Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępną pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi”.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany.

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

traktuje indywidualnie każdego podopiecznego tak, aby każdemu z nich przekazać odpowiednią ilość wiedzy.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

Zdecydowanie brakuje zajęć praktycznych. W latach 90 w szkołach było wiele przedmiotów technicznych. Możliwe było nauczenie się posługiwania podstawowymi narzędziami. Dziś młodzież nie ma niestety pojęcia do czego służy nitownica lub suwmiarka.

System edukacji – cele ?

Na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat świat bardzo mocno się zmienił, poszedł do przodu. System edukacji niestety cały czas tkwi w czasach z ubiegłego tysiąclecia. Edukacja powinna iść z postępem i zmieniać się wraz ze zmieniającym się światem. Zapewne w pewnym zakresie założenia systemu edukacji są realizowane. W mojej ocenie pozostawia on jednak wiele do życzenia.

Motywacja do nauki

Młodzi ludzie nie lubią być zmuszani do niczego. Działa to wręcz odwrotnie od pierwotnego zamysłu nauczyciela. Młody człowiek musi zostać odpowiednio zaciekawiony potencjalnym obszarem nauczania. W tym celu warto stosować analogie do aktualnych trendów panujących wśród młodzieży. Warto wiedzieć co jest popularne – gry, programy, filmy. Robiąc analogie do tych właśnie rzeczy możliwe jest dotarcie do młodych umysłów.

Po co te zajęcia?

Każdy człowiek powinien posiadać minimalny poziom wiedzy z każdego zakresu. W późniejszym okresie swojego życia ułatwi mu to poruszanie się wśród wielu ludzi z różnych środowisk. Pozwoli to na zdobycie koniecznego w życiu zawodowym doświadczenia. Wiedza, a co za tym idzie, czynna rozmowa na wiele tematów jest kluczem do sukcesu w życiu zawodowym młodego człowieka.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Z mojego punktu widzenia, nauka dla młodego człowieka trwa 24h/dzień. Nie koniecznie realizowana jest ona w postaci zajęć lekcyjnych czy zadań domowych. Wiele wiedzy, a może nawet zdecydowana jej większość, przekazywana jest w domu przez rodzinę/rodziców. Niestety nie jest możliwe ujednolicenie poziomu wiedzy przekazywanej przez rodziców. Możliwe więc, że zadania domowe są w pewnym sensie motywacją dla zarówno rodziców jak i dzieci. Z moich obserwacji, dzisiejsze trendy w nauczaniu obrały zły kierunek wpływając negatywnie na realizację obowiązku jakim jest zadanie domowe.

Największe wyzwania edukacji?

Ujednolicenie poziomu nauczania w kraju i zbliżenie się standardami do krajów, które w tym zakresie są wiodącymi.

Czy jesteś zadowolony z tego jak funkcjonuje dzisiaj nasz system szkolnictwa?

Jestem zdania, że nasz system szkolnictwa bardzo kuleje. Dodatkowo ludzie, którzy odpowiedzialni są za wychowanie dzieci nie są w żaden sposób motywowani do tego, żeby robić to dobrze, z pasją. Poprzez motywację rozumiem godne wynagrodzenie dla nauczycieli. Przykro jest słyszeć o nauczycielach rezygnujących z pracy w szkole, ze swojej niegdysiejszej pasji na rzecz pracy biurowej, gdzie „pracę” mogą zostawić po 8 godzinach a resztę dnia poświęcić rodzinie i jeszcze dostawać godziwe wynagrodzenie. Nie należy się zatem dziwić, iż system działa w taki sposób, gdyż ludzie tworzący go nie są odpowiednio doceniani.

Książki warte polecenia

Osobiście jestem zwolennikiem czytania literatury przedmiotu. Gdybym miał jednak wybrać książkę, która najbardziej wpłynęła na moje życie i wychowanie to bez wątpienia byłby to „Mały Książę” autorstwa Antoine de Saint-Exupéry

Dobra rada na start

Najważniejsze, żeby robić to, co się lubi. Wtedy praca nie jest obowiązkiem a przyjemnością 🙂

Czym jest sukces?

W nawiązaniu do wcześniejszej odpowiedzi: Sukces jest wtedy, kiedy robi się to co się lubi i można za to godnie żyć.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Predyspozycje młodego człowieka do nauki przedmiotów ścisłych lub humanistycznych to kwestia, która została udowodniona przez naukowców. Bez wątpienia atmosfera w domu czy w szkole ma ogromny wpływ na sposób i szybkość przyswojenia jakiegoś materiału. Niewątpliwym jest to iż w dużej mierze zależne jest to od zdolności przyswajania wiedzy z danego obszaru.

Zobacz wszystkie posty z odpowiedziami CALM talks

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Jak segregować śmieci ? Eko

Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy. Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak […]


					Matematyka szkoła średnia Szkoła 4.0

Matematyka szkoła średnia

Lista tematów - podstawa programowa

Poniżej znajdziesz listę wszystkich tematów na które dzieli się nowa podstawa programowa z matematyki dla szkół ponadpodstawowych (oraz kilka dodatkowych, które warto poznać aby lepiej przyswoić pozostałe). () [] ** ^ W nawiasach okrągłych zamieściliśmy klasę szkoły średniej, w której dane zagadnienie najprawdopodobniej będziesz przerabiać. Czasami dodatkowo w nawiasie kwadratowym znajdziesz klasę dla uczniów technikum […]


					Matematyka 4.0 Szkoła 4.0

Matematyka 4.0

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Michał Sobek Inne

Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. traktuje […]


					Chemia dla przedszkolaka Dla najmłodszych

Chemia dla przedszkolaka

Eksperymenty dla najmłodszych

A co gdyby tak zaprosić doktorów organizujących pokazy dla dzieci podczas „Nocy naukowców Politechniki Śląskiej” do przedszkola? Jak pomyśleliśmy tak, też zrobiliśmy tym bardziej, że organizatorką jednego z nich jest kuzynka mojej żony dr Ania Byczek-Wyrostek. O tym jak dobrze udał się taki „prosty” pokaz rodem z Krainy Lodu z wykorzystaniem suchego lodu (dwutlenku węgla […]


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Symulator stanowiska S7-1500 PLC

Symulator stanowiska S7-1500

Dla szkolenia podstawowego 1500

Poniższy symulator powstał aby umożliwić przeprowadzenie szkolenia Podstawowego z programowania sterowników 1500 w ośrodku EMT-Systems Jeżeli jesteś naszym kursantem śmiało go pobierz, a na szkoleniu dowiesz się jak z niego korzystać.


					Odnawiamy plac zabaw Inne

Odnawiamy plac zabaw

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Myśl Globalnie – Działaj Lokalnie !!!! zorganizowaliśmy akcję pokolorowania placu zabaw, który przez ostatnich 6 lat – od czasu budowy – totalnie stracił kolor. […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					CALM_PLCsim - Symulator PLC PLC

CALM_PLCsim - Symulator PLC

Wirtualne stanowisko wykonawcze

Dla kogo „CALM PLCsim” – symulator stanowiska PLC S7-1200 ? Napisaliśmy program odzwierciedlający w 100% fizyczne stanowiska edukacyjne. Kierujemy go do wszystkich uczniów i studentów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności programowania sterowników PLC. Dla posiadaczy fizycznych sterowników Jeżeli masz zajęcia z programowania na fizycznych sterownikach PLC ale szkoła nie posiada elementów wykonawczych (innych niż lampki). […]


					Edukacja 4.0 Artykuły

Edukacja 4.0

Przyszłość edukacji

Post w rozbudowie W jakim świecie żyjemy? Żyjemy w świcie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpasowujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i […]

Zamknij