Liczby rzeczywiste

cechy podzielności

Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Słowem wstępu

PO co mi to?

Przydatne materiały

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Liczby rzeczywiste to szeroka grupa liczb, która obejmuje zarówno liczby całkowite, ułamki, jak i liczby niewymierne, takie jak √2 czy π. Są to wszystkie liczby, które można przedstawić na osi liczbowej, czyli każda liczba mająca wartość w rzeczywistości, stąd nazwa „rzeczywiste”.

Cechy liczb rzeczywistych:
  1. Dodatnie i ujemne – Liczby rzeczywiste dzielimy na dodatnie (np. 3, 5.7, √2), ujemne (np. -4, -2.3, -π) i zero (0). Każda liczba dodatnia ma odpowiednik ujemny, który jest jej przeciwieństwem.
  2. Wartość bezwzględna – Dla każdej liczby rzeczywistej istnieje wartość bezwzględna, która jest zawsze dodatnia i oznacza odległość liczby od zera na osi liczbowej, np. wartość bezwzględna z -3 to 3.
  3. Liczby wymierne i niewymierne – Wśród liczb rzeczywistych znajdują się liczby wymierne, które można zapisać w postaci ułamka (np. 3/4, 0.5) oraz liczby niewymierne, które mają rozwinięcia dziesiętne nieskończone i nierekurencyjne (np. π, √3).
  4. Zamknięcie na działania arytmetyczne – Suma, różnica, iloczyn i iloraz dwóch liczb rzeczywistych (z wyjątkiem dzielenia przez zero) również daje liczbę rzeczywistą.
  5. Porządek – Liczby rzeczywiste są uporządkowane, co oznacza, że można je porównać: dla każdej pary liczb można stwierdzić, która jest większa lub mniejsza.
Cechy podzielności liczb:

Podzielność jest cechą liczb całkowitych i oznacza, że liczba a jest podzielna przez liczbę b, jeśli po podzieleniu a przez b nie pozostaje reszta, czyli wynikiem dzielenia jest liczba całkowita.

  1. Podzielność przez 2 – Liczba jest podzielna przez 2, jeśli jest liczbą parzystą, czyli jej ostatnia cyfra to 0, 2, 4, 6 lub 8.
  2. Podzielność przez 3 – Liczba jest podzielna przez 3, jeśli suma jej cyfr jest podzielna przez 3 (np. liczba 123, bo 1 + 2 + 3 = 6, a 6 jest podzielne przez 3).
  3. Podzielność przez 5 – Liczba jest podzielna przez 5, jeśli jej ostatnia cyfra to 0 lub 5.
  4. Podzielność przez 10 – Liczba jest podzielna przez 10, jeśli jej ostatnia cyfra to 0.

Rozumienie liczb rzeczywistych i cech podzielności to kluczowy element w matematyce, pomagający rozwiązywać bardziej zaawansowane problemy oraz budować solidne fundamenty w nauce matematyki.

W uproszczeniu

Liczby rzeczywiste to po prostu wszystkie liczby, które znamy – takie, które możemy przedstawić na osi liczbowej. Mieszczą się tu liczby, które widzimy na co dzień, jak liczby całkowite (np. 1, 2, -3), liczby z przecinkiem (np. 3,5), a także niektóre dziwne liczby, które trudno zapisać, jak np. √2 (pierwiastek z dwóch) czy π (czytamy: „pi”, liczba mająca wiele miejsc po przecinku).

Cechy liczb rzeczywistych:
  1. Dodatnie, ujemne i zero – Liczby rzeczywiste mogą być dodatnie (takie, które są „większe niż zero”), ujemne (mniejsze od zera) lub mogą być zerem. Na przykład liczba 5 jest dodatnia, -3 jest ujemna, a 0 jest… po prostu zerem!
  2. Wartość bezwzględna – Wartość bezwzględna liczby to jej odległość od zera na osi liczbowej. Na przykład wartość bezwzględna liczby -4 to 4 (odległość od zera do -4 wynosi 4).
  3. Liczby wymierne i niewymierne – Wśród liczb rzeczywistych mamy takie, które możemy zapisać jako ułamek, np. 1/2 lub 3/4 (to liczby wymierne) oraz takie, których nie da się zapisać w ten sposób, np. √2 lub π.
  4. Działania na liczbach – Jeśli dodamy, odejmiemy, pomnożymy albo podzielimy liczby rzeczywiste (oprócz dzielenia przez zero), to zawsze otrzymamy liczbę rzeczywistą.
Cechy podzielności liczb:

Podzielność oznacza, że liczba może być podzielona przez inną liczbę bez reszty, czyli dzieli się „równo”. Oto kilka prostych zasad, które warto znać:

  1. Podzielność przez 2 – Liczba jest podzielna przez 2, jeśli jest parzysta, czyli jej ostatnia cyfra to 0, 2, 4, 6 lub 8.
  2. Podzielność przez 3 – Liczba jest podzielna przez 3, jeśli suma jej cyfr jest podzielna przez 3. Na przykład liczba 123 jest podzielna przez 3, bo 1 + 2 + 3 = 6, a 6 jest podzielne przez 3.
  3. Podzielność przez 5 – Liczba jest podzielna przez 5, jeśli jej ostatnia cyfra to 0 lub 5.
  4. Podzielność przez 10 – Liczba jest podzielna przez 10, jeśli jej ostatnia cyfra to 0.

Dzięki tym zasadom możecie łatwiej stwierdzić, czy liczba jest podzielna przez daną liczbę, co przydaje się przy rozwiązywaniu różnych zadań matematycznych.

Po co mi to?

Może się wydawać, że zasady o liczbach i podzielności są skomplikowane i nie do końca przydatne w życiu, ale tak naprawdę są one podstawą do rozwiązywania wielu problemów, z którymi spotykamy się na co dzień. Oto kilka powodów, dlaczego warto to zrozumieć:

  1. Codzienne życie – Czy zdarzało Ci się dzielić coś między znajomych, np. pizzę na równe części? Albo sprawdzać, czy masz wystarczająco dużo pieniędzy na zakupy? Zasady podzielności pomagają łatwiej obliczać, czy coś można podzielić równo, bez używania kalkulatora.
  2. Logiczne myślenie – Uczenie się o liczbach i ich cechach rozwija umiejętność myślenia logicznego. To jak trening dla mózgu! Dzięki temu szybciej zauważasz schematy, potrafisz rozwiązywać problemy i lepiej radzisz sobie z rozmaitymi zadaniami w życiu.
  3. Przyszłe wyzwania – Może teraz nie myślisz jeszcze o karierze, ale niezależnie od tego, czy chcesz zostać naukowcem, programistą, inżynierem, lekarzem, czy biznesmenem – zrozumienie matematyki pomoże Ci w przyszłości. Na przykład programiści wykorzystują liczby do tworzenia gier, aplikacji i stron internetowych, a inżynierowie, aby budować mosty i samochody.
  4. Lepsze wyniki w szkole i na egzaminach – Zasady podzielności i podstawy matematyki to rzeczy, które pojawią się na różnych sprawdzianach i egzaminach. Opanowanie ich pomoże Ci uzyskiwać lepsze wyniki, co otwiera drzwi do dobrych szkół i ciekawych zawodów.
  5. Rozwiązywanie większych problemów – Matematyka to nie tylko liczby – to sposób na zrozumienie i porządkowanie świata. Umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów przydaje się w każdym aspekcie życia, od planowania budżetu po podejmowanie decyzji. Zasady podzielności to tylko początek drogi do rozwiązywania jeszcze większych wyzwań!

Czyli w skrócie – to więcej niż tylko liczby. To sposób na rozwój, który otwiera możliwości i ułatwia życie!

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Pozostałe materiały:

Pi-stacja – Cechy podzielności liczb – ćwiczenia

Pi-stacja – cechy podzielności – zadania dowodowe

Khan Academy – O testach podzielności

Matemaks – Cechy podzielności liczb

ZPE – Cechy podzielności liczb

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę, podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

PLC na trekkingu

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji: Pamiątki z wakacji Skoro już jest po zajęciach to w gratisie nasz PLC pochwali się zdjęciami z ostatniej swojej górskiej wędrówki: Jeżeli i Ty lubisz górskie tematy to koniecznie odwiedź nas […]


					Liczby rzeczywiste Szkoła 4.0

Liczby rzeczywiste

cechy podzielności

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					IDEA market Nasze projekty

IDEA market

Platforma wymiany pomysłów

Witamy w miejscu w którym oddajmy głos młodym ludziom. A oni udowadniają, że poprzez swoją pomysłowość i pracowitość naprawdę mogą zmieniać świat w którym żyjemy. IDEA market ma za zadaniem im w tym pomóc. Cel edukacji to DZIAŁANIE! Fundacja CALM edu została założona aby przekuć edukację w użyteczne działanie. Chcemy pokazać jak duży pozytywny impakt […]


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					CALM talks Nasze projekty

CALM talks

Porozmawiajmy o edukacji

Jeżeli trafiłeś na tą stronę to pewnie już wiesz o co chodzi w tym projekcie i możesz od razu wypełnić ankietę klikając w link zamieszczony w poniższym box-ie. Jeśli jednak nie do końca wiesz o co chodzi w projekcie CALM talks to zapraszam do lektury tego artykułu i na końcu wypełniania ankiety. Jeśli od razu […]


					Rzut oka w niedaleką przyszłość Artykuły Prowokacje

Rzut oka w niedaleką przyszłość

Technologie jutra codziennego użytku

Jutro jest już dziś? Czy DZIŚ możemy powiedzieć, że tak naprawdę to JUTRO rozpoczęło się już WCZORAJ? Kiedy zastanawiamy się nad przyszłością (powiedzmy taką za 20 lat, abyśmy byli w stanie ją sobie wyobrazić), nasza wyobraźnia nieuchronnie ucieka w stronę kreskówki o Jetsonach (czytaj Dżetsonach), na której pewnie spora część czytelników się wychowała. Dla młodszych […]


					#Gegra Szkoła 4.0

#Gegra

Wprowadzenie - Przedmiot geografia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					Jak pomagać? Streszczenie Nasze projekty

Jak pomagać? Streszczenie

dla zabieganych

Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Ukraińcom Ten artykuł to wyłącznie streszczenie obszernego tekstu, który znajdziesz pod tym linkiem Jak pomagać Ukraińcom z głową. Jeżeli chcesz zgłębić ten temat koniecznie go przeczytaj w całości. Jeśli jednak nie lubisz zbyt długich Oryginalny tekst powstał po rozmowach z osobami zarządzającymi akacjami pomocowymi na terenie Gliwic: Leszek Losza (Centrum […]


					#MATA Szkoła 4.0

#MATA

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij