Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to?

Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o.

Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej.

Użycie bloczków arytmetycznych

W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – reszta z dzielenia) należy:

  1. Wybrać odpowiedni bloczek – to najważniejsze, jeśli się jednak pomylisz to prawy górny róg bloczka zmienia się po zaznaczeniu w pomarańczowy trójkąt i umożliwia zamianę obiektu na inny z tego samego typu (bez potrzeby ponownego podpinania wartości),
  2. Określić typ zmiennych na których zamierzasz wykonywać działania (np. czy na UInt-ach czy Dint-ach, czyli jak duże wartości i czy mogą też pojawić się ujemne). Co prawda nie musisz tego robić, bo bloczek samemu spróbuje to „odgadnąć” ale może się pomylić – o zgadywaniu poinformuje poprzez dopisanie słówka „Auto” (przed typem operacji), Jest to dość istotne, aby najpierw określić typ zmiennych na bloczku, a potem podpinać adresy, ponieważ w sytuacji, gdy wpiszesz adres globalny, nowoutworzony tag przyjmie typ z bloczka, a w innym wypadku „przypadkowy”,
  3. Przypisać na wyjściach dwie odpowiednie liczby lub tagi, a na wyjściu adres do którego ma zostać przesłany wynik,
  4. *Jeżeli używasz bloczków mnożenia i dodawania, możesz zwiększyć liczbę wejść.
  5. W ostatnim korku, możesz zdecydować się na aktywowanie automatycznej detekcji poprawności działania. Jeżeli wynik operacji nie zmieści się w wybranym zakresie bloczka lub dojdzie do próby dzielenia przez zero, po kliknięciu na bloczek prawym przyciskiem i aktywacji „Generate ENO”, na wyjściu ENO nie pojawi się stan wysoki (w innym razie ENO przepisuje stan z EN).

Bloczek CONV

Podczas wykonywania działań arytmetycznych, dobrze abyś panował nad typami zmiennych użytych przy poszczególnych bloczkach, jeżeli się rozjeżdżają musisz sięgnąć po konwersję.

CALCULATE najpotężniejszy z bloczków

Bloczek CALCULATE to wyjątkowy bloczek, ponieważ pozwala wykonać wiele działań w jednym miejscu bez potrzeby tworzenia adresów tymczasowych do przekazywania wyliczonych wartości pośrednich pomiędzy bloczkami. CALCULATE to nowość, której nie było w Step7.

Prezentacja z ćwiczeniami i przykładami

Pozostałe bloczki arytmetyczne


NEG – odwrócenie wartości na przeciwną np. 123 -> -123, -55 -> 55, 1 -> -1.
INC – inkrementacja, bloczek dodaje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
DEC – dekrementacja, bloczek odejmuje wartość jeden do podpiętej zmiennej w każdym cyklu w którym ma aktywowane wejście EN.
ABC – zwraca wartość bezwzględną dla zmiennej podpiętej na wejściu np. -123 -> 123, -55 -> 55, 1 -> 1.
MIN – przepisuje na wyjście OUT najmniejszą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
MAX – przepisuje na wyjście OUT największą wartość z wszystkich podpiętych na wejściach tagów lub stałych
LIMIT – Niepozorny bloczek o bardzo istotnej roli, mogący uchronić nasz przed uszkodzeniem sprzętu. Zadaniem tego bloczku jest przepisywanie na wyjście OUT wyłącznie wartości mieszczących się w wskazanym zakresie: MN – wpisujemy najmniejszą dopuszczalna wartość (dolną granicę zakresu) IN – wartość do przepisania / sprawdzenia MX – wprowadzamy największą dopuszczalną wartość (górną granicę zakresu)


Przykład zastosowania LIMIT: Po skonfigurowaniu bloczka tak jak na ilustracji powyżej wartość z adresu MW100, zostanie sprawdzona czy jest ona większa lub równa 1 i czy jest mniejsza lub równa 100, jeżeli tak to zostanie przepisana na wyjście OUT, a tym samym do adresu MW102 (np. grzałki). Jeżeli jednak wartość w MW100 będzie wynosić „-5” to na OUT zostanie przepisana dolna granica zakresu, czyli 1 (bo grzałka nie może chłodzić). Jeżeli wartość na IN będzie przekraczać górą granicę (np. 240) to na wyjściu pojawi się wartość 100 (uchroni to podgrzewacz przed uszkodzeniem).

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Zobacz więcej
Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Rzut oka w niedaleką przyszłość Artykuły Prowokacje

Rzut oka w niedaleką przyszłość

Technologie jutra codziennego użytku

Jutro jest już dziś? Czy DZIŚ możemy powiedzieć, że tak naprawdę to JUTRO rozpoczęło się już WCZORAJ? Kiedy zastanawiamy się nad przyszłością (powiedzmy taką za 20 lat, abyśmy byli w stanie ją sobie wyobrazić), nasza wyobraźnia nieuchronnie ucieka w stronę kreskówki o Jetsonach (czytaj Dżetsonach), na której pewnie spora część czytelników się wychowała. Dla młodszych […]


					Systemy liczbowe Szkoła 4.0

Systemy liczbowe

liczby rzeczywiste

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC PLC

Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC

i zakresy zmiennych

Na pewno słyszałeś kiedyś, że komputery wykorzystują w swoich obliczeniach tylko znaki „0” i „1”. System bazujący na tych znakach nazywamy systemem dwójkowym inaczej binarnym. Wiesz też z doświadczenia, że na dzień wykorzystujesz system dziesiętny, ale czy wiedziałeś że to nie jedyne systemy liczbowe jakie używamy (ani nawet pierwsze które używaliśmy my oraz komputery). Artykuł […]


					Gdzie szukać ofert pracy? Artykuły

Gdzie szukać ofert pracy?

Jak zadbać o wizerunek

Ten poradnik powstał, abyś mógł jeszcze na etapie studiów dowiedzieć się, jak już teraz poszukiwać pracy i dlaczego warto zrobić to właśnie w tym momencie. Spis treści Profesjonalne serwisy społecznościowe Twoja wizytówka to również Twój wizerunek w sieci. Zanim zaczniesz rozsyłać CV, warto spojrzeć na swoje profile: LinkedIn, GoldenLine, Facebook, Instagram. Pewnie zastanawiasz się, po […]


					Adres IP, maska i MAC PLC

Adres IP, maska i MAC

Prostymi słowami

Uprzedzam, że ten post kierowany jest do uczniów szkoły podstawowej, a co najwyżej uczniów szkoły średniej i zawiera pewne uproszczenia w celu przedstawienia idei. Nie traktuj go jako notatkę z podręcznika, a bardziej podstawę do dalszego pogłębiania wiedzy – jeśli potrzebujesz. Jeżeli jesteś starszy to język może Ci nie przypaść do gustu (choć z drugiej […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]


					Działania na potęgach Szkoła 4.0

Działania na potęgach

prawa działań na potęgach

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					CALM tests Inne

CALM tests

Autorski generator testów

Automatyka i Ekologia Oprogramowanie CALM tests w wersji testowej (pierwszy mój samodzielny projekt w języku js). Oprawa graficzna Daniel Polak. Znajdziesz tutaj testy: Dla uczestników moich szkoleń aby podsumować i powtórzyć wiedze zdobytą każdego dnia kursu, Na temat prawidłowej segregacji śmieci – ogromna baza pytań – SPRAWDŹ ILE NAPRAWDĘ WIESZ Z TEGO TEMATY Na temat […]


					Liczniki PLC PLC

Liczniki PLC

Counter CTU, CTD, CTUD

Wstawianie liczników W celu wstawienia licznika do networku wystarczy wybrać dowolny z folderu „Counter operations” i kliknąć OK. Jeżeli chcesz tworzyć bardziej przejrzysty program przed kliknięciem „OK” możesz zmienić sugerowaną nazwę, która wyświetla się w wyskakującym oknie „Call options” np. „Licznik1”, „Zliczanie kliknięć” itp Do czego tak naprawdę służy okno „Call options”? To okno służy […]


					Wielomiany Bez kategorii Szkoła 4.0

Wielomiany

Rozkład wielomianów na czynniki pierwsze

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij