Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Słowem wstępu

PO co mi to?

Przydatne materiały

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Systemy liczbowe są sposobami zapisywania liczb przy użyciu różnych zestawów znaków i zasad. Każdy system liczbowy posiada podstawę, która określa, ile różnych symboli jest używanych do tworzenia liczb w tym systemie. Oto najważniejsze systemy liczbowe:

Cechy liczb rzeczywistych:

System Dziesiętny (Decymalny) – Podstawa 10
Jest to najczęściej używany system liczbowy, z którym spotykamy się na co dzień. Opiera się na dziesięciu cyfrach: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, i 9.

Przykład:257 = 2 \cdot 10^2 + 5 \cdot 10^1 + 7 \cdot 10^0

System Binarny – Podstawa 2
Używany głównie w informatyce i elektronice. W systemie binarnym mamy tylko dwie cyfry: 0 i 1. Każda cyfra w liczbie binarnej reprezentuje potęgę liczby 2.

Przykład:1011_2 = 1 \cdot 2^3 + 0 \cdot 2^2 + 1 \cdot 2^1 + 1 \cdot 2^0 = 11_{10}

System Ósemkowy (Oktalny) – Podstawa 8
Używa ośmiu cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, i 7. Każda cyfra odpowiada potędze liczby 8. System ten bywa używany w programowaniu, zwłaszcza przy reprezentowaniu długich liczb binarnych w bardziej kompaktowej formie.

Przykład:175_8 = 1 \cdot 8^2 + 7 \cdot 8^1 + 5 \cdot 8^0 = 125_{10}

System Szesnastkowy (Heksadecymalny) – Podstawa 16
System szesnastkowy używa cyfr od 0 do 9 oraz liter od A do F, gdzie A to 10, B to 11, aż do F, które oznacza 15. Jest używany w programowaniu, zwłaszcza w pracy z adresami pamięci i kolorami w grafice komputerowej.

Przykład:2F_{16} = 2 \cdot 16^1 + F \cdot 16^0 = 47_{10}

Dlaczego Systemy Liczbowe są Ważne?

Systemy liczbowe pomagają nam zrozumieć i przedstawiać liczby w różnych formach, co jest kluczowe w elektronice i informatyce. Komputery używają systemu binarnego, ponieważ łatwo reprezentuje on dwa stany (0 i 1), co odpowiada stanom wyłączony/włączony.

Jak Przeliczać Liczby?

Aby przeliczyć liczbę z jednego systemu liczbowego na inny, warto zapamiętać podstawowe zasady:

  • Używanie tabeli wartości dla systemu szesnastkowego (10 = A, 11 = B, itd.).
  • Rozkładanie liczby na potęgi podstawy (np. jak pokazano w przykładach).

W uproszczeniu

Czy wiedzieliście, że liczby można zapisywać na różne sposoby? Zazwyczaj używamy liczb dziesiętnych, czyli takich, które mają 10 różnych cyfr (od 0 do 9). Ale istnieją też inne systemy, których używają np. komputery! Zobaczmy kilka przykładów.

1. System Dziesiętny

To system, który znamy najlepiej, bo używamy go codziennie. Mamy tutaj 10 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Przykład: Liczba 257 oznacza, że mamy dwie setki, pięć dziesiątek i siedem jedności.

2. System Binarny (Dwójkowy)

Komputery myślą trochę inaczej niż my – używają tylko dwóch znaków: 0 i 1. Dzięki temu łatwo im zapisać coś jako wyłączone (0) lub włączone (1), czyli tak, jak działa prąd w urządzeniach.
Przykład: W systemie binarnym liczba 101 oznacza coś jak „jedna czwórka, zero dwójek, jedna jedynka”.

3. System Ósemkowy

Ten system używa 8 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7. System ten pomaga komputerom, gdy chcą zapisać długie liczby binarne krócej. Przykład: Liczba 10 w ósemkowym oznacza „jedna ósemka i zero jedności” (czyli 8).

4. System Szesnastkowy

W tym systemie mamy 16 symboli! Oprócz cyfr od 0 do 9 dodajemy jeszcze litery: A (czyli 10), B (czyli 11) aż do F (czyli 15). Tego systemu używa się do zapisywania np. kolorów w komputerach.
Przykład: W szesnastkowym liczba A oznacza 10, a liczba 1A oznacza „jedna szesnastka i dziesięć jedności” (czyli 26).

Po co mi to?

Oto kilka powodów, dlaczego warto zrozumieć systemy liczbowe:

  1. Komputery i technologia – Jeśli kiedyś będziesz chciał(-a) tworzyć gry, aplikacje, czy naprawiać komputery, systemy liczbowe są podstawą, od której zaczyna się działanie wszystkich urządzeń elektronicznych. Komputery używają systemu binarnego, więc rozumienie tego, jak liczby zapisują informacje, to pierwszy krok do zrozumienia ich działania.
  2. Matematyczne umiejętności – Nauka systemów liczbowych rozwija umiejętność logicznego myślenia i pomaga lepiej zrozumieć matematykę. Przeliczanie liczb między systemami to super sposób na ćwiczenie umysłu!
  3. Szyfry i kodowanie – Jeśli interesuje Cię świat zagadek, szyfrowania lub kodowania wiadomości, systemy liczbowe mogą być bardzo przydatne. Wiele tajnych kodów bazuje na systemach binarnym lub szesnastkowym!
  4. Kreatywne zastosowania – Systemy liczbowe są używane przy tworzeniu grafiki komputerowej, zwłaszcza system szesnastkowy. Na przykład kolory w programach graficznych są zapisane w kodach szesnastkowych – jeśli umiesz je zrozumieć, możesz bardziej precyzyjnie tworzyć kolory.
  5. Codzienne życie – Choć może się wydawać, że to tylko dla komputerów, w rzeczywistości spotykamy się z systemami liczbowymi częściej, niż myślimy! Nawet godziny na zegarze (system 12-godzinny i 24-godzinny) to inny sposób zapisu liczb!

Więc nawet jeśli teraz wydaje Ci się to trochę abstrakcyjne, zrozumienie systemów liczbowych otwiera drzwi do świata komputerów, technologii, a nawet kreatywności!

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Khan Academy – Systemy liczbowe

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę, podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 3.5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Neurodydaktyka - jak się uczyć Artykuły

Neurodydaktyka - jak się uczyć

aby się nauczyć - prostymi słowami

Z tego artykułu dowiesz się: czym jest neurodydaktyka, ta dziwnie brzmiąca dziedzina nauki. Zrozumiesz dlaczego nasi przodkowie żyjący setki tysięcy lat temu jeszcze dziś w świecie smartfonów tak skutecznie utrudniają nam uczenie się. Dowiesz się dlaczego nie zapominasz – i prawdopodobnie nigdy nie zapomnisz – jak się jeździ na rowerze lub pływa, ale niewykorzystywane języki […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Marek Witański - CALM talks Inne

Marek Witański - CALM talks

Marek Witański

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostepna pod tym linkiem – „CALM […]


					Liczby rzeczywiste Szkoła 4.0

Liczby rzeczywiste

cechy podzielności

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					Przewidzieć przyszłość Inne

Przewidzieć przyszłość

Futurystyka i nowe technologie

Jedno z moich ulubionych haseł które napędza mnie do działania, zmotywowało do otwarcia firmy, założenia fundacji brzmi: „Najlepszym sposobem na przewidywanie przyszłości jest jej tworzenie. Każdego dnia, systematycznie, małymi kroczkami” W tym poście nie skupimy się na nauce, aby faktycznie budować naszą przyszłość, ale zaprezentujemy kilka książek, dzięki którym łatwiej będzie można sobie tą przyszłość […]


					Komparatory PLC

Komparatory

Porównania wartości

Zagadnienie z kategorii najprostszych i najkrótszych. Nim przejdziemy do tematu tego rozdziału sprawdźmy w bab.la skąd nazwa: compare to {czas.} PL porównać do, porównać z, porównywać do, porównywać z, przyrównać do przyrównywać do. W takim razie komparatory służą tylko albo aż do jednego, czyli porównywania wartości. Jak użyć komparatorów? W celu porównania wartości musimy: W […]


					Jak mogę pomóc Inne

Jak mogę pomóc

Razem możemy zminić edukację

Edukacja to zbyt istotny temat dla naszej przyszłości (nas samych, naszych dzieci ale i cywilizacji), aby pozwalać wyznaczać kierunki jej rozwoju (nie zawsze w kierunku rozwoju) grupce ekspertów ministerstwa. Nauczanie to z kolei zbyt duże wyzwanie, aby mogła sobie z nim poradzić osamotniona instytucja szkoły (w formie przedszkoli, szkół i uczelni) dlatego musimy im pomóc! […]


					Historia robotyki cz. 1 Artykuły

Historia robotyki cz. 1

dawne czasy

Historia robotyki – Materiał ten stanowi uzupełnienie (i przetłumaczenie na prosty język) artykułu, który miałem okazję napisać dla czasopisma branżowego: Utrzymanie Ruchu wydanie nr 1/2017 . W pierwszej części czyli w tym poście, (ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem) przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju automatyki i robotyzacji, nieznane szerszej opinii […]


					Zespół CALM edu Inne

Zespół CALM edu

Kim jesteśmy

Grzegorz Czekała – założyciel fundacji, autor większości tekstów na tej stronie. Zawodowo związany z edukacją techniczną, a w wolnych czasie z edukacją wszelaką, podróżami i aktywnościami na świeżym powietrzu. Karolina Koza – architektka z zawodu, projektantka aplikacji webowych z pasji, a po godzinach aktywna instruktorka ZHP. Uwielbia podróże, architekturę i kontakt z ludźmi – zawsze […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij