Systemy liczbowe

liczby rzeczywiste

Na tej stronie znajdziesz:

Spis treści

Słowem wstępu

PO co mi to?

Przydatne materiały

Dla nauczyciela

Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału).

czytaj więcej: O projekcie „Szkoła 4.0”

Słowem wstępu

Systemy liczbowe są sposobami zapisywania liczb przy użyciu różnych zestawów znaków i zasad. Każdy system liczbowy posiada podstawę, która określa, ile różnych symboli jest używanych do tworzenia liczb w tym systemie. Oto najważniejsze systemy liczbowe:

Cechy liczb rzeczywistych:

System Dziesiętny (Decymalny) – Podstawa 10
Jest to najczęściej używany system liczbowy, z którym spotykamy się na co dzień. Opiera się na dziesięciu cyfrach: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, i 9.

Przykład:257 = 2 \cdot 10^2 + 5 \cdot 10^1 + 7 \cdot 10^0

System Binarny – Podstawa 2
Używany głównie w informatyce i elektronice. W systemie binarnym mamy tylko dwie cyfry: 0 i 1. Każda cyfra w liczbie binarnej reprezentuje potęgę liczby 2.

Przykład:1011_2 = 1 \cdot 2^3 + 0 \cdot 2^2 + 1 \cdot 2^1 + 1 \cdot 2^0 = 11_{10}

System Ósemkowy (Oktalny) – Podstawa 8
Używa ośmiu cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, i 7. Każda cyfra odpowiada potędze liczby 8. System ten bywa używany w programowaniu, zwłaszcza przy reprezentowaniu długich liczb binarnych w bardziej kompaktowej formie.

Przykład:175_8 = 1 \cdot 8^2 + 7 \cdot 8^1 + 5 \cdot 8^0 = 125_{10}

System Szesnastkowy (Heksadecymalny) – Podstawa 16
System szesnastkowy używa cyfr od 0 do 9 oraz liter od A do F, gdzie A to 10, B to 11, aż do F, które oznacza 15. Jest używany w programowaniu, zwłaszcza w pracy z adresami pamięci i kolorami w grafice komputerowej.

Przykład:2F_{16} = 2 \cdot 16^1 + F \cdot 16^0 = 47_{10}

Dlaczego Systemy Liczbowe są Ważne?

Systemy liczbowe pomagają nam zrozumieć i przedstawiać liczby w różnych formach, co jest kluczowe w elektronice i informatyce. Komputery używają systemu binarnego, ponieważ łatwo reprezentuje on dwa stany (0 i 1), co odpowiada stanom wyłączony/włączony.

Jak Przeliczać Liczby?

Aby przeliczyć liczbę z jednego systemu liczbowego na inny, warto zapamiętać podstawowe zasady:

  • Używanie tabeli wartości dla systemu szesnastkowego (10 = A, 11 = B, itd.).
  • Rozkładanie liczby na potęgi podstawy (np. jak pokazano w przykładach).

W uproszczeniu

Czy wiedzieliście, że liczby można zapisywać na różne sposoby? Zazwyczaj używamy liczb dziesiętnych, czyli takich, które mają 10 różnych cyfr (od 0 do 9). Ale istnieją też inne systemy, których używają np. komputery! Zobaczmy kilka przykładów.

1. System Dziesiętny

To system, który znamy najlepiej, bo używamy go codziennie. Mamy tutaj 10 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Przykład: Liczba 257 oznacza, że mamy dwie setki, pięć dziesiątek i siedem jedności.

2. System Binarny (Dwójkowy)

Komputery myślą trochę inaczej niż my – używają tylko dwóch znaków: 0 i 1. Dzięki temu łatwo im zapisać coś jako wyłączone (0) lub włączone (1), czyli tak, jak działa prąd w urządzeniach.
Przykład: W systemie binarnym liczba 101 oznacza coś jak „jedna czwórka, zero dwójek, jedna jedynka”.

3. System Ósemkowy

Ten system używa 8 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7. System ten pomaga komputerom, gdy chcą zapisać długie liczby binarne krócej. Przykład: Liczba 10 w ósemkowym oznacza „jedna ósemka i zero jedności” (czyli 8).

4. System Szesnastkowy

W tym systemie mamy 16 symboli! Oprócz cyfr od 0 do 9 dodajemy jeszcze litery: A (czyli 10), B (czyli 11) aż do F (czyli 15). Tego systemu używa się do zapisywania np. kolorów w komputerach.
Przykład: W szesnastkowym liczba A oznacza 10, a liczba 1A oznacza „jedna szesnastka i dziesięć jedności” (czyli 26).

Po co mi to?

Oto kilka powodów, dlaczego warto zrozumieć systemy liczbowe:

  1. Komputery i technologia – Jeśli kiedyś będziesz chciał(-a) tworzyć gry, aplikacje, czy naprawiać komputery, systemy liczbowe są podstawą, od której zaczyna się działanie wszystkich urządzeń elektronicznych. Komputery używają systemu binarnego, więc rozumienie tego, jak liczby zapisują informacje, to pierwszy krok do zrozumienia ich działania.
  2. Matematyczne umiejętności – Nauka systemów liczbowych rozwija umiejętność logicznego myślenia i pomaga lepiej zrozumieć matematykę. Przeliczanie liczb między systemami to super sposób na ćwiczenie umysłu!
  3. Szyfry i kodowanie – Jeśli interesuje Cię świat zagadek, szyfrowania lub kodowania wiadomości, systemy liczbowe mogą być bardzo przydatne. Wiele tajnych kodów bazuje na systemach binarnym lub szesnastkowym!
  4. Kreatywne zastosowania – Systemy liczbowe są używane przy tworzeniu grafiki komputerowej, zwłaszcza system szesnastkowy. Na przykład kolory w programach graficznych są zapisane w kodach szesnastkowych – jeśli umiesz je zrozumieć, możesz bardziej precyzyjnie tworzyć kolory.
  5. Codzienne życie – Choć może się wydawać, że to tylko dla komputerów, w rzeczywistości spotykamy się z systemami liczbowymi częściej, niż myślimy! Nawet godziny na zegarze (system 12-godzinny i 24-godzinny) to inny sposób zapisu liczb!

Więc nawet jeśli teraz wydaje Ci się to trochę abstrakcyjne, zrozumienie systemów liczbowych otwiera drzwi do świata komputerów, technologii, a nawet kreatywności!

Nie samą nauką uczeń żyje …

Ile trzeba mieć lat aby skonstruować reaktor jądrowy?
Wystarczy 12! Jeśli tyle skończyłeś to dzięki wiedzy zdobytej m.in na tej stronie będziesz w stanie zbudować reaktor fuzyjny tak jak to uczynił Jackson Oswalt z Memphis. W sztucznym słońcu chłopiec wykorzystał dwa atomy deuteru, które połączyły się i stworzyły atom helu-3 i uwolniły jeden neutron, co z kolei nagrzało wodę. Nagrzana woda może napędzić turbinę elektryczną. (źródło)

Kilka ciekawostek

epodrecznik.pl – Odkrycie i historia liczb niewymiernych

Przydatne materiały

Khan Academy – Systemy liczbowe

Spis wszystkich tematów z matematyki


Lista wszystkich naszych źródeł:

Dla nauczycieli

Jeżeli posiadasz materiały, które mogą ułatwić pracę innym nauczycielom (twojego autorstwa lub które możesz legalnie udostępnić) to proszę, podziel się nimi w tej ankiecie. W razie pytań lub jeśli wyrażasz chęć współpracy, skontaktuj się z nami na FundacjaCALMedu@grzegorzczekala.pl.

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 2/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Marek Witański - CALM talks Inne

Marek Witański - CALM talks

Marek Witański

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostepna pod tym linkiem – „CALM […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					Chemia dla przedszkolaka Dla najmłodszych

Chemia dla przedszkolaka

Eksperymenty dla najmłodszych

A co gdyby tak zaprosić doktorów organizujących pokazy dla dzieci podczas „Nocy naukowców Politechniki Śląskiej” do przedszkola? Jak pomyśleliśmy tak, też zrobiliśmy tym bardziej, że organizatorką jednego z nich jest kuzynka mojej żony dr Ania Byczek-Wyrostek. O tym jak dobrze udał się taki „prosty” pokaz rodem z Krainy Lodu z wykorzystaniem suchego lodu (dwutlenku węgla […]


					Zadania PLC - Miganie lampki PLC

Zadania PLC - Miganie lampki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie, ale wymagających kreatywnego podejścia. Są to zadania PLC wraz z gotowym rozwiązaniem, więc łatwo możesz sprawdzić swoje rozwiązanie. Dzięki tym zadaniom: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC, postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz, jak […]


					Mam CV i co dalej? Inne

Mam CV i co dalej?

Wszystko na temat CV cz.2

Ten post jest kontynuacją obszernego tekstów w którym bardzo szczegółowo instruuję w jaki sposób możesz przygotować swoje CV inżynierskie, które zachwyci każdego pracodawcę, nawet jeżeli nie masz doświadczenia do wpisania. Dlatego nim przejdziesz do tego artykułu koniecznie zapoznaj się wcześniej z tym tekstem:CV studenta politechniki Stwórz listę firm w których chcesz pracować Przed wysłaniem pierwszego […]


					Jak pomagać Ukraińcom z głową Nasze projekty

Jak pomagać Ukraińcom z głową

aby nie szkodzić i się nie wypalić

Zbyt długi artykuł dla Ciebie? Szukasz streszczenia? Jeżeli jesteś bardzo zabiegany to kliknij w ten link: Jak pomagać – streszczenie dla zabieganych. Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Poniższy artykuł opisuje działania oraz plany dotyczące Gliwic, jednak jeżeli potrzebujesz to bez problemu powinieneś być w stanie powtórzenia je także w innych miastach. Jeżeli czytelniku prowadzisz inne […]


					Przekształcanie wzorów Szkoła 4.0

Przekształcanie wzorów

Rozwiązywanie równań krok po kroku!

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Historia Keo Inne

Historia Keo

Laos - po pierwsze edukacja!

Jeżeli poznałeś już szczegóły akcji „Laos – po pierwsze edukacja!” to pora poznać teraz historię osoby od, której to wszystko się zaczęło. Przedstawiam Ci poniżej, skróconą wersję autobiografii naszej koleżanki z Laosu. Życie Keo wielokrotnie rzucało kłody pod nogi (i powodzie z Mekongu) na jej drodze do edukacji. Warto przeczytać, tą krótką historię aby uświadomić […]


					LAOS - pomagamy Inne

LAOS - pomagamy

Po pierwsze EDUKACJA

W tym poście dowiesz się o co chodzi z akcją „Laos – po pierwsze edukacja”. Czego brakuje nam do pełni szczęścia i co oznacza odniesienie sukcesu w życiu. Dlaczego Laos i gdzie to właściwie leży? Kto to jest Keo i jakim cudem poznała Karolinę (jaką Karolinę?). Powiem Ci też dlaczego zwyczajne ołówki, zeszyty i kredki […]


					Markery i Clock memory PLC

Markery i Clock memory

Notatnik wewnątrz PLC

Jak jaki sposób zapisać stan bitu na CPU, aby móc go sprawdzić w przyszłości? Z tej prezentacji:


					#Chemia Szkoła 4.0

#Chemia

Wprowadzenie - Przedmiot chemia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Odnawiamy plac zabaw Inne

Odnawiamy plac zabaw

Akcja z cyklu MGDL dla Przedszkola Miejskiego nr 28 w Gliwicach

Zasada MGDL czyli weź sprawy w swoje ręce. Jak wiele potrzeba aby zmienić świat na lepsze? Tego nie wiele, ale wiemy, że od czegoś trzeba zacząć. Dlatego w myśl zasady MGDL: Myśl Globalnie – Działaj Lokalnie !!!! zorganizowaliśmy akcję pokolorowania placu zabaw, który przez ostatnich 6 lat – od czasu budowy – totalnie stracił kolor. […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij