez przypadek natknąć się na wzmianki o tej najszybciej rozwijającej się aplikacji w historii (1 milion […]


					CALM tests Inne

CALM tests

Autorski generator testów

Automatyka i Ekologia Oprogramowanie CALM tests w wersji testowej (pierwszy mój samodzielny projekt w języku js). Oprawa graficzna Daniel Polak. Znajdziesz tutaj testy: Dla uczestników moich szkoleń aby podsumować i powtórzyć wiedze zdobytą każdego dnia kursu, Na temat prawidłowej segregacji śmieci – ogromna baza pytań – SPRAWDŹ ILE NAPRAWDĘ WIESZ Z TEGO TEMATY Na temat […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Zakresy zmiennych PLC PLC

Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się: Po co mi to? Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów: 1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje […]


					Chemia dla przedszkolaka Dla najmłodszych

Chemia dla przedszkolaka

Eksperymenty dla najmłodszych

A co gdyby tak zaprosić doktorów organizujących pokazy dla dzieci podczas „Nocy naukowców Politechniki Śląskiej” do przedszkola? Jak pomyśleliśmy tak, też zrobiliśmy tym bardziej, że organizatorką jednego z nich jest kuzynka mojej żony dr Ania Byczek-Wyrostek. O tym jak dobrze udał się taki „prosty” pokaz rodem z Krainy Lodu z wykorzystaniem suchego lodu (dwutlenku węgla […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij