4xP Ściąga i Podręcznik

Podręczny Podręcznik Programowania PLC


Wszystko o programowaniu PLC na jednej kartce

Po przeszkoleniu ponad 2000 kursantów z zakresu programowania sterowników PLC uświadomiłem sobie, że wyjątkowo wiele czasy tracą oni na poszukiwaniu informacji w podręczniku, zamiast skoncentrować się na rozwijaniu swoich umiejętności programistycznych.

Dlatego zdecydowałem się przygotować i za darmo udostępnić kompendium skompresowanej wiedzy w formie podręcznej dwustronnej ściągi i małego podręcznika. Nie są to w żadnym wypadku materiały z których można się uczyć, a „jedynie” narzędzie, które ułatwi i przyśpieszy rozwijanie swoich umiejętności.


Skąd nazwa 4xP ?

Na początku chciałem te materiały nazwać „Prawdziwie Podręczne Podręcznik Programowania PLC Polecany Przez Profesjonalnych Programistów Początkującym Polskim Programistom PLC (Pobierz Poniżej)” ale 15xP brzmiało by jakoś dziwnie, tak naciąganie.

Nawet rzetelna i dobrze zaprezentowana wiedza traci swoją wartość jeśli jest nieuporządkowana lub trudna do odnalezienia.

Interaktywny spis treści

Wszystkie timery i countery (TIA Portal i Step7) – CPU 300/400, 1200 i 1500

4xP dla CPU1500

4xP dla CPU 300/400

4xP STL CPU 300/400 i S7-1500 – STL kolor

Old school – klasyka – Pierwsza wersja 4xP – Dla CPU 300/400 – STL

4xP w wersji podręcznika – Dla CPU 300/400

Darmowy podręcznik programowania PLC – 5xP dla S7-1200


Inne wpisy które mogą Cię zainteresować

Countery i Timery w TIA Portal i Step 7

Na tej pojedynczej kartce (rekomenduję kolorowy dwustronny wydruk) znajdziesz:

1.Graficznie zaprezentowaną interpretację działania timerów dla podpiętego na wejściu setującym przycisku ON, a na wyjściu lampkę. Omawiane Timery to

  • Timer PULSE (SP) – Impuls – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500,
  • Timer PEXT (SE) – Impuls przedłużony – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500,
  • Timer ODT (SD) – opóźnienie załączenia – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500,
  • Timer ODTS (SS) – opóźnienie załączenia przedłużone – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500,
  • Timer OFFDT (SF) – opóźnienie wyłączenia – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500,
  • Timer TP – nowej generacji – Stały impuls – dostępny w sterownikach PLC S7-1500 i S7-1200,
  • Timer TON – nowej generacji – Opóźnienie załączenia – dostępny w sterownikach PLC S7-1500 i S7-1200,
  • Timer TOF – nowej generacji – Opóźnienie wyłączenia- dostępny w sterownikach PLC S7-1500 i S7-1200,
  • Timer TONR – nowej generacji – Impuls z Resetem (Impuls z sumowaniem czasów) – dostępny w sterownikach PLC S7-1500 i S7-1200,

2.Schemat wykorzystania liczników systemowych Counter CTUD – zliczającego w górę i w dół w sterownikach PLC S7-1200 i S7-1500 – oraz Counter S_CUD – zliczający w górę i w dół w Step7 czyli dostępny w sterownikach PLC S7-300 i 400 oraz S7-1500

Arkusz z samymi timerami
do pobrania:

4xP dla CPU 1500

Na tej pojedynczej kartce (rekomenduję kolorowy dwustronny wydruk) znajdziesz:

  • Listę najczęściej popełnianych błędów podczas pisania programów na sterowniki PLC,
  • Tabelkę częstotliwości działania wbudowanego generatora bitów Clock Memory
  • Opis wykorzystania przerzutników RS i SR oraz cewki setującej i resetujacej,
  • Opis wykorzystania zestyków oraz bloczków detekcji zbocza,
  • Przykłady podstawowych bloczków języka FBD,
  • Informacje na temat obiektu NOT oraz cewki RET,
  • Zakresy zmiennych i sposób jak radzić sobie z nadpisywaniem zmiennych utworzonych na markerach,
  • Schemat wykorzystania licznika – Counter CTUD
  • Oraz wykresy działania timerów w ultraminimalistycznej wersji – Timer PULSE (SP) – Impuls – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500, Timer PEXT (SE) – Impuls przedłużony , Timer ODT (SD) – opóźnienie załączenia, Timer ODTS (SS) – opóźnienie załączenia przedłużone, Timer OFFDT (SF) – opóźnienie wyłączenia, Timer TP – – Stały impuls, Timer TON – Opóźnienie załączenia, Timer TOF – – Opóźnienie wyłączenia, Timer TONR – – Impuls z Resetem (Impuls z sumowaniem czasów)

Uważasz, że warto tutaj jeszcze coś dopisać? Daj znać w komentarzu lub napisz do nas wiadomość.

do pobrania:

4xP dla CPU S7-300 / 400

Na tej pojedynczej kartce (rekomenduję kolorowy dwustronny wydruk) znajdziesz:

  • Listę najczęściej popełnianych błędów podczas pisania programów na sterowniki PLC,
  • Tabelę częstotliwości działania wbudowanego generatora bitów Clock Memory
  • Opis wykorzystania przerzutników RS i SR oraz cewki setującej i resetujacej,
  • Opis wykorzystania zestyków oraz bloczków detekcji zbocza,
  • Przykłady podstawowych bloczków języka FBD,
  • Tłumaczenia nazw bloczków arytmetycznych oraz komparatorów,
  • Informacje na temat obiektu NOT oraz cewki RET,
  • Zakresy zmiennych i sposób jak radzić sobie z nadpisywaniem zmiennych utworzonych na markerach,
  • Schemat wykorzystania licznika – Counter S_CUD
  • Oraz wykresy działania timerów w ultraminimalistycznej wersji – Timer PULSE (SP) – Impuls – dostępny w sterownikach PLC S7-300, S7-400 i S7-1500, Timer PEXT (SE) – Impuls przedłużony , Timer ODT (SD) – opóźnienie załączenia, Timer ODTS (SS) – opóźnienie załączenia przedłużone, Timer OFFDT (SF) – opóźnienie wyłączenia,

Uważasz, że warto tutaj jeszcze coś dopisać? Daj znać w komentarzu lub napisz do nas wiadomość.

do pobrania:



4xP STL – wersja kolor – zaawansowane zagadnienia

Na tej pojedynczej kartce (rekomenduję kolorowy dwustronny wydruk) znajdziesz:

  • Listę najczęściej popełnianych błędów podczas pisania programów na sterowniki PLC,
  • Skróty klawiszowe, które warto znać,
  • Tabelę częstotliwości działania wbudowanego generatora bitów Clock Memory,
    Podstawowe instrukcje w STL, (OR, AND, XOR) oraz NOT, SET, CLR,
  • Rozkazy Set i Reset i operacje grupowania,
  • Wywołania funkcji
  • Opis wykorzystania rozkazów detekcji zbocza,
  • Tłumaczenia na STL operacji arytmetycznych oraz komparatorów,
  • Zakresy zmiennych i sposób jak radzić sobie z nadpisywaniem zmiennych utworzonych na markerach,
  • Schemat wykorzystania licznika i timerów w STL,
  • Rotacje i przesunięcia,
  • Skoki,
  • Operacje na blokach danych o dostępie niezoptymalizowanym,
  • Struktura pętli LOOP,
  • Operacje logiczne na 16 i 32 bitach,
  • Operacje na wskaźnikach 32 bitowych.
do pobrania:

Pierwsza wersja 4xP – STL

Zawartość ściągi 4xP:

  • Podstawowe instrukcje STL wraz z przykładami użycia
  • Skróty klawiszowe STEP7
  • Opis działania wszystkich Timerów wraz z wykresami
  • Aplikacje wykorzystywane przy diagnostyce CPU
  • Rozkazy odwołań do Bloków Danych
  • Zakresy, typy i struktura zmiennych w aplikacjach SIMATIC
  • Miejsce na Twoje najważniejsze notatki

Zapraszam do pobierania ściągi i jej rozpowszechniania w niezmienionej formie. TU pdf,

do pobrania:


Spis treści podręcznika 4xP


Zestyk Normalnie Otwarty ………………………………………………………… 8
Zestyk Normalnie Zamknięty ……………………………………………………… 9
Cewka …………………………………………………………………………………… 10
Negacja NOT ………………………………………………………………………….. 11
Cewka przelotowa ………………………………………………………………….. 12
Połączenie AND ……………………………………………………………………… 13
Połączenie OR ………………………………………………………………………… 14
Strona notatek ………………………………………………………………………. 15
Cewka Set-ująca …………………………………………………………………….. 16
Cewka Reset-ująca …………………………………………………………………. 17
Przerzutniki – bloczki podtrzymania ………………………………………….. 18
Strona notatek ………………………………………………………………………. 20
Cewka detekcji zbocza narastającego ……………………………………….. 21
Cewka detekcji zbocza opadającego …………………………………………. 22
Bloczek detekcji zbocza narastającego POS ………………………………… 23
Bloczek detekcji zbocza opadającego NEG …………………………………. 24
Detekcja zbocza PRZYKŁADY…………………………………………………….. 25
Strona notatek ………………………………………………………………………. 27
Cewka SAVE …………………………………………………………………………… 28
Strona notatek – podsumowanie „Bit logic” ………………………………. 29
Komparatory – operacje porównania ………………………………………… 30
Komparatory – dobrze wiedzieć ……………………………………………….. 31
Konwertery …………………………………………………………………………… 32
Liczniki ………………………………………………………………………………….. 33
Układy czasowe – Timery ………………………………………………………… 36
MOVE …………………………………………………………………………………… 40
Strona notatek ………………………………………………………………………. 41
Funkcje arytmetyczne – liczby całkowite……………………………………. 42
Słowo statusowe ……………………………………………………………………. 44
Strona notatek ………………………………………………………………………. 48

Prośba o pomoc

Kończąc ten artykuł proszę Cię o opinię
Wszystkie materiały, które znajdziesz na stronie fundacji CALM edu udostępniane są za darmo. Nie oczekujemy za nie żadnej zapłaty, Twoich danych osobowych (jak większość portali), nie zamieszczamy nawet reklam na stronie.

Prosimy wyłącznie o
podzielenie się opinią, co sądzisz o tych materiałach, o naszej pracy, czy coś można zrobić lepiej, czy warto coś dodać, a może coś nie działa? Daj znać wysyłając wiadomość za pomocą formularza kontaktowego (zakładka kontakt).

Jeśli masz odrobinę więcej czasu i dostrzegasz sens w darmowym dzieleniu się wiedzą dla dobra nas wszystkich to możesz nam pomóc! Podeślij tą stroną do swoimi znajomymi albo daj nam znać jeśli chcesz pomóc w tworzeniu kolejnych darmowych i atrakcyjnych materiałów.

Robimy to aby ułatwić codzienną pracę nauczycielom.

Jeżeli jesteś jednym z nich to koniecznie daj nam znać, co sądzisz o tym projekcie.

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (9)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Uczelnie wyższe 4.0 Artykuły

Uczelnie wyższe 4.0

Nowa rola politechnik w XXI w.

W tak szybko zmieniającym się świecie, gdy już wszyscy wiemy, że będziemy zmuszeni do wielokrotnego przebranżowienia się w naszym życiu, spędzanie pięciu lat na jednej uczelni studiując jeden kierunek zaczyna tracić sens. Jak zatem uczelnie powinny się do tego przygotować i jaką rolę powinny zacząć odgrywać w świecie szybkich zmian? W tym rozdziale postaram się […]


					#Chemia Szkoła 4.0

#Chemia

Wprowadzenie - Przedmiot chemia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Automatyzacja w Polsce Artykuły

Automatyzacja w Polsce

na tle światowych osiągnięć

Postanowiłem zamieścić artykuł z magazynu „Utrzymanie Ruchu” – wyd. 01/2016 str. 38,39,  którego jestem współautorem,  ponieważ poruszamy w nim bardzo ciekawe zagadnienie „dlaczego w Polsce nie ma robotów?”. Jak się okazuje w treści, nie chodzi o …. Sami się przekonacie. Staraliśmy się używać języka zrozumiałego dla każdego czytelnika (jak zresztą w wszystkich innym artykułach na […]


					Bloczek MOVE PLC

Bloczek MOVE

Ruszyć, przesłać, przekopiować wartość

Jeden z najczęściej używanych bloczków, ponieważ jest to chyba najbardziej wszechstronny z bloczków. Z folderu MOVE na poziomie podstawowym (a takiego dotyczy ten podręcznik) powinieneś zainteresować się tylko jednym bloczkiem – „MOVE”. Bloczek MOVE jak sama nazwa wskazuje…. Co słownik bab.la ma na ten tematmove {czas.} PL przenieść ruszyć poruszyć ruszać przesunąć skłonić przesiąść się […]


					Szkoła 4.0 Nasze projekty

Szkoła 4.0

Nowy wymiar edukacji na miarę XXI wieku

Motto projektu: Uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo O co chodzi? Szkoła 4.0 to ogólnodostępny niekomercyjny projekt Fundacji CALM edu mający za zadanie ułatwić naukę uczniom i pracę nauczycielom, korepetytorom, wykładowca, promotor nauki… Naszym celem jest raz na zawsze uporządkowanie i rozpropagowanie […]


					Zadanie PLC - Generator impulsów PLC

Zadanie PLC - Generator impulsów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Znać zasadę działania poszczególnych timerów – 4xP (ściąga) Potrafić się posługiwać zestykami I to tyle ZADANIE PLC dla początkujących programistów Generator impulsów niesymetrycznych Stwórz układ który po załadowaniu na sterownik będzie powodował, że lampka będzie świecić przez 0.75s (T#750ms), a przez a 1.5s będzie wyłączona i ponownie świecić […]


					Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC PLC

Systemy liczbowe i typy zmiennych PLC

i zakresy zmiennych

Na pewno słyszałeś kiedyś, że komputery wykorzystują w swoich obliczeniach tylko znaki „0” i „1”. System bazujący na tych znakach nazywamy systemem dwójkowym inaczej binarnym. Wiesz też z doświadczenia, że na dzień wykorzystujesz system dziesiętny, ale czy wiedziałeś że to nie jedyne systemy liczbowe jakie używamy (ani nawet pierwsze które używaliśmy my oraz komputery). Artykuł […]


					Historia maszyny parowej Artykuły

Historia maszyny parowej

i ewolucja zasady działania

Po kilku bardzo ciemnych wiekach w Europie (świat rozwijał się wtedy na Wschodzie tym bliższym i dalszym), zwanych dzisiaj Średniowieczem, gdzie całą swoją uwagę poświęcaliśmy wysławianiu Boga. Budowaniu ku jego chwale świątyń (dla architektury i budownictwa wcale to nie był ciemny okres) oraz wymyślaniu machin wojennych, aby mordować tych, którzy nie chcieli wierzyć w naszego […]


					Edukacja 4.0 Artykuły

Edukacja 4.0

Przyszłość edukacji

O czym mowa w tym poście? O „Edukacja przyszłości”, „Nowoczesna edukacja”, „Edukacji na miarę XXI w.” czyli „Edukacji 4.0” W jakim świecie żyjemy? Żyjemy w świcie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od […]


					CALM talks Nasze projekty

CALM talks

Porozmawiajmy o edukacji

Jeżeli trafiłeś na tą stronę to pewnie już wiesz o co chodzi w tym projekcie i możesz od razu wypełnić ankietę klikając w link zamieszczony w poniższym box-ie. Jeśli jednak nie do końca wiesz o co chodzi w projekcie CALM talks to zapraszam do lektury tego artykułu i na końcu wypełniania ankiety. Jeśli od razu […]


					Watch Table w TIA Portal PLC

Watch Table w TIA Portal

Tablica podglądania zmiennych

Po co mi to? Jak sama nazwa wskazuje, watch table służy do modyfikowania zmiennych (oraz ich podglądania). 😉 Tym samym przyda Ci się do sprawdzania stanów zmiennych, szukania błędów w programie, wysyłania wartości temperatur, prędkości obrotowych czy liczby sztuk do wyprodukowania do maszyn. Wszędzie Ci się przyda! Wstawianie nowej Watch table W projekcie domyślnie nie […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij