Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to?

Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o.

Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej.

Użycie bloczków arytmetycznych

W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – reszta z dzielenia) należy:

  1. Wybrać odpowiedni bloczek – to najważniejsze, jeśli się jednak pomylisz to prawy górny róg bloczka zmienia się po zaznaczeniu w pomarańczowy trójkąt i umożliwia zamianę obiektu na inny z tego samego typu (bez potrzeby ponownego podpinania wartości),
  2. Określić typ zmiennych na których zamierzasz wykonywać działania (np. czy na UInt-ach czy Dint-ach, czyli jak duże wartości i czy mogą też pojawić się ujemne). Co prawda nie musisz tego robić, bo bloczek samemu spróbuje to „odgadnąć” ale może się pomylić – o zgadywaniu poinformuje poprzez dopisanie słówka „Auto” (przed typem operacji), Jest to dość istotne, aby najpierw określić typ zmiennych na bloczku, a potem podpinać adresy, ponieważ w sytuacji, gdy wpiszesz adres globalny, nowoutworzony tag przyjmie typ z bloczka, a w innym wypadku „przypadkowy”,
  3. Przypisać na wyjściach dwie odpowiednie liczby lub tagi, a na wyjściu adres do którego ma zostać przesłany wynik,
  4. *Jeżeli używasz bloczków mnożenia i dodawania, możesz zwiększyć liczbę wejść.
  5. W ostatnim korku, możesz zdecydować się na aktywowanie automatycznej detekcji poprawności działania. Jeżeli wynik operacji nie zmieści się w wybranym zakresie bloczka lub dojdzie do próby dzielenia przez zero, po kliknięciu na bloczek prawym przyciskiem i aktywacji „Generate ENO”, na wyjściu ENO nie pojawi się stan wysoki (w innym razie ENO przepisuje stan z EN).

Bloczek CONV

Podczas wykonywania działań arytmetycznych, dobrze abyś panował nad typami zmiennych użytych przy poszczególnych bloczkach, jeżeli się rozjeżdżają musisz sięgnąć po konwersję.

CALCULATE najpotężniejszy z bloczków

Bloczek CALCULATE to wyjątkowy bloczek, ponieważ pozwala wykonać wiele działań w jednym miejscu bez potrzeby tworzenia adresów tymczasowych do przekazywania wyliczonych wartości pośrednich pomiędzy bloczkami. CALCULATE to nowość, której nie było w Step7.

Prezentacja z ćwiczeniami i przykładami

Pozostałe bloczki arytmetyczne


NEG – odwrócenie wartości na przeciwną np. 123 -> -123, -55 -> 55, 1 -> -1.
INC – inkrementacja, bloczek dodaje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
DEC – dekrementacja, bloczek odejmuje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
ABC – zwraca wartość bezwzględną dla zmiennej podpiętej na wejściu np. -123 -> 123, -55 -> 55, 1 -> 1.
MIN – przepisuje na wyjście OUT najmniejszą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
MAX – przepisuje na wyjście OUT największą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
LIMIT – Niepozorny bloczek o bardzo istotnej roli, mogący uchronić nasz przed uszkodzeniem sprzętu. Zadaniem tego bloczku jest przepisywanie na wyjście OUT wyłącznie wartości mieszczących się w wskazanym zakresie: MN – wpisujemy najmniejszą dopuszczalna wartość (dolną granicę zakresu) IN – wartość do przepisania / sprawdzenia MX – wprowadzamy największą dopuszczalną wartość (górną granicę zakresu)


Przykład zastosowania LIMIT: Po skonfigurowaniu bloczka tak jak na ilustracji powyżej wartość z adresu MW100, zostanie sprawdzona czy jest ona większa lub równa 1 i czy jest mniejsza lub równa 100, jeżeli tak to zostanie przepisana na wyjście OUT, a tym samym do adresu MW102 (np. grzałki). Jeżeli jednak wartość w MW100 będzie wynosić „-5” to na OUT zostanie przepisana dolna granica zakresu, czyli 1 (bo grzałka nie może chłodzić). Jeżeli wartość na IN będzie przekraczać górą granicę (np. 240) to na wyjściu pojawi się wartość 100 (uchroni to podgrzewacz przed uszkodzeniem).

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Zobacz więcej
Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Odnawiamy plac zabaw Inne

Odnawiamy plac zabaw

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Myśl Globalnie – Działaj Lokalnie !!!! zorganizowaliśmy akcję pokolorowania placu zabaw, który przez ostatnich 6 lat – od czasu budowy – totalnie stracił kolor. […]


					Rzut oka w niedaleką przyszłość Artykuły Prowokacje

Rzut oka w niedaleką przyszłość

Technologie jutra codziennego użytku

Jutro jest już dziś? Czy DZIŚ możemy powiedzieć, że tak naprawdę to JUTRO rozpoczęło się już WCZORAJ? Kiedy zastanawiamy się nad przyszłością (powiedzmy taką za 20 lat, abyśmy byli w stanie ją sobie wyobrazić), nasza wyobraźnia nieuchronnie ucieka w stronę kreskówki o Jetsonach (czytaj Dżetsonach), na której pewnie spora część czytelników się wychowała. Dla młodszych […]


					Problemy z programowaniem PLC

Problemy z programowaniem

Najczęstsze błędy podczas programowania w STEP7 - j. LAD

Prezentacja kierowana jest dla osób, które uczestniczyły w moich szkoleniach i chcą sobie zdobytą wiedzę odświeżyć. Nie jest to prezentacja dla osób, które nie posiadają żadnej wiedzy z zakresu programowania sterowników. Plan prezentacji 1.Założenia dla omawianego układu.2.Odwzorowanie fizycznych zestyków w języku LAD.3.Układ podtrzymania.4.Nieprawidłowe użycie cewki w networku.5.Dublowanie cewek w bloku.6.Negacja sygnału.7.Różnica pomiędzy napięciem, a stanem […]


					Wielomiany Szkoła 4.0

Wielomiany

jednej zmiennej rzeczywistej

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Wprowadzenie do sterowników PLC PLC

Wprowadzenie do sterowników PLC

Automatyka przemysłowa dla kompletnie zielonych

Dla kogo ten post? Kończysz właśnie szkołę podstawową i zastanawiasz się nad wyborem szkoły średniej? I nie masz pojęcia co to za kierunki mechatronika, automatyka, mechanika itp? Z tej prezentacji dowiesz się co nieco na ten temat, abyś mógł dokonać świadomego wyboru liceum czy technikum (polecam drugą opcję – dlaczego? Dowiesz się z ostatniego akapitu […]


					Liczniki PLC PLC

Liczniki PLC

Counter CTU, CTD, CTUD

Wstawianie liczników W celu wstawienia licznika do networku wystarczy wybrać dowolny z folderu „Counter operations” i kliknąć OK. Jeżeli chcesz tworzyć bardziej przejrzysty program przed kliknięciem „OK” możesz zmienić sugerowaną nazwę, która wyświetla się w wyskakującym oknie „Call options” np. „Licznik1”, „Zliczanie kliknięć” itp Do czego tak naprawdę służy okno „Call options”? To okno służy […]


					Wartość bezwzględna Szkoła 4.0

Wartość bezwzględna

Jak daleko od zera?

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Autonomiczne ogrody wertykalne Inne

Autonomiczne ogrody wertykalne

Zazieleńmy miasta

A gdyby tak: wszystkie ogrodzenia w miastach, w szczególności wokół szkół, przedszkoli czy placów zabaw zamienić na zielone ściany? wszystkie puste ściany kamienic czy nawet bloków mieszkalnych przeobrazić w zielone murale? wszystkie ekrany akustyczne przy drogach zamienić na zielone dzieła sztuki? wokół parków, przy skwerach, na przystankach i wszelakich zaniedbanych nieużytkach poustawiać podobne konstrukcje? do […]


					Markery i Clock memory PLC

Markery i Clock memory

Notatnik wewnątrz PLC

Jak jaki sposób zapisać stan bitu na CPU, aby móc go sprawdzić w przyszłości? Z tej prezentacji:


					Potęgi Szkoła 4.0

Potęgi

potęgi o wykładniku naturalnym, całkowitym i całkowitym ujemnym

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					CV studenta politechniki Artykuły

CV studenta politechniki

bez doświadczenia zawodowego

Poniższy artykuł powstał w oparciu o moje własne doświadczenia jako kandydata do pracy, pracodawcy i rekrutera. W celu podniesienia jego wartości merytorycznej skonsultowałem temat także z przedstawicielami firmy Stevia Automation, Biurem Karier Studenckich Politechniki Śląskiej oraz niezliczonymi znajomymi pracującymi w działach HR różnych firm (w tym międzynarodowych korporacji). Z tego wpisu dowiesz się, jak przygotować […]


					Jak segregować śmieci ? Eko

Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy. Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij