Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Słowem wstępu

PO co mi to?

Przydatne materiały

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Systemy liczbowe są sposobami zapisywania liczb przy użyciu różnych zestawów znaków i zasad. Każdy system liczbowy posiada podstawę, która określa, ile różnych symboli jest używanych do tworzenia liczb w tym systemie. Oto najważniejsze systemy liczbowe:

Cechy liczb rzeczywistych:

System Dziesiętny (Decymalny) – Podstawa 10
Jest to najczęściej używany system liczbowy, z którym spotykamy się na co dzień. Opiera się na dziesięciu cyfrach: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, i 9.

Przykład:257 = 2 \cdot 10^2 + 5 \cdot 10^1 + 7 \cdot 10^0

System Binarny – Podstawa 2
Używany głównie w informatyce i elektronice. W systemie binarnym mamy tylko dwie cyfry: 0 i 1. Każda cyfra w liczbie binarnej reprezentuje potęgę liczby 2.

Przykład:1011_2 = 1 \cdot 2^3 + 0 \cdot 2^2 + 1 \cdot 2^1 + 1 \cdot 2^0 = 11_{10}

System Ósemkowy (Oktalny) – Podstawa 8
Używa ośmiu cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, i 7. Każda cyfra odpowiada potędze liczby 8. System ten bywa używany w programowaniu, zwłaszcza przy reprezentowaniu długich liczb binarnych w bardziej kompaktowej formie.

Przykład:175_8 = 1 \cdot 8^2 + 7 \cdot 8^1 + 5 \cdot 8^0 = 125_{10}

System Szesnastkowy (Heksadecymalny) – Podstawa 16
System szesnastkowy używa cyfr od 0 do 9 oraz liter od A do F, gdzie A to 10, B to 11, aż do F, które oznacza 15. Jest używany w programowaniu, zwłaszcza w pracy z adresami pamięci i kolorami w grafice komputerowej.

Przykład:2F_{16} = 2 \cdot 16^1 + F \cdot 16^0 = 47_{10}

Dlaczego Systemy Liczbowe są Ważne?

Systemy liczbowe pomagają nam zrozumieć i przedstawiać liczby w różnych formach, co jest kluczowe w elektronice i informatyce. Komputery używają systemu binarnego, ponieważ łatwo reprezentuje on dwa stany (0 i 1), co odpowiada stanom wyłączony/włączony.

Jak Przeliczać Liczby?

Aby przeliczyć liczbę z jednego systemu liczbowego na inny, warto zapamiętać podstawowe zasady:

  • Używanie tabeli wartości dla systemu szesnastkowego (10 = A, 11 = B, itd.).
  • Rozkładanie liczby na potęgi podstawy (np. jak pokazano w przykładach).

W uproszczeniu

Czy wiedzieliście, że liczby można zapisywać na różne sposoby? Zazwyczaj używamy liczb dziesiętnych, czyli takich, które mają 10 różnych cyfr (od 0 do 9). Ale istnieją też inne systemy, których używają np. komputery! Zobaczmy kilka przykładów.

1. System Dziesiętny

To system, który znamy najlepiej, bo używamy go codziennie. Mamy tutaj 10 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Przykład: Liczba 257 oznacza, że mamy dwie setki, pięć dziesiątek i siedem jedności.

2. System Binarny (Dwójkowy)

Komputery myślą trochę inaczej niż my – używają tylko dwóch znaków: 0 i 1. Dzięki temu łatwo im zapisać coś jako wyłączone (0) lub włączone (1), czyli tak, jak działa prąd w urządzeniach.
Przykład: W systemie binarnym liczba 101 oznacza coś jak „jedna czwórka, zero dwójek, jedna jedynka”.

3. System Ósemkowy

Ten system używa 8 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7. System ten pomaga komputerom, gdy chcą zapisać długie liczby binarne krócej. Przykład: Liczba 10 w ósemkowym oznacza „jedna ósemka i zero jedności” (czyli 8).

4. System Szesnastkowy

W tym systemie mamy 16 symboli! Oprócz cyfr od 0 do 9 dodajemy jeszcze litery: A (czyli 10), B (czyli 11) aż do F (czyli 15). Tego systemu używa się do zapisywania np. kolorów w komputerach.
Przykład: W szesnastkowym liczba A oznacza 10, a liczba 1A oznacza „jedna szesnastka i dziesięć jedności” (czyli 26).

Po co mi to?

Oto kilka powodów, dlaczego warto zrozumieć systemy liczbowe:

  1. Komputery i technologia – Jeśli kiedyś będziesz chciał(-a) tworzyć gry, aplikacje, czy naprawiać komputery, systemy liczbowe są podstawą, od której zaczyna się działanie wszystkich urządzeń elektronicznych. Komputery używają systemu binarnego, więc rozumienie tego, jak liczby zapisują informacje, to pierwszy krok do zrozumienia ich działania.
  2. Matematyczne umiejętności – Nauka systemów liczbowych rozwija umiejętność logicznego myślenia i pomaga lepiej zrozumieć matematykę. Przeliczanie liczb między systemami to super sposób na ćwiczenie umysłu!
  3. Szyfry i kodowanie – Jeśli interesuje Cię świat zagadek, szyfrowania lub kodowania wiadomości, systemy liczbowe mogą być bardzo przydatne. Wiele tajnych kodów bazuje na systemach binarnym lub szesnastkowym!
  4. Kreatywne zastosowania – Systemy liczbowe są używane przy tworzeniu grafiki komputerowej, zwłaszcza system szesnastkowy. Na przykład kolory w programach graficznych są zapisane w kodach szesnastkowych – jeśli umiesz je zrozumieć, możesz bardziej precyzyjnie tworzyć kolory.
  5. Codzienne życie – Choć może się wydawać, że to tylko dla komputerów, w rzeczywistości spotykamy się z systemami liczbowymi częściej, niż myślimy! Nawet godziny na zegarze (system 12-godzinny i 24-godzinny) to inny sposób zapisu liczb!

Więc nawet jeśli teraz wydaje Ci się to trochę abstrakcyjne, zrozumienie systemów liczbowych otwiera drzwi do świata komputerów, technologii, a nawet kreatywności!

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Khan Academy – Systemy liczbowe

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę, podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 2/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Historia robotów cz. 3 CoBots Artykuły

Historia robotów cz. 3 CoBots

przyszłość - roboty współpracujące

zobacz też: historia robotów cz.2 – pierwsze manipulatory W trzeciej części (czyli w tym poście, ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem, link do wcześniejszej części zamieściłem powyżej) skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej, mam tu na myśli roboty współpracujące (CoBots, Collaborative Robots) czyli manipulatorów najnowszej generacji będących integralna częścią […]


					Dokumenty Fundacji Inne

Dokumenty Fundacji

Statut, raporty, uchwały i sprawozdania

Cele fundacji (wycinek z statutu dostępnego poniżej) § 4.Cele Fundacji Dokumenty Statut fundacji Pakiet dokumentów za 2023 Pakiet dokumentów za 2022 Pakiet dokumentów za 2021 Pakiet dokumentów za 2020 rok SM za 2019, SF za 2019, Uchwała 2019


					#TECH Szkoła 4.0

#TECH

Wprowadzenie do świata technologii

Wierzymy, że głównym celem edukacji nie jest wiedza, lecz działanie i że technologia może rozwiązać większość problemów z którymi się dziś mierzymy. Dlatego ten przedmiot dedykujemy „zabawie” z technologią, aby ją odczarować i uświadomić młode umysły, że przyszłość leży w ich rękach. Na początek sterowniki PLC -> Wszystko na ich temat znajdziesz tutaj:Darmowy Podręcznik Programowania […]


					CALM NED Szkoła 4.0

CALM NED

Metoda tworzenia slajdów

Jest to metoda przygotowywania materiałów edukacyjnych (głównie slajdów, choć w ten sposób tworzę także podręczniki i „ściągi”) bazująca na nieustającym wprowadzaniu usprawnień i eksperymentowaniu z przekazem, w celu uzyskiwania coraz lepszych efektów nauczania. CALM NED to akronim od:C – creative, A – and, L – logical, M – materialsN – never , E – ending, […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					Darmowy kurs PLC PLC

Darmowy kurs PLC

przygotowanie do egzaminu zawodowego

Ten darmowy kurs PLC jest kierowany dla uczniów techników, którzy przygotowują się do egzaminu zawodowego (specjalizacja mechatronika) oraz do wszystkich tych studentów po liceum chcących wreszcie poznać praktyczne podstawy automatyki. Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o. #HMI Czego szukasz??? #Slajdy Darmowy kursPLC S7-1200(poniżej) Wszystkie postyTIA Portal#TIA Wszystkie posty Step7 […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

PLC na trekkingu

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji: Pamiątki z wakacji Skoro już jest po zajęciach to w gratisie nasz PLC pochwali się zdjęciami z ostatniej swojej górskiej wędrówki: Jeżeli i Ty lubisz górskie tematy to koniecznie odwiedź nas […]


					Rozmowa rekrutacyjna Artykuły

Rozmowa rekrutacyjna

jak ją zaliczyć?

Ten poradnik powstał, abyś mógł jeszcze na etapie studiów dowiedzieć się, jak już teraz poszukiwać pracy i dlaczego warto zrobić to właśnie w tym momencie. Spis treści Jeżeli nie wiesz od czego zacząć poszukiwanie pracy to zapraszamy Cię do posta pt. „Poszukiwanie pracy – od czego zacząć?” Pierwsza rozmowa telefoniczna Powinnam napisać „telefoniczna rozmowa rekrutacyjna”. […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					Komparatory PLC

Komparatory

Porównania wartości

Zagadnienie z kategorii najprostszych i najkrótszych. Nim przejdziemy do tematu tego rozdziału sprawdźmy w bab.la skąd nazwa: compare to {czas.} PL porównać do, porównać z, porównywać do, porównywać z, przyrównać do przyrównywać do. W takim razie komparatory służą tylko albo aż do jednego, czyli porównywania wartości. Jak użyć komparatorów? W celu porównania wartości musimy: W […]


					ReflexOn Inne

ReflexOn

Explory 2023

Projekt uczniów (moich kursantów) technikum Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie ReflexOn to innowacyjne urządzenie, które pozwala na usprawnienie rehabilitacji, trening umysłu, doskonalenie szybkich procesów myślowych, koordynacji ruchowej oraz nauki. Podoba się projekt? Możesz na niego zagłosować na stronie: https://www.explory.pl/2023/ Jego główne cechy to: prosta i przyjemna forma sterowania, interaktywne elementy, automatyczny proces zbierania informacji, angażujące […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij