Wielomiany

jednej zmiennej rzeczywistej

Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Co to te wielomiany?

Po co mi to?

Materiały edukacyjne

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Wielomiany jednej zmiennej rzeczywistej to wyrażenia matematyczne, które można opisać jako sumę kilku lub wielu składników, z których każdy składa się z liczby (nazywanej współczynnikiem) pomnożonej przez zmienną (np. x) podniesioną do pewnej potęgi. Kluczowe cechy wielomianów jednej zmiennej rzeczywistej to:

  1. Zmienna: Wielomiany jednej zmiennej mają tylko jedną zmienną (często oznaczaną jako x), którą możemy rozumieć jako rodzaj „pudełka”, w które możemy wstawić dowolną liczbę rzeczywistą.
  2. Współczynniki: Są to liczby stojące przed zmiennymi. Określają one, jak bardzo dana część wielomianu wpływa na całe wyrażenie. Współczynniki mogą być dowolnymi liczbami rzeczywistymi.
  3. Potęgi: Zmienna w wielomianie może być podniesiona do różnych potęg (które są liczbami całkowitymi, zaczynającymi się od 0). Stopień wielomianu to najwyższa potęga zmiennej w wyrażeniu.

Przykładem wielomianu jednej zmiennej rzeczywistej jest

3x^2 - 4x + 5

gdzie:

  • 3x2 oznacza, że x jest podniesione do kwadratu i pomnożone przez 3,
  • −4x oznacza, że x jest pomnożone przez -4,
  • +5 to stała, czyli liczba, która również jest częścią wielomianu (można to traktować jako x0, bo każda liczba (również x) podniesiona do potęgi 0 równa się 1).

Analizując wielomiany, uczymy się nie tylko, jak je dodawać, odejmować, mnożyć czy dzielić, ale także jak znajdować ich pierwiastki (wartości zmiennej, dla których wielomian przyjmuje wartość 0) i jak interpretować je na wykresach. Wielomiany są podstawowym narzędziem w wielu dziedzinach matematyki oraz mają zastosowania w fizyce, inżynierii i ekonomii.

W uproszczeniu

Wyobraź sobie, że wielomiany jednej zmiennej rzeczywistej to jak specjalne rodzaje liczenia z literkami i liczbami, które tworzą długie ciągi, trochę jak pociągi z wagonikami.

  1. Literka (zmienna): Weźmy literkę x – to nasza zmienna, która jest jak pudełko, do którego możemy włożyć różne liczby, aby zobaczyć, co się stanie.
  2. Liczby przed literką (współczynniki): Przed literką x stawiamy liczby, które mówią nam, ile razy mamy wziąć to „pudełko”. Jeśli przed x jest 3, to oznacza, że mamy 3 pudełka x.
  3. Potęgi: Czasami literka x może być podniesiona do góry, jak na przykład x do kwadratu (x2). To znaczy, że nasze pudełko x jest użyte dwa razy (x pomnożone przez x).

Przykład: Weźmy wielomian

2x^2 + 4x + 1

To jak powiedzenie: „Mam 2 pudełka x, i każde z nich jest pomnożone samo przez siebie, potem dodaję 4 pudełka x i na końcu dodaję jeszcze 1″.

To trochę jak gotowanie z przepisem, gdzie dodajesz różne składniki (liczby i literki) w określony sposób, aby zrobić całe danie (wielomian). I tak jak w gotowaniu, możesz dodawać, odejmować i łączyć te składniki w różny sposób, aby zrobić nowe, ciekawe „dania” matematyczne!

Po co mi to?

Wielomiany są jednymi z podstawowych i wszechstronnych narzędzi w matematyce, które znajdują zastosowanie w wielu różnych dziedzinach, zarówno w teoretycznych aspektach matematyki, jak i w praktycznych zastosowaniach w nauce i technice. Oto kilka powodów, dla których warto zrozumieć wielomiany:

  1. Podstawa zaawansowanej matematyki: Wielomiany są kluczowymi elementami w wielu bardziej zaawansowanych dziedzinach matematyki, takich jak algebra, analiza matematyczna, statystyka, i wiele innych. Rozumienie wielomianów jest niezbędne do dalszego zgłębiania tych dziedzin.
  2. Rozwiązywanie równań: Wielomiany pomagają w rozwiązywaniu wielu typów równań, co jest fundamentalne nie tylko w matematyce, ale również w fizyce, inżynierii, ekonomii i wielu innych dziedzinach.
  3. Modelowanie sytuacji rzeczywistych: Wielomiany pozwalają modelować różnorodne sytuacje rzeczywiste, od obliczania trajektorii ruchu w fizyce po przewidywanie trendów w ekonomii. Na przykład, za pomocą wielomianów można opisywać wzrost populacji, rozkład ciepła czy zmiany w cenach akcji.
  4. Analiza i projektowanie: W inżynierii i informatyce wielomiany są używane do analizy i projektowania systemów, takich jak obwody elektryczne, algorytmy czy architektura oprogramowania.
  5. Rozwój umiejętności analitycznych: Praca z wielomianami rozwija umiejętności logicznego myślenia, analizy problemów i znajdowania rozwiązań, co jest przydatne w każdej dziedzinie życia, nie tylko w matematyce.

Zrozumienie wielomianów otwiera drzwi do głębszego zrozumienia świata i umożliwia stosowanie matematyki do rozwiązywania konkretnych problemów, co jest nieocenioną umiejętnością w wielu zawodach i sytuacjach życiowych.

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Matemaks.pl – Wielomiany wprowadzenie

Matemaks.pl – Obliczanie wartości wielomianu

Zaliczone na 5! – Wielomiany jednej zmiennej (część I)

A po co MI ta MATMA? – Czym jest WIELOMIAN – Czyli FUNDAMENTY WIELOMIANÓW: Stopień wielomianu, współczynniki WIELOMIANU

Matematyka Na Plus – Uporządkuj wielomian. Podaj jego stopień i sumę współczynników.

Pizza Math – Liceum. Klasa II. Wielomiany. Rozkładanie wielomianów na czynniki

matspot – Równania wielomianowe – od podstaw.

A tutaj kilka ćwiczeń, aby sprawdzić swoją wiedzę

ZPE.pl – Wielomiany – Przykłady i ćwiczenia

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]


					Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC PLC

Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC

i zakresy zmiennych

Na pewno słyszałeś kiedyś, że komputery wykorzystują w swoich obliczeniach tylko znaki „0” i „1”. System bazujący na tych znakach nazywamy systemem dwójkowym inaczej binarnym. Wiesz też z doświadczenia, że na dzień wykorzystujesz system dziesiętny, ale czy wiedziałeś że to nie jedyne systemy liczbowe jakie używamy (ani nawet pierwsze które używaliśmy my oraz komputery). Artykuł […]


					Łukasz Grabowski - CALM talks Inne

Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM […]


					Komparatory PLC

Komparatory

Porównania wartości

Zagadnienie z kategorii najprostszych i najkrótszych. Nim przejdziemy do tematu tego rozdziału sprawdźmy w bab.la skąd nazwa: compare to {czas.} PL porównać do, porównać z, porównywać do, porównywać z, przyrównać do przyrównywać do. W takim razie komparatory służą tylko albo aż do jednego, czyli porównywania wartości. Jak użyć komparatorów? W celu porównania wartości musimy: W […]


					Odnawiamy taras Inne

Odnawiamy taras

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Co można zrobić z taką przestrzenią za oknami sali naszych dzieci? Mamy kwiecień 2023, wiosna trwa więc pora zagospodarować trochę podwórka dla naszych dzieci. […]


					Bloczek MOVE PLC

Bloczek MOVE

Ruszyć, przesłać, przekopiować wartość

Jeden z najczęściej używanych bloczków, ponieważ jest to chyba najbardziej wszechstronny z bloczków. Z folderu MOVE na poziomie podstawowym (a takiego dotyczy ten podręcznik) powinieneś zainteresować się tylko jednym bloczkiem – „MOVE”. Bloczek MOVE jak sama nazwa wskazuje…. Co słownik bab.la ma na ten tematmove {czas.} PL przenieść ruszyć poruszyć ruszać przesunąć skłonić przesiąść się […]


					CALM PLCsim 1200 - Symulator PLC PLC

CALM PLCsim 1200 - Symulator PLC

Wirtualne stanowisko wykonawcze

Dla kogo „CALM PLCsim” – symulator stanowiska PLC S7-1200 ? Napisaliśmy program odzwierciedlający w 100% fizyczne stanowiska edukacyjne. Kierujemy go do wszystkich uczniów i studentów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności programowania sterowników PLC. Dla posiadaczy fizycznych sterowników Jeżeli masz zajęcia z programowania na fizycznych sterownikach PLC ale szkoła nie posiada elementów wykonawczych (innych niż lampki). […]


					Dokumenty Fundacji Inne

Dokumenty Fundacji

Statut, raporty, uchwały i sprawozdania

Cele fundacji (wycinek z statutu dostępnego poniżej) § 4.Cele Fundacji Dokumenty Statut fundacji Pakiet dokumentów za 2023 Pakiet dokumentów za 2022 Pakiet dokumentów za 2021 Pakiet dokumentów za 2020 rok SM za 2019, SF za 2019, Uchwała 2019


					Zadanie PLC - Generator impulsów PLC

Zadanie PLC - Generator impulsów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Znać zasadę działania poszczególnych timerów – 4xP (ściąga) Potrafić się posługiwać zestykami I to tyle ZADANIE PLC dla początkujących programistów Generator impulsów niesymetrycznych Stwórz układ który po załadowaniu na sterownik będzie powodował, że lampka będzie świecić przez 0.75s (T#750ms), a przez a 1.5s będzie wyłączona i ponownie świecić […]


					#Chemia Szkoła 4.0

#Chemia

Wprowadzenie - Przedmiot chemia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Zadania PLC - cewki i styki PLC

Zadania PLC - cewki i styki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij