Języki programowania PLC

jak się dogadać z maszyną
app.leonardo.ai

Języki programowania są kluczowym narzędziem w świecie technologii, służącym jako medium komunikacji między człowiekiem a maszyną. Te zestawy formalnych instrukcji umożliwiają nam tworzenie programów, które komputery mogą wykonywać. Są one nieodłącznym elementem tworzenia oprogramowania, systemów operacyjnych, aplikacji mobilnych, stron internetowych, gier komputerowych i wiele więcej.

Podobnie jak w przypadku języków naturalnych, różne języki programowania mają swoje unikalne składnie i struktury, które decydują o tym, jak są używane do tworzenia różnych typów oprogramowania. Na przykład, Python jest często wykorzystywany w analizie danych i uczeniu maszynowym, JavaScript jest niezbędny do tworzenia interaktywnych stron internetowych, a C++ jest popularny w rozwoju gier.

Różne języki programowania mogą być również bardziej lub mniej odpowiednie do określonych zastosowań ze względu na ich specyficzne cechy, takie jak wydajność, bezpieczeństwo, prostota i wsparcie dla konkretnych paradygmatów programowania, takich jak programowanie obiektowe, funkcyjne czy proceduralne. Dlatego, doświadczeni programiści często posiadają wiedzę z zakresu wielu języków programowania i potrafią wybrać ten najodpowiedniejszy do danego zadania.

Zrozumienie języków programowania i umiejętność ich efektywnego użycia jest kluczowym elementem zarówno akademickiego jak i zawodowego sukcesu w dzisiejszym cyfrowym świecie. Wiedza ta jest nie tylko niezbędna do tworzenia nowych technologii, ale także do zrozumienia i kształtowania technologicznego krajobrazu przyszłości. Więc zanurzmy się w fascynujący świat języków programowania i zrozumiejmy, jak one napędzają naszą technologiczną rzeczywistość.

Dziwne języki ….

W świecie programowania, oprócz poważnych i często używanych języków takich jak Java, Python czy C++, istnieje również wiele języków programowania, które zostały stworzone dla zabawy lub do wykonywania bardzo specyficznych zadań. Te „dziwaczne” języki często mają niezwykle unikalne cechy i mogą być całkiem zabawne. Oto kilka z nich:

1. Brainfuck: Ten język jest znany ze swojej ekstremalnej minimalizmu. Składa się zaledwie z ośmiu prostych komend i jest znany jako jeden z najmniej czytelnych języków programowania.

2. Whitespace: Wszystko, co robi ten język, to ignorowanie wszystkiego… oprócz białych znaków (spacji, tabulatorów i nowych linii). Wszystkie instrukcje są kodowane za pomocą tych trzech typów znaków, co czyni programy napisane w Whitespace prawie niewidocznymi!

3. LOLCODE: Jak nazwa wskazuje, LOLCODE jest językiem programowania inspirowanym memami internetowymi i językiem „LOLspeak”. Jest pełen słów i zwrotów takich jak „HAI”, „CAN HAS” i „KTHXBYE”.

4. INTERCAL: został stworzony jako antyteza dla wszystkiego, co jest typowe dla konwencjonalnych języków programowania. Nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek innym językiem i jest pełen niestandardowych operatorów i instrukcji.

5. Chef: To jest język programowania, w którym każdy program jest przepisem kulinarycznym. Instrukcje są zapisywane jako kroki w przepisie, a zmienne to składniki.

6. Piet: Piet to język programowania, w którym programy są obrazami. Każda instrukcja jest kolorowym pikselem i zmiana koloru między pikselami determinuje, jakie operacje są wykonywane.

Te języki, choć mało praktyczne, pokazują, że programowanie może być również formą twórczej ekspresji i zabawy!

Języki programowania PLC

W tym wypadku lista możliwych języków jest istotnie ograniczona (choć nieustanie rozbudowywana) i zależy w dużej mierze od producenta, a także samego sprzętu, który chcemy oprogramować – w naszym przypadku będzie to sterownik firmy SIEMENS S7-1200.

Istnieje kilka języków programowania używanych do tworzenia programów dla sterowników PLC, zgodnie z normą IEC 61131-3. Oto kilka z nich:

1. Ladder Diagram (LD): Jest to najbardziej popularny i dla wielu najbardziej intuicyjny język programowania PLC. Wygląda jak schemat elektryczny (ale nie do końca go odzwierciedla – o czym więcej później), składający się z linii (networków), które symbolizują przewody, i symboli, które reprezentują przekaźniki, styki, cewki i inne elementy. Ten język poznamy jako pierwszy.

czytaj też: Podstawy tego języka opanujesz TUTAJ.

2. Function Block Diagram (FBD): Jest to graficzny język, który składa się z bloków (funkcji lub operacji) i linii, które łączą te bloki i reprezentują przepływ danych między nimi. Ku mojemu zaskoczeniu ten język cieszy się bardzo dużą popularnością wśród młodszych kursantów (uczniów techników i studentów), a pomijalnie niewielką wśród dojrzałych programistów. Preferują go jednak osoby, które dotychczas w swojej pracy wykorzystywały bramki logiczne.

3. Structured Text (ST). W przypadku firmy SIEMENS nazwany SCL: Jest to język programowania wysokiego poziomu bazujący na Pascalu. Umożliwia on bardziej złożone operacje, takie jak pętle, instrukcje warunkowe i obsługa błędów.

4. Instruction List (IL). W przypadku firmy SIEMENS nazwany STL, (co jest powszechnie mylone z wcześniej omawiana grupą języków ST, z którą to nie ma nic wspólnego): Jest to niskopoziomowy język programowania, który jest bardzo podobny do asemblera. Jest zwykle używany dla bardzo szybkich, czasowo krytycznych operacji. Moim zadaniem ten język jest najprzyjemniejszym z jeżyków tekstowych dla osób rozpoczynających przygodę z programowaniem. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

5. Sequential Function Chart (SFC): Ten język jest używany do modelowania procesów, które działają w jasno zdefiniowanej sekwencji kroków. Każdy krok może być programowany w innym języku, takim jak LD lub ST. Niedostępny w sterownikach S7-1200. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

Wybór języka zależy od wielu czynników, takich jak złożoność zadania, wymagania dotyczące wydajności, doświadczenie programisty i preferencje klienta. W praktyce często stosuje się mieszankę różnych języków w ramach jednego projektu.

Nowości

Jako ciekawostkę należy w tym miejscu wspomnieć, że w ostatnim czasie wraz z nową wersją oprogramowania TIA Portal V17 pojawiły się nowe ciekawe języki takie jak:

6. CEM – Cause and Effect Matrix – „Macierz Przyczyn i Skutków„. Poprzez użycie macierzy, programiści mają możliwość kreowania funkcji poprzez ustalanie zależności między modułami, zgodnie z logiczną zasadą przyczyn i skutków. Prostota tego podejścia jest dodatkowo potęgowana przez graficzny interfejs użytkownika. Fajny filmik wprowadzający do tego języku znajdziesz tutaj .

7. CFC – Continuous Function Chart – umożliwia intuicyjną i prostą konfigurację schematów przepływu sygnałów. Funkcjonalność ta jest wyjątkowo wartościowa dla tych, którzy mają doświadczenie z wykorzystaniem CFC w innych projektach. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (4)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC PLC

Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC

i zakresy zmiennych

Na pewno słyszałeś kiedyś, że komputery wykorzystują w swoich obliczeniach tylko znaki „0” i „1”. System bazujący na tych znakach nazywamy systemem dwójkowym inaczej binarnym. Wiesz też z doświadczenia, że na dzień wykorzystujesz system dziesiętny, ale czy wiedziałeś że to nie jedyne systemy liczbowe jakie używamy (ani nawet pierwsze które używaliśmy my oraz komputery). Artykuł […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					CALM tests Inne

CALM tests

Autorski generator testów

Automatyka i Ekologia Oprogramowanie CALM tests w wersji testowej (pierwszy mój samodzielny projekt w języku js). Oprawa graficzna Daniel Polak. Znajdziesz tutaj testy: Dla uczestników moich szkoleń aby podsumować i powtórzyć wiedze zdobytą każdego dnia kursu, Na temat prawidłowej segregacji śmieci – ogromna baza pytań – SPRAWDŹ ILE NAPRAWDĘ WIESZ Z TEGO TEMATY Na temat […]


					#Chemia Szkoła 4.0

#Chemia

Wprowadzenie - Przedmiot chemia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Potęgi Szkoła 4.0

Potęgi

potęgi o wykładniku naturalnym, całkowitym i całkowitym ujemnym

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Działania arytmetyczne PLC

Działania arytmetyczne

ADD, MUL, SUB, DIV, CALCULATE

Po co mi to? Bez tych bloczków nie obliczysz ilości wyprodukowanych sztuk, średniego koszt zużycia materiału, czy liczby wciśnięć przycisku start. Z kolei bloczek CALCULATE pozwoli Ci to zrobić znacznie szybciej. Użycie bloczków arytmetycznych W celu wykorzystania bloczków operacji arytmetycznych ( ADD – dodawanie, SUB – odejmowanie, MUL – mnożenie, DIV – dzielenie, MOD – […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

PLC na trekkingu

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji: Pamiątki z wakacji Skoro już jest po zajęciach to w gratisie nasz PLC pochwali się zdjęciami z ostatniej swojej górskiej wędrówki: Jeżeli i Ty lubisz górskie tematy to koniecznie odwiedź nas […]


					Zadania PLC - cewki i styki PLC

Zadania PLC - cewki i styki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]


					CALM NED Szkoła 4.0

CALM NED

Metoda tworzenia slajdów

Jest to metoda przygotowywania materiałów edukacyjnych (głównie slajdów, choć w ten sposób tworzę także podręczniki i „ściągi”) bazująca na nieustającym wprowadzaniu usprawnień i eksperymentowaniu z przekazem, w celu uzyskiwania coraz lepszych efektów nauczania. CALM NED to akronim od:C – creative, A – and, L – logical, M – materialsN – never , E – ending, […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij