Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to?

Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej.

Użycie bloczków arytmetycznych

W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – reszta z dzielenia) należy:

  1. Wybrać odpowiedni bloczek – to najważniejsze, jeśli się jednak pomylisz to prawy górny róg bloczka zmienia się po zaznaczeniu w pomarańczowy trójkąt i umożliwia zamianę obiektu na inny z tego samego typu (bez potrzeby ponownego podpinania wartości),
  2. Określić typ zmiennych na których zamierzasz wykonywać działania (np. czy na UInt-ach czy Dint-ach, czyli jak duże wartości i czy mogą też pojawić się ujemne). Co prawda nie musisz tego robić, bo bloczek samemu spróbuje to „odgadnąć” ale może się pomylić – o zgadywaniu poinformuje poprzez dopisanie słówka „Auto” (przed typem operacji), Jest to dość istotne, aby najpierw określić typ zmiennych na bloczku, a potem podpinać adresy, ponieważ w sytuacji, gdy wpiszesz adres globalny, nowoutworzony tag przyjmie typ z bloczka, a w innym wypadku „przypadkowy”,
  3. Przypisać na wyjściach dwie odpowiednie liczby lub tagi, a na wyjściu adres do którego ma zostać przesłany wynik,
  4. *Jeżeli używasz bloczków mnożenia i dodawania, możesz zwiększyć liczbę wejść.
  5. W ostatnim korku, możesz zdecydować się na aktywowanie automatycznej detekcji poprawności działania. Jeżeli wynik operacji nie zmieści się w wybranym zakresie bloczka lub dojdzie do próby dzielenia przez zero, po kliknięciu na bloczek prawym przyciskiem i aktywacji „Generate ENO”, na wyjściu ENO nie pojawi się stan wysoki (w innym razie ENO przepisuje stan z EN).

Bloczek CONV

Podczas wykonywania działań arytmetycznych, dobrze abyś panował nad typami zmiennych użytych przy poszczególnych bloczkach, jeżeli się rozjeżdżają musisz sięgnąć po konwersję.

CALCULATE najpotężniejszy z bloczków

Bloczek CALCULATE to wyjątkowy bloczek, ponieważ pozwala wykonać wiele działań w jednym miejscu bez potrzeby tworzenia adresów tymczasowych do przekazywania wyliczonych wartości pośrednich pomiędzy bloczkami. CALCULATE to nowość, której nie było w Step7.

Prezentacja z ćwiczeniami i przykładami

Pozostałe bloczki arytmetyczne


NEG – odwrócenie wartości na przeciwną np. 123 -> -123, -55 -> 55, 1 -> -1.
INC – inkrementacja, bloczek dodaje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
DEC – dekrementacja, bloczek odejmuje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
ABC – zwraca wartość bezwzględną dla zmiennej podpiętej na wejściu np. -123 -> 123, -55 -> 55, 1 -> 1.
MIN – przepisuje na wyjście OUT najmniejszą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
MAX – przepisuje na wyjście OUT największą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
LIMIT – Niepozorny bloczek o bardzo istotnej roli, mogący uchronić nasz przed uszkodzeniem sprzętu. Zadaniem tego bloczku jest przepisywanie na wyjście OUT wyłącznie wartości mieszczących się w wskazanym zakresie: MN – wpisujemy najmniejszą dopuszczalna wartość (dolną granicę zakresu) IN – wartość do przepisania / sprawdzenia MX – wprowadzamy największą dopuszczalną wartość (górną granicę zakresu)


Przykład zastosowania LIMIT: Po skonfigurowaniu bloczka tak jak na ilustracji powyżej wartość z adresu MW100, zostanie sprawdzona czy jest ona większa lub równa 1 i czy jest mniejsza lub równa 100, jeżeli tak to zostanie przepisana na wyjście OUT, a tym samym do adresu MW102 (np. grzałki). Jeżeli jednak wartość w MW100 będzie wynosić „-5” to na OUT zostanie przepisana dolna granica zakresu, czyli 1 (bo grzałka nie może chłodzić). Jeżeli wartość na IN będzie przekraczać górą granicę (np. 240) to na wyjściu pojawi się wartość 100 (uchroni to podgrzewacz przed uszkodzeniem).

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					IDEA market Nasze projekty

IDEA market

Platforma wymiany pomysłów

Witamy w miejscu w którym oddajmy głos młodym ludziom. A oni udowadniają, że poprzez swoją pomysłowość i pracowitość naprawdę mogą zmieniać świat w którym żyjemy. IDEA market ma za zadaniem im w tym pomóc. Cel edukacji to DZIAŁANIE! Fundacja CALM edu została założona aby przekuć edukację w użyteczne działanie. Chcemy pokazać jak duży pozytywny impakt […]


					ReflexOn Inne

ReflexOn

Explory 2023

Projekt uczniów (moich kursantów) technikum Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie ReflexOn to innowacyjne urządzenie, które pozwala na usprawnienie rehabilitacji, trening umysłu, doskonalenie szybkich procesów myślowych, koordynacji ruchowej oraz nauki. Podoba się projekt? Możesz na niego zagłosować na stronie: https://www.explory.pl/2023/ Jego główne cechy to: prosta i przyjemna forma sterowania, interaktywne elementy, automatyczny proces zbierania informacji, angażujące […]


					Styki, cewki i przyciski PLC

Styki, cewki i przyciski

Podstawy j. LAD

Dla kogo ta prezentacja? Prezentacja kierowana jest przede wszystkim do uczniów szkół technicznych, rozpoczynających swoją przygodę z sterownikami PLC wszystkich producentów. Aby wykorzystać w pełni potencjał tej prezentacji nie potrzebujesz nawet sterownika, na początku wystarczy kartka papieru. Z tej prezentacji dowiesz się:


					CALM talks Nasze projekty

CALM talks

Porozmawiajmy o edukacji

Jeżeli trafiłeś na tą stronę to pewnie już wiesz o co chodzi w tym projekcie i możesz od razu wypełnić ankietę klikając w link zamieszczony w poniższym box-ie. Jeśli jednak nie do końca wiesz o co chodzi w projekcie CALM talks to zapraszam do lektury tego artykułu i na końcu wypełniania ankiety. Jeśli od razu […]


					EDUmiejsca Inne

EDUmiejsca

centra edukacyjne, parki, muzea

Albert Einstein kiedyś powiedział, że początkowe lata nauki fizyki powinny opierać się tylko i wyłącznie na ciekawych eksperymentach. Na szczęście w XXI w. nie tylko nauka fizyki może przyjmować formę eksperymentalną i doświadczalną, a tak naprawdę już każdy przedmiot co udowadnia poniższa mapa. Jeżeli znasz inne miejsca, które powinny się znaleźć na powyższej mapie daj […]


					Matematyka szkoła średnia Szkoła 4.0

Matematyka szkoła średnia

Lista tematów - podstawa programowa

Poniżej znajdziesz listę wszystkich tematów na które dzieli się nowa podstawa programowa z matematyki dla szkół ponadpodstawowych (oraz kilka dodatkowych, które warto poznać aby lepiej przyswoić pozostałe). () [] ** ^ W nawiasach okrągłych zamieściliśmy klasę szkoły średniej, w której dane zagadnienie najprawdopodobniej będziesz przerabiać. Czasami dodatkowo w nawiasie kwadratowym znajdziesz klasę dla uczniów technikum […]


					Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały Szkoła 4.0

Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały

oś liczbowa i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu […]


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Zadania PLC - cewki i styki PLC

Zadania PLC - cewki i styki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]


					Działania arytmetyczne PLC

Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to? Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej. Użycie bloczków arytmetycznych W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – […]


					#Mata Szkoła 4.0

#Mata

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]

3 thoughts on “Działania arytmetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij