Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępną pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi”.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany.

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

traktuje indywidualnie każdego podopiecznego tak, aby każdemu z nich przekazać odpowiednią ilość wiedzy.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

Zdecydowanie brakuje zajęć praktycznych. W latach 90 w szkołach było wiele przedmiotów technicznych. Możliwe było nauczenie się posługiwania podstawowymi narzędziami. Dziś młodzież nie ma niestety pojęcia do czego służy nitownica lub suwmiarka.

System edukacji – cele ?

Na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat świat bardzo mocno się zmienił, poszedł do przodu. System edukacji niestety cały czas tkwi w czasach z ubiegłego tysiąclecia. Edukacja powinna iść z postępem i zmieniać się wraz ze zmieniającym się światem. Zapewne w pewnym zakresie założenia systemu edukacji są realizowane. W mojej ocenie pozostawia on jednak wiele do życzenia.

Motywacja do nauki

Młodzi ludzie nie lubią być zmuszani do niczego. Działa to wręcz odwrotnie od pierwotnego zamysłu nauczyciela. Młody człowiek musi zostać odpowiednio zaciekawiony potencjalnym obszarem nauczania. W tym celu warto stosować analogie do aktualnych trendów panujących wśród młodzieży. Warto wiedzieć co jest popularne – gry, programy, filmy. Robiąc analogie do tych właśnie rzeczy możliwe jest dotarcie do młodych umysłów.

Po co te zajęcia?

Każdy człowiek powinien posiadać minimalny poziom wiedzy z każdego zakresu. W późniejszym okresie swojego życia ułatwi mu to poruszanie się wśród wielu ludzi z różnych środowisk. Pozwoli to na zdobycie koniecznego w życiu zawodowym doświadczenia. Wiedza, a co za tym idzie, czynna rozmowa na wiele tematów jest kluczem do sukcesu w życiu zawodowym młodego człowieka.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Z mojego punktu widzenia, nauka dla młodego człowieka trwa 24h/dzień. Nie koniecznie realizowana jest ona w postaci zajęć lekcyjnych czy zadań domowych. Wiele wiedzy, a może nawet zdecydowana jej większość, przekazywana jest w domu przez rodzinę/rodziców. Niestety nie jest możliwe ujednolicenie poziomu wiedzy przekazywanej przez rodziców. Możliwe więc, że zadania domowe są w pewnym sensie motywacją dla zarówno rodziców jak i dzieci. Z moich obserwacji, dzisiejsze trendy w nauczaniu obrały zły kierunek wpływając negatywnie na realizację obowiązku jakim jest zadanie domowe.

Największe wyzwania edukacji?

Ujednolicenie poziomu nauczania w kraju i zbliżenie się standardami do krajów, które w tym zakresie są wiodącymi.

Czy jesteś zadowolony z tego jak funkcjonuje dzisiaj nasz system szkolnictwa?

Jestem zdania, że nasz system szkolnictwa bardzo kuleje. Dodatkowo ludzie, którzy odpowiedzialni są za wychowanie dzieci nie są w żaden sposób motywowani do tego, żeby robić to dobrze, z pasją. Poprzez motywację rozumiem godne wynagrodzenie dla nauczycieli. Przykro jest słyszeć o nauczycielach rezygnujących z pracy w szkole, ze swojej niegdysiejszej pasji na rzecz pracy biurowej, gdzie „pracę” mogą zostawić po 8 godzinach a resztę dnia poświęcić rodzinie i jeszcze dostawać godziwe wynagrodzenie. Nie należy się zatem dziwić, iż system działa w taki sposób, gdyż ludzie tworzący go nie są odpowiednio doceniani.

Książki warte polecenia

Osobiście jestem zwolennikiem czytania literatury przedmiotu. Gdybym miał jednak wybrać książkę, która najbardziej wpłynęła na moje życie i wychowanie to bez wątpienia byłby to „Mały Książę” autorstwa Antoine de Saint-Exupéry

Dobra rada na start

Najważniejsze, żeby robić to, co się lubi. Wtedy praca nie jest obowiązkiem a przyjemnością 🙂

Czym jest sukces?

W nawiązaniu do wcześniejszej odpowiedzi: Sukces jest wtedy, kiedy robi się to co się lubi i można za to godnie żyć.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Predyspozycje młodego człowieka do nauki przedmiotów ścisłych lub humanistycznych to kwestia, która została udowodniona przez naukowców. Bez wątpienia atmosfera w domu czy w szkole ma ogromny wpływ na sposób i szybkość przyswojenia jakiegoś materiału. Niewątpliwym jest to iż w dużej mierze zależne jest to od zdolności przyswajania wiedzy z danego obszaru.

Zobacz wszystkie posty z odpowiedziami CALM talks

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC PLC

Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC

i zakresy zmiennych

Na pewno słyszałeś kiedyś, że komputery wykorzystują w swoich obliczeniach tylko znaki „0” i „1”. System bazujący na tych znakach nazywamy systemem dwójkowym inaczej binarnym. Wiesz też z doświadczenia, że na dzień wykorzystujesz system dziesiętny, ale czy wiedziałeś że to nie jedyne systemy liczbowe jakie używamy (ani nawet pierwsze które używaliśmy my oraz komputery). Artykuł […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Adres IP, maska i MAC PLC

Adres IP, maska i MAC

Prostymi słowami

Uprzedzam, że ten post kierowany jest do uczniów szkoły podstawowej, a co najwyżej uczniów szkoły średniej i zawiera pewne uproszczenia w celu przedstawienia idei. Nie traktuj go jako notatkę z podręcznika, a bardziej podstawę do dalszego pogłębiania wiedzy – jeśli potrzebujesz. Jeżeli jesteś starszy to język może Ci nie przypaść do gustu (choć z drugiej […]


					TinkerCAD Szkoła 4.0

TinkerCAD

Podstawowy darmowy program inżynierski

Wyobraź sobie narzędzie, które łączy świat projektowania 3D, elektroniki i programowania w jednym intuicyjnym interfejsie – i to wszystko za darmo. Do niedawna myślałem, że takie narzędzie nie istnieje, jednak odkryłem Tinkercad i byłem w szoku, że nie słyszałem o nim nigdy wcześniej mimo, że działa od 2011. Jest to platforma firmy AutoDesk, która w […]


					Języki programowania PLC PLC

Języki programowania PLC

jak się dogadać z maszyną

Języki programowania są kluczowym narzędziem w świecie technologii, służącym jako medium komunikacji między człowiekiem a maszyną. Te zestawy formalnych instrukcji umożliwiają nam tworzenie programów, które komputery mogą wykonywać. Są one nieodłącznym elementem tworzenia oprogramowania, systemów operacyjnych, aplikacji mobilnych, stron internetowych, gier komputerowych i wiele więcej. Podobnie jak w przypadku języków naturalnych, różne języki programowania mają […]


					Zakresy zmiennych PLC PLC

Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się: Po co mi to? Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów: 1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje […]


					Rzut oka w niedaleką przyszłość Artykuły Prowokacje

Rzut oka w niedaleką przyszłość

Technologie jutra codziennego użytku

Jutro jest już dziś? Czy DZIŚ możemy powiedzieć, że tak naprawdę to JUTRO rozpoczęło się już WCZORAJ? Kiedy zastanawiamy się nad przyszłością (powiedzmy taką za 20 lat, abyśmy byli w stanie ją sobie wyobrazić), nasza wyobraźnia nieuchronnie ucieka w stronę kreskówki o Jetsonach (czytaj Dżetsonach), na której pewnie spora część czytelników się wychowała. Dla młodszych […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]


					CALM NED Szkoła 4.0

CALM NED

Metoda tworzenia slajdów

Jest to metoda przygotowywania materiałów edukacyjnych (głównie slajdów, choć w ten sposób tworzę także podręczniki i „ściągi”) bazująca na nieustającym wprowadzaniu usprawnień i eksperymentowaniu z przekazem, w celu uzyskiwania coraz lepszych efektów nauczania. CALM NED to akronim od:C – creative, A – and, L – logical, M – materialsN – never , E – ending, […]


					Książki dla nauczycieli Inne

Książki dla nauczycieli

i wszystkich zainteresowanych edukacją

„Kreatywna szkoła” i „Oblicza umysłu”Ken Robinson Dwie książki z kategorii „Co z szkołą jest nie tak i dlaczego niektórym udało się to zrobić lepiej”. Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami, a także przytacza wiele konkretnych szkół i organizacji, którym się udaje skutecznie wprowadzać innowacje. „Oblicza umysłu” to interesująca książka która opisuje różne aspekty ludzkiego […]


					Markery i Clock memory PLC

Markery i Clock memory

Notatnik wewnątrz PLC

Jak jaki sposób zapisać stan bitu na CPU, aby móc go sprawdzić w przyszłości? Z tej prezentacji:


					Funkcje w programie PLC PLC

Funkcje w programie PLC

cegiełki programowe

Dotychczas cały program tworzyliśmy w jednym miejscu, czyli wewnątrz bloku programu głównego – OB1. Jednak pisanie tak dużego programu z wieloma networkami, na przykład 1236 networków, staje się trudne do analizy. Odrobina historii Już w 1843 roku Ada Lovelace zauważyła tę trudność podczas tłumaczenia opisu działania mechanicznej maszyny analitycznej Charlesa Babbage’a, która ostatecznie nigdy nie […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij