Języki programowania PLC

jak się dogadać z maszyną
app.leonardo.ai

Języki programowania są kluczowym narzędziem w świecie technologii, służącym jako medium komunikacji między człowiekiem a maszyną. Te zestawy formalnych instrukcji umożliwiają nam tworzenie programów, które komputery mogą wykonywać. Są one nieodłącznym elementem tworzenia oprogramowania, systemów operacyjnych, aplikacji mobilnych, stron internetowych, gier komputerowych i wiele więcej.

Podobnie jak w przypadku języków naturalnych, różne języki programowania mają swoje unikalne składnie i struktury, które decydują o tym, jak są używane do tworzenia różnych typów oprogramowania. Na przykład, Python jest często wykorzystywany w analizie danych i uczeniu maszynowym, JavaScript jest niezbędny do tworzenia interaktywnych stron internetowych, a C++ jest popularny w rozwoju gier.

Różne języki programowania mogą być również bardziej lub mniej odpowiednie do określonych zastosowań ze względu na ich specyficzne cechy, takie jak wydajność, bezpieczeństwo, prostota i wsparcie dla konkretnych paradygmatów programowania, takich jak programowanie obiektowe, funkcyjne czy proceduralne. Dlatego, doświadczeni programiści często posiadają wiedzę z zakresu wielu języków programowania i potrafią wybrać ten najodpowiedniejszy do danego zadania.

Zrozumienie języków programowania i umiejętność ich efektywnego użycia jest kluczowym elementem zarówno akademickiego jak i zawodowego sukcesu w dzisiejszym cyfrowym świecie. Wiedza ta jest nie tylko niezbędna do tworzenia nowych technologii, ale także do zrozumienia i kształtowania technologicznego krajobrazu przyszłości. Więc zanurzmy się w fascynujący świat języków programowania i zrozumiejmy, jak one napędzają naszą technologiczną rzeczywistość.

Dziwne języki ….

W świecie programowania, oprócz poważnych i często używanych języków takich jak Java, Python czy C++, istnieje również wiele języków programowania, które zostały stworzone dla zabawy lub do wykonywania bardzo specyficznych zadań. Te „dziwaczne” języki często mają niezwykle unikalne cechy i mogą być całkiem zabawne. Oto kilka z nich:

1. Brainfuck: Ten język jest znany ze swojej ekstremalnej minimalizmu. Składa się zaledwie z ośmiu prostych komend i jest znany jako jeden z najmniej czytelnych języków programowania.

2. Whitespace: Wszystko, co robi ten język, to ignorowanie wszystkiego… oprócz białych znaków (spacji, tabulatorów i nowych linii). Wszystkie instrukcje są kodowane za pomocą tych trzech typów znaków, co czyni programy napisane w Whitespace prawie niewidocznymi!

3. LOLCODE: Jak nazwa wskazuje, LOLCODE jest językiem programowania inspirowanym memami internetowymi i językiem „LOLspeak”. Jest pełen słów i zwrotów takich jak „HAI”, „CAN HAS” i „KTHXBYE”.

4. INTERCAL: został stworzony jako antyteza dla wszystkiego, co jest typowe dla konwencjonalnych języków programowania. Nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek innym językiem i jest pełen niestandardowych operatorów i instrukcji.

5. Chef: To jest język programowania, w którym każdy program jest przepisem kulinarycznym. Instrukcje są zapisywane jako kroki w przepisie, a zmienne to składniki.

6. Piet: Piet to język programowania, w którym programy są obrazami. Każda instrukcja jest kolorowym pikselem i zmiana koloru między pikselami determinuje, jakie operacje są wykonywane.

Te języki, choć mało praktyczne, pokazują, że programowanie może być również formą twórczej ekspresji i zabawy!

Języki programowania PLC

W tym wypadku lista możliwych języków jest istotnie ograniczona (choć nieustanie rozbudowywana) i zależy w dużej mierze od producenta, a także samego sprzętu, który chcemy oprogramować – w naszym przypadku będzie to sterownik firmy SIEMENS S7-1200.

Istnieje kilka języków programowania używanych do tworzenia programów dla sterowników PLC, zgodnie z normą IEC 61131-3. Oto kilka z nich:

1. Ladder Diagram (LD): Jest to najbardziej popularny i dla wielu najbardziej intuicyjny język programowania PLC. Wygląda jak schemat elektryczny (ale nie do końca go odzwierciedla – o czym więcej później), składający się z linii (networków), które symbolizują przewody, i symboli, które reprezentują przekaźniki, styki, cewki i inne elementy. Ten język poznamy jako pierwszy.

czytaj też: Podstawy tego języka opanujesz TUTAJ.

2. Function Block Diagram (FBD): Jest to graficzny język, który składa się z bloków (funkcji lub operacji) i linii, które łączą te bloki i reprezentują przepływ danych między nimi. Ku mojemu zaskoczeniu ten język cieszy się bardzo dużą popularnością wśród młodszych kursantów (uczniów techników i studentów), a pomijalnie niewielką wśród dojrzałych programistów. Preferują go jednak osoby, które dotychczas w swojej pracy wykorzystywały bramki logiczne.

3. Structured Text (ST). W przypadku firmy SIEMENS nazwany SCL: Jest to język programowania wysokiego poziomu bazujący na Pascalu. Umożliwia on bardziej złożone operacje, takie jak pętle, instrukcje warunkowe i obsługa błędów.

4. Instruction List (IL). W przypadku firmy SIEMENS nazwany STL, (co jest powszechnie mylone z wcześniej omawiana grupą języków ST, z którą to nie ma nic wspólnego): Jest to niskopoziomowy język programowania, który jest bardzo podobny do asemblera. Jest zwykle używany dla bardzo szybkich, czasowo krytycznych operacji. Moim zadaniem ten język jest najprzyjemniejszym z jeżyków tekstowych dla osób rozpoczynających przygodę z programowaniem. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

5. Sequential Function Chart (SFC): Ten język jest używany do modelowania procesów, które działają w jasno zdefiniowanej sekwencji kroków. Każdy krok może być programowany w innym języku, takim jak LD lub ST. Niedostępny w sterownikach S7-1200. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

Wybór języka zależy od wielu czynników, takich jak złożoność zadania, wymagania dotyczące wydajności, doświadczenie programisty i preferencje klienta. W praktyce często stosuje się mieszankę różnych języków w ramach jednego projektu.

Nowości

Jako ciekawostkę należy w tym miejscu wspomnieć, że w ostatnim czasie wraz z nową wersją oprogramowania TIA Portal V17 pojawiły się nowe ciekawe języki takie jak:

6. CEM – Cause and Effect Matrix – „Macierz Przyczyn i Skutków„. Poprzez użycie macierzy, programiści mają możliwość kreowania funkcji poprzez ustalanie zależności między modułami, zgodnie z logiczną zasadą przyczyn i skutków. Prostota tego podejścia jest dodatkowo potęgowana przez graficzny interfejs użytkownika. Fajny filmik wprowadzający do tego języku znajdziesz tutaj .

7. CFC – Continuous Function Chart – umożliwia intuicyjną i prostą konfigurację schematów przepływu sygnałów. Funkcjonalność ta jest wyjątkowo wartościowa dla tych, którzy mają doświadczenie z wykorzystaniem CFC w innych projektach. Niedostępny w sterownikach S7-1200.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (3)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Historia edukacji Artykuły

Historia edukacji

Krótka historia współczesnej edukacji

Żyjemy w świecie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpisujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji…. Otaczająca nas rzeczywistość stawia […]


					#Gegra Szkoła 4.0

#Gegra

Wprowadzenie - Przedmiot geografia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					#Chemia Szkoła 4.0

#Chemia

Wprowadzenie - Przedmiot chemia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					IDEA market Nasze projekty

IDEA market

Platforma wymiany pomysłów

Witamy w miejscu w którym oddajmy głos młodym ludziom. A oni udowadniają, że poprzez swoją pomysłowość i pracowitość naprawdę mogą zmieniać świat w którym żyjemy. IDEA market ma za zadaniem im w tym pomóc. Cel edukacji to DZIAŁANIE! Fundacja CALM edu została założona aby przekuć edukację w użyteczne działanie. Chcemy pokazać jak duży pozytywny impakt […]


					#TECH Szkoła 4.0

#TECH

Wprowadzenie do świata technologii

Wierzymy, że głównym celem edukacji nie jest wiedza, lecz działanie i że technologia może rozwiązać większość problemów z którymi się dziś mierzymy. Dlatego ten przedmiot dedykujemy „zabawie” z technologią, aby ją odczarować i uświadomić młode umysły, że przyszłość leży w ich rękach. Na początek sterowniki PLC -> Wszystko na ich temat znajdziesz tutaj:Darmowy Podręcznik Programowania […]


					EDUmiejsca Inne

EDUmiejsca

centra edukacyjne, parki, muzea

Albert Einstein kiedyś powiedział, że początkowe lata nauki fizyki powinny opierać się tylko i wyłącznie na ciekawych eksperymentach. Na szczęście w XXI w. nie tylko nauka fizyki może przyjmować formę eksperymentalną i doświadczalną, a tak naprawdę już każdy przedmiot co udowadnia poniższa mapa. Jeżeli znasz inne miejsca, które powinny się znaleźć na powyższej mapie daj […]


					Książki Inne

Książki

Na wakacje, do kawiarni i ...

Na świecie do tej pory spisano zbyt wiele wartościowych, ciekawych czy wręcz pasjonujących książkę, dzięki którym możemy zrozumieć otaczający nas świat, aby młodzi ludzie kojarzyli je wyłącznie z nudnymi lekturami. Zniechęcenie młodych umysłów do sięgania po książki w wolnym czasie to chyba największy z zarzutów o najgorszych konsekwencjach stawiany dzisiejszemu systemowi edukacji. Dlatego w tym […]


					Zadania PLC - cewki i styki PLC

Zadania PLC - cewki i styki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Zespół CALM edu Inne

Zespół CALM edu

Kim jesteśmy

Grzegorz Czekała – założyciel fundacji, autor większości tekstów na tej stronie. Zawodowo związany z edukacją techniczną, a w wolnych czasie z edukacją wszelaką, podróżami i aktywnościami na świeżym powietrzu. Karolina Jaenchen – główny grafik, pomysłodawca wszystkich „logosów”, identyfikacji wizualnej …. osoba odpowiedzialna za to, aby było ładnie. Prywatnie osoba, dla której jedno miejsce to za […]


					Platformy do nauki matematyki Szkoła 4.0

Platformy do nauki matematyki

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Uczelnie wyższe 4.0 Artykuły

Uczelnie wyższe 4.0

Nowa rola politechnik w XXI w.

W tak szybko zmieniającym się świecie, gdy już wszyscy wiemy, że będziemy zmuszeni do wielokrotnego przebranżowienia się w naszym życiu, spędzanie pięciu lat na jednej uczelni studiując jeden kierunek zaczyna tracić sens. Jak zatem uczelnie powinny się do tego przygotować i jaką rolę powinny zacząć odgrywać w świecie szybkich zmian? W tym rozdziale postaram się […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij