Styki, cewki i przyciski

Podstawy j. LAD
www.automation.siemens.com/bilddb

Dla kogo ta prezentacja?

Prezentacja kierowana jest przede wszystkim do uczniów szkół technicznych, rozpoczynających swoją przygodę z sterownikami PLC wszystkich producentów. Aby wykorzystać w pełni potencjał tej prezentacji nie potrzebujesz nawet sterownika, na początku wystarczy kartka papieru.

Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o.

Z tej prezentacji dowiesz się:

  • do czego służą wejścia i wyjścia sterowników PLC,
  • czym jest przycisk, a czym nie jest przełącznik,
  • dlaczego styk, zestyk i przekaźnik to nie to samo,
  • wszystkiego o cewkach i stykach wykorzystywanych w j. LAD
  • kiedy używać styki normalnie otwarte i normalnie zamknięte,
  • jak poprawnie podpisywać elementy w programach dla sterowników PLC.


Programowanie sterowników w języku LAD to nic innego jak rysowanie układów w taki sposób, aby tylko po spełnieniu określonych warunków sygnał dopłynął do końca networka.

Wbrew temu co może się wydawać na początku, podstawowe programy sterowania (a nawet te super zaawansowane) bazują głównie na 3 podstawowych, bardzo intuicyjnych elementach. Mowa o styku NO (normalnie otwartym), styku NC (normalnie zamkniętym) oraz cewce. To tyle (przynajmniej na ten moment).

Zestyk NO – normalnie otwarty, jak sama nazwa wskazuje, gdy nie jest aktywowany to jest otwarty.
Gdy natomiast na fizycznym pierwszym wejściu sterownika (adres I0.0) pojawi się napięcie to ten styk się zamknie i umożliwi przepłynięcie sygnału z jego strony lewej na prawą.
SPRAWDZA STAN WYSOKI NA WEJŚCIU (dla zasilonego wejścia zamyka się i przepuszcza sygnał).

Zestyk NC – normalnie zamknięty, jak sama nazwa wskazuje, gdy nie jest aktywowany to jest zamknięty, a tym samym przepuszcza z strony lewej na prawą stan logiczny. Gdy natomiast na fizycznym drugim wejściu sterownika (adres I0.1) pojawi się napięcie to ten styk się otworzy i uniemożliwi przepłynięcie sygnału.
SPRAWDZA STAN NISKI NA WEJŚCIU (dla nieaktywnego wejściu przepuszcza sygnał).

Cewka – to element odpowiedzialny za wysterowanie fizycznego wyjścia. Jeżeli sygnał logiczny do niej dopłynie to spowoduje pojawienie się napięcia na fizycznym wyjściu sterownika, co z kolei spowoduje załączenie lampki lub przesterowanie zaworów.

Adresacja

W celu odróżniania elementów wprowadzających informacje do sterownika (wejść), a tych które z niego wyprowadzają napięcie (wyjścia) stosuje się jednoliterowe skróty:
„I” wejścia (od angielskiego słowa „input”),
„Q” wyjście (od angielskiego słowa „output” – z tym, że litera „O” jest używana przy operacji OR, więc dodano do niej ogonek).

W zależności od rodzajów sterowników można się spotkać także z innymi skrótami na wejścia i wyjścia, a także w TIA Portal można wybrać nazewnictwo niemieckie czyli E (eingang – wejście) oraz A (asugang – wyjście – często spotykane na autostradach).

Podczas programowania nad zestykiem lub cewką należy wpisać adres tego do czego chcemy się odwołać. Sprawdzenie pierwszego wejścia to wpisanie nad zestykiem I0.0 (numerujemy od zera), dziesiątego I1.1 (ponieważ adresacja bazuje na bajtach – o czym więcej później – dlatego po 0.7 jest 1.0), a dla trzeciego wyjścia Q0.2.

do pobrania:

Ogromne podziękowania dla Mirosława Marnego, Tomasz Pąchalskiego i Michała Sobczyka za poświęcony czas na przeklikanie, posprawdzanie i poprawienie treści tej prezentacji do bardziej przyjaznej formy.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie Szkoła 4.0

Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie

oś liczbowa i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Historia Keo Inne

Historia Keo

Laos - po pierwsze edukacja!

Jeżeli poznałeś już szczegóły akcji „Laos – po pierwsze edukacja!” to pora poznać teraz historię osoby od, której to wszystko się zaczęło. Przedstawiam Ci poniżej, skróconą wersję autobiografii naszej koleżanki z Laosu. Życie Keo wielokrotnie rzucało kłody pod nogi (i powodzie z Mekongu) na jej drodze do edukacji. Warto przeczytać, tą krótką historię aby uświadomić […]


					Rozmowa rekrutacyjna Artykuły

Rozmowa rekrutacyjna

jak ją zaliczyć?

Ten poradnik powstał, abyś mógł jeszcze na etapie studiów dowiedzieć się, jak już teraz poszukiwać pracy i dlaczego warto zrobić to właśnie w tym momencie. Spis treści Jeżeli nie wiesz od czego zacząć poszukiwanie pracy to zapraszamy Cię do posta pt. „Poszukiwanie pracy – od czego zacząć?” Pierwsza rozmowa telefoniczna Powinnam napisać „telefoniczna rozmowa rekrutacyjna”. […]


					Zakresy zmiennych PLC PLC

Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się: Po co mi to? Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów: 1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje […]


					Marek Witański - CALM talks Inne

Marek Witański - CALM talks

Marek Witański

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostepna pod tym linkiem – „CALM […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					#Gegra Szkoła 4.0

#Gegra

Wprowadzenie - Przedmiot geografia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					#FIZA Szkoła 4.0

#FIZA

Wprowadzenie - Przedmiot fizyka

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Michał Sobek Inne

Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. traktuje […]


					Parada lampionów Inne

Parada lampionów

Akcja z cyklu MGDL w Gliwicach

Zapraszamy serdecznie na paradę lampionów organizowaną przez Rady Rodziców PM28 i SP39 w Gliwicach na terenie osiedla Obrońców Pokoju! Parada odbędzie się 7 listopada i rozpocznie się na placu przed budynkiem przedszkola przy ul. Paderewskiego 70. Następnie przejdziemy chodnikami osiedla i ponownie spotkamy się na terenie przedszkola, aby napić się ciepłej herbaty i zjeść coś […]


					Jak segregować śmieci ? Eko

Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy. Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij