Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to?

Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej.

Użycie bloczków arytmetycznych

W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – reszta z dzielenia) należy:

  1. Wybrać odpowiedni bloczek – to najważniejsze, jeśli się jednak pomylisz to prawy górny róg bloczka zmienia się po zaznaczeniu w pomarańczowy trójkąt i umożliwia zamianę obiektu na inny z tego samego typu (bez potrzeby ponownego podpinania wartości),
  2. Określić typ zmiennych na których zamierzasz wykonywać działania (np. czy na UInt-ach czy Dint-ach, czyli jak duże wartości i czy mogą też pojawić się ujemne). Co prawda nie musisz tego robić, bo bloczek samemu spróbuje to „odgadnąć” ale może się pomylić – o zgadywaniu poinformuje poprzez dopisanie słówka „Auto” (przed typem operacji), Jest to dość istotne, aby najpierw określić typ zmiennych na bloczku, a potem podpinać adresy, ponieważ w sytuacji, gdy wpiszesz adres globalny, nowoutworzony tag przyjmie typ z bloczka, a w innym wypadku „przypadkowy”,
  3. Przypisać na wyjściach dwie odpowiednie liczby lub tagi, a na wyjściu adres do którego ma zostać przesłany wynik,
  4. *Jeżeli używasz bloczków mnożenia i dodawania, możesz zwiększyć liczbę wejść.
  5. W ostatnim korku, możesz zdecydować się na aktywowanie automatycznej detekcji poprawności działania. Jeżeli wynik operacji nie zmieści się w wybranym zakresie bloczka lub dojdzie do próby dzielenia przez zero, po kliknięciu na bloczek prawym przyciskiem i aktywacji „Generate ENO”, na wyjściu ENO nie pojawi się stan wysoki (w innym razie ENO przepisuje stan z EN).

Bloczek CONV

Podczas wykonywania działań arytmetycznych, dobrze abyś panował nad typami zmiennych użytych przy poszczególnych bloczkach, jeżeli się rozjeżdżają musisz sięgnąć po konwersję.

CALCULATE najpotężniejszy z bloczków

Bloczek CALCULATE to wyjątkowy bloczek, ponieważ pozwala wykonać wiele działań w jednym miejscu bez potrzeby tworzenia adresów tymczasowych do przekazywania wyliczonych wartości pośrednich pomiędzy bloczkami. CALCULATE to nowość, której nie było w Step7.

Prezentacja z ćwiczeniami i przykładami

Pozostałe bloczki arytmetyczne


NEG – odwrócenie wartości na przeciwną np. 123 -> -123, -55 -> 55, 1 -> -1.
INC – inkrementacja, bloczek dodaje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
DEC – dekrementacja, bloczek odejmuje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
ABC – zwraca wartość bezwzględną dla zmiennej podpiętej na wejściu np. -123 -> 123, -55 -> 55, 1 -> 1.
MIN – przepisuje na wyjście OUT najmniejszą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
MAX – przepisuje na wyjście OUT największą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
LIMIT – Niepozorny bloczek o bardzo istotnej roli, mogący uchronić nasz przed uszkodzeniem sprzętu. Zadaniem tego bloczku jest przepisywanie na wyjście OUT wyłącznie wartości mieszczących się w wskazanym zakresie: MN – wpisujemy najmniejszą dopuszczalna wartość (dolną granicę zakresu) IN – wartość do przepisania / sprawdzenia MX – wprowadzamy największą dopuszczalną wartość (górną granicę zakresu)


Przykład zastosowania LIMIT: Po skonfigurowaniu bloczka tak jak na ilustracji powyżej wartość z adresu MW100, zostanie sprawdzona czy jest ona większa lub równa 1 i czy jest mniejsza lub równa 100, jeżeli tak to zostanie przepisana na wyjście OUT, a tym samym do adresu MW102 (np. grzałki). Jeżeli jednak wartość w MW100 będzie wynosić „-5” to na OUT zostanie przepisana dolna granica zakresu, czyli 1 (bo grzałka nie może chłodzić). Jeżeli wartość na IN będzie przekraczać górą granicę (np. 240) to na wyjściu pojawi się wartość 100 (uchroni to podgrzewacz przed uszkodzeniem).

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

PLC na trekkingu

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji: Pamiątki z wakacji Skoro już jest po zajęciach to w gratisie nasz PLC pochwali się zdjęciami z ostatniej swojej górskiej wędrówki: Jeżeli i Ty lubisz górskie tematy to koniecznie odwiedź nas […]


					Automatyzacja w Polsce Artykuły

Automatyzacja w Polsce

na tle światowych osiągnięć

Postanowiłem zamieścić artykuł z magazynu „Utrzymanie Ruchu” – wyd. 01/2016 str. 38,39,  którego jestem współautorem,  ponieważ poruszamy w nim bardzo ciekawe zagadnienie „dlaczego w Polsce nie ma robotów?”. Jak się okazuje w treści, nie chodzi o …. Sami się przekonacie. Staraliśmy się używać języka zrozumiałego dla każdego czytelnika (jak zresztą w wszystkich innym artykułach na […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Podtrzymanie, SET i RESET PLC

Podtrzymanie, SET i RESET

Prostymi słowami

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji:


					Jak segregować śmieci ? Eko

Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy. Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak […]


					Chemia dla przedszkolaka Dla najmłodszych

Chemia dla przedszkolaka

Eksperymenty dla najmłodszych

A co gdyby tak zaprosić doktorów organizujących pokazy dla dzieci podczas „Nocy naukowców Politechniki Śląskiej” do przedszkola? Jak pomyśleliśmy tak, też zrobiliśmy tym bardziej, że organizatorką jednego z nich jest kuzynka mojej żony dr Ania Byczek-Wyrostek. O tym jak dobrze udał się taki „prosty” pokaz rodem z Krainy Lodu z wykorzystaniem suchego lodu (dwutlenku węgla […]


					TIA Portal pierwsze kroki PLC

TIA Portal pierwsze kroki

Pobranie, instalacja - testy PLCSIM oraz HMI

Wpis aktualizowano – luty 2021 Z tej prezentacji dowiesz się: zobacz też: CALM_PLCsim – darmowy symulator stanowiska edukacyjnego dla S7-1200 CPU Ogromne podziękowania dla Mirosława Marnego, Tomasz Pąchalskiego i Michała Sobczyka za poświęcony czas na przeklikanie, posprawdzanie i poprawienie treści tej prezentacji do bardziej przyjaznej formy.


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					Zadanie PLC

Zadanie "Przełącznik"

Zadanie do samodzielnej realizacji

Dla kogo przygotowałem to zadanie? Jeżeli jesteś nauczycielem i nie masz do końca pomysłu jakie zadania z programowania PLC powinieneś zadać uczniom – to jest ona dla Ciebie. Jeśli jesteś samoukiem (takim jak ja) i samodzielnie dążysz do poszerzania swoich horyzontów i umiejętności, to ta prezentacja (i wszystkie inne na tej stronie) może się okazać […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]


					#Ppp Szkoła 4.0

#Ppp

Wprowadzenie - prawo, podatki i przedsiębiorczość

Podatki Gdy na swoich kursach pytałem ludzi na co ich zdaniem w szkołach powinno się poświęcać więcej czasu, większość z nich mówiła „podatki”, bo towarzyszą nam całe życie, a większość społeczeństwa nawet nie wie ile ich one kosztują. Na międzynarodowych forach także, to zagadnienie przewijało się najczęściej gdy ktoś zadawał podobne pytanie. Prawo Osoba, która […]


					Adres IP, maska i MAC PLC

Adres IP, maska i MAC

Prostymi słowami

Uprzedzam, że ten post kierowany jest do uczniów szkoły podstawowej, a co najwyżej uczniów szkoły średniej i zawiera pewne uproszczenia w celu przedstawienia idei. Nie traktuj go jako notatkę z podręcznika, a bardziej podstawę do dalszego pogłębiania wiedzy – jeśli potrzebujesz. Jeżeli jesteś starszy to język może Ci nie przypaść do gustu (choć z drugiej […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij