Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„.
Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?
Biologia – zainteresowanie naturą i anatomią oraz nauczyciele pasjonaci.
Język polski – lubiłam pisać i tworzyć.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?
- Język polski – z nastawieniem na wypowiadanie się, a nie analizę wiersza.
- Języki obce – jakikolwiek kontakt z językiem obcym jest rozwijający.
- Matematyka – dla zdolności logicznego myślenia, o ile jest mądrze prowadzony.
- W-F – więcej rozważnego ruchu i wpajania zdrowego trybu życia.
Uważam, że każdy przedmiot jest ważny, ale nie w formule, która obecnie panuje w szkole.
Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..
to pasjonat zarażający innych swoją pasją. Mądry człowiek, który potrafi znaleźć drogę do każdego ucznia. Pedagog, a nie treser.
Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?
Moim zdaniem brakuje: zarządzania finansami i administracji życiowej ;), zarządzania karierą, planowania i organizacji czasu, ogarniania życia codziennego, radzenia sobie ze stresem, poszukiwania pasji, komunikacji i wystąpień publicznych.
Brakuje także psychologii i zajęć z kreatywności i innowacji.
Niczego nie żałuję i nie lubię gdybać. Warto, żeby szkoła skupiła się na praktycznych walorach edukacji, dostrzegania wartości wiedzy w życiu codziennym oraz uczyła wrażliwości na piękno i drugiego człowieka.
System edukacji – cele ?
Edukacja ma być kompatybilna i szybko reagująca na aktualny stan wiedzy – zwłaszcza w zakresie efektywnego uczenia się, psychologii rozwojowego młodego człowieka oraz życia i technologii. Polski system oświaty jest nieadekwatny do obecnego stanu wiedzy.
Motywacja do nauki
Własny przykład, inspiracje od najmłodszych lat do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin. Rozwijanie ciekawości. Nie da się nikogo zmotywować do nauki. Motywacja pochodzi z działania i dobrych emocji towarzyszących poznawaniu świata, uczeniu się i odkrywaniu.
Stopnie w szkole, presja i stres z pewnością tego nie wspierają. A jeśli uczeń nie chce się uczyć, to należy pokazać mu drogę rozwiązywania problemów, jak każdego w życiu — pokazać możliwości, konsekwencje każdego z działań, pozwolić decydować w pewnych sprawach.
Jest jeszcze coś takiego jak szlaban na telefon 😉
Po co te zajęcia?
Moim zdaniem powinno to wyglądać tak:
Matematyka – logiczne myślenie, zabawa liczbami, zastosowanie w życiu codziennym, rozliczanie PITtów, zarządzanie finansami 😉
Historia – pokazanie niezwykłej podróży ludzkości, uczenie się na błędach, wyciąganie wniosków, przewidywanie, poznawanie mechanizmów i odszukiwanie ich w obecnej rzeczywistości.
Biologia – rozwijanie miłości i poszanowania do natury, kontakt z przyrodą i zwierzętami. Zdrowy tryb życia.
Informatyka – nowe technologie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych do rozwiązywania wyzwań dnia codziennego, do nauki.
W-F – budowanie sprawności fizycznej, uczenie zdrowych nawyków, poszukiwanie aktywności fizycznej/sportu, którym zainteresowaliby się poszczególni uczniowie.
Co sądzisz na temat zadań domowych?
Są nieodłącznym elementem nauki: uczenie samodzielności i odpowiedzialności, powtarzanie materiału. Ale nie zgadzam się na zasypywanie dzieci toną niepotrzebnych i nieprzemyślanych zadań. Forma tych zadań kompletnie niczego nie uczy.
Jeśli będzie ona przemyślana – np. w formie projektów, zadań problemowych, to ich efekt będzie ciekawszy.