Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz
naszesmieci.mos.gov.p

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy.

Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak niestety nas to przerasta – zgodzi się ze mną pewnie każdy kto choć raz rzucił okiem do selektywnego kosza na śmieci. Szklane butelki wrzucamy wraz z plastikowymi workami na śmieci i nakrętkami. Kartony po mleku i sokach lądują w koszu na papier, tak samo jak zużyte papierowe ręczniki. Aluminiowe puszki lądują w odpadkach zmieszanych, a mięso w organicznych. Żarówki, świetlówki, lustra i talerze traktujemy jako szkło. To wszystko to błędna selekcja śmieci i niestety nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.

https://naszesmieci.mos.gov.pl/images/materialy/infografiki/JSSOmk.jpg
Chcesz się dowiedzieć jak segregować śmieci? Odwiedź też fajną stronę naszesmieci.pl
https://youtu.be/kJMsMMjPmBs



Jak segregować śmieci ?

Od 1 lipca 2017r. wdrażany jest Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO) obowiązujący na terenie całego kraju

Na początek kilka szybkich rad:

  • Nie myjemy opakowań, słoików i innych odpadów – oszczędzaj wodę!
  • Opróżniamy opakowania z resztek zawartości – pełna segregacja.
  • Odrywamy wieczka od pojemników – pełna segregacja.
  • Zgniatamy puszki, butelki plastikowe i inne możliwe odpady – nie marnuj przestrzeni.
  • Wyrzucamy odpady BIO luzem – bo worki raczej nie są bio.
WrzucaćNie wrzucać !!!
+ opakowania z papieru, karton, tekturę (także falistą)
+ katalogi, ulotki, prospekty
+ gazety i czasopisma
+ papier szkolny i biurowy,
+ zadrukowane kartki
+ zeszyty i książki
+ papier pakowy
+ torby i worki papierowe

+ ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych
+ papieru lakierowanego i powleczonego folią
+ papieru zatłuszczonego lub mocno zabrudzonego
+ kartonów po mleku i napojach

+ papierowych worków po nawozach, cemencie i innych
+ materiałach budowlanych
+ tapet
+ pieluch jednorazowych i innych materiałów higienicznych
+ zatłuszczonych jednorazowych opakowań z papieru
+ naczyń jednorazowych
+ ubrań
WARTO PODKREŚLIĆ

Do odpadków papierowych NIE WRZUCAMY kartonów po mleku i sokach oraz zabrudzonych ręczników czy chusteczek.

WrzucaćNie wrzucać !!!

+ odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach
+ nakrętki, o ile nie zbieramy ich osobno w ramach akcji dobroczynnych
+ plastikowe opakowania po produktach spożywczych
+ opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach)
+ opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), + kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów) itp.
+ plastikowe torby, worki, reklamówki, inne folie
+ aluminiowe puszki po napojach i sokach
+ puszki po konserwach

+ folię aluminiową
+ metale kolorowe
+ kapsle, zakrętki od słoików
+ butelek i pojemników z zawartością
+ plastikowych zabawek
+ opakowań po lekach i zużytych
+ artykułów medycznych
+ opakowań po olejach silnikowych
+ części samochodowych
+ zużytych baterii i akumulatorów
+ puszek i pojemników po farbach i lakierach
+ zużytego sprzętu elektronicznego i AGD
WARTO PODKREŚLIĆ

Do METALI I TWORZYW SZTUCZNYCH wrzucamy: odkręcone i zgniecione butelki, konserwy, puszki po napojach i kapsle. Pojemników nie myjemy – szkoda wody.

NIE WRZUCAMY plastikowych zabawek oraz pojemników po olejach samochodowych, farbach czy lakierach.

Temat wymagający dopytania to opakowania wykorzystywane w gastronomi.

Różne źródła podają różne zasady, najczęściej przewija się jednak zdanie, że do worka lub pojemnika żółtego możemy wrzucić styropianowe opakowania po jedzeniu ale już jednorazowe naczynia takie jak: talerzyki, sztućce, kubki wrzucamy do odpadów zmieszanych.

WrzucaćNie wrzucać !!!
+ butelki i słoiki po napojach i żywności (w tym butelki po napojach alkoholowych i olejach roślinnych)
+ szklane opakowania po kosmetykach (jeżeli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców)
+ szklane opakowania po kosmetykach jeżeli są wykonane z trwale połączonych kilku surowców
+ ceramiki, doniczek, porcelany, fajansu, kryształów
+ szkła okularowego
+ szkła żaroodpornego
+ zniczy z zawartością wosku
+ żarówek i świetlówek
+ reflektorów
+ opakowań po lekach, rozpuszczalnikach, olejach silnikowych
+ luster
+ szyb okiennych i zbrojonych
+ monitorów i lamp telewizyjnych
+ termometrów i strzykawek

Niektóre gminy zapewniają osobne pojemniki na szkło bezbarwne i kolorowe.

WrzucaćNie wrzucać !!!
+ odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.)
+ gałęzie drzew i krzewów
+ skoszoną trawę, liście, kwiaty
+ trociny i korę drzew
+ niezaimpregnowane drewno
+ resztki jedzenia
+ mięsa i kości zwierząt
+ oleju jadalnego
+ odchodów zwierząt
+ popiołu z węgla kamiennego
+ leków
+ płyt wiórowych i pilśniowych MDF
+ ziemi i kamieni
+ innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych)
WARTO PODKREŚLIĆ

Do BRĄZOWYCH KOSZY NIE WRZUCAMY mięsa, tłuszcz i kości zwierzęcych.


Jak segregować śmieci, które nigdzie nie pasują ?

BATERIE I AKUMULATORKI – przy wejściu do wielu popularnych sklepów, które codziennie odwiedzasz masz dla nich specjalne kosze.

ŻARÓWKI I ŚWIETLÓWKI – w tych samych sklepach co powyżej, znajdziesz też specjalne kosze dla nich. To ważne bo w tych śmieciach mogą występować substancje niebezpieczne.

LEKARSTWA – niech Cię „ręka ekologiczna” powstrzyma przed wrzucaniem tych odpadków do zwykłych śmieci czy spuszczaniem w toalecie. Do tego celu są przeznaczone specjalne kosze w wielu aptekach. Warto się pofatygować i je tam wyrzucić ponieważ lekarstwa to naprawdę niebezpieczne substancje, które mogą mieć ogromny wpływ na wszystkie organizmy żywe. W Londynie podczas badania jakości wody w Tamizie naukowcy identyfikują coraz większe stężenie lekarstwa (a w weekendy narkotyków) co bezpośrednio wpływa na wszystkie wodne żyjątka. Pamiętaj, że jednym z największych zagrożeń dla naszej cywilizacji stają się wirusy i bakterie odporne na antybiotyki i lekarstwa. A w jaki sposób te organizmy nabywają takiej odporności ? Między innymi właśnie poprzez kontakt z lekarstwami rozproszonymi w wodzie.

ELEKTRO ŚMIECI I OŚWIETLENIE LED – jeżeli mieszkasz w okolicy większego osiedla to masz sporą szanse spotkać na nim odpowiednie kontenery dedykowane do tego celu. Elektrośmieci powinny też zostać przyjęte przez sklep w którym zakupujemy nowe urządzenia albo w specjalnych punktach zbiórek.

Czy wiedziałeś, że ….

Elektrośmieci, a już szczególnie telefony komórkowe to istna żyła złota!

Jak podaje magazyn Forbs z jednej tony telefonów komórkowych można pozyskać 130 kg miedzi, 3,5 kg srebra i aż 340 g złota. Czy to dużo ?


TAK, baaardzo dużo ponieważ z jednej tony rudy złotonośnej pozyskuje się standardowo ok 5 g złota! Zachęcam do odwiedzenia Kopalni Złota w Złotym Stoku (fajna atrakcja dla całej rodziny).

WIELKOGABARYTOWE – oddajemy do Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych czyli PSZOK-ów. Do takich odpadów zaliczają się: stoły, krzesła, sofy, szafy, tapczany, łóżka, fotele, dywany, wykładziny, walizki, panele, materace, pierzyny, rowery, wózki dziecięce, zabawki dużych rozmiarów, stolarkę okienną i drzwiową, niepotłuczoną armaturę sanitarną itp. Nie zaliczają się natomiast: wszelkiego rodzaju części budowlane i sanitarne takie, jak: grzejniki, płytki, rolety jak również części samochodowe, motorowery, kosiarki spalinowe, odpady remontowe, odpady ogrodowe, worki na śmieci lub kartony z odpadami domowymi.

PSZOK

Do Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych NIEODPŁATNIE możemy dostarczać (transport w naszym zakresie):

  • odpady zielone
  • zużyte opony
  • odpady budowlane i rozbiórkowe
  • odpady wielkogabarytowe
  • chemikalia
  • zużyte baterie i akumulatory
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
  • odzież i tekstylia
  • igły i strzykawki
  • oraz standardowe – papier, tworzywa sztuczne,szkło, metal
Dalej nie wiesz gdzie to wyrzucić ??

Na warszawskiej stronie na temat segregacji powstała aplikacja, która odpowie na Twoje pytania. Wpisz śmieć, a ona zwrócić Ci odpowiedz gdzie należy go wyrzucić (odwiedź tą stronę).

Obszerna strona z wygodnymi przykładami przygotowana przez Białystok.

Bardzo podobna wyszukiwarka śmieci do tej warszawskiej, ale jednak trochę inna – też warto ją odwiedzić – GdzieŚmieci.pl


Na koniec nagroda

Kilka wartych obejrzenia filmów, które mogą zainteresować Twoje dzieci.

Przydatne linki

Rządowa strona na temat akcji „Piątka za segregację”

Nasza akcja sprzątania lasów #CzysteSzlaki

Jak żyć ekologicznie, lista ponad 100 prostych nawyków, aby zmniejszyć swój negatywny wpływ na naszą planetę

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Połączenie OR i AND PLC

Połączenie OR i AND

Podstawy j. LAD

Z tej prezentacji dowiesz się: Rodzaje połączeń Zestyki (a także cewki, które są mniej intuicyjne) można połączyć na dwa sposoby: szeregowo (jeden za drugim) lub równolegle (jeden pod drugim). Rodzaj połączenia wpływa na logiczny warunek wysterowania cewki. AND – iloczyn logiczny – „i’ Połączenie szeregowe wymaga od nas przytrzymania dwóch przycisków (P0 i P1)w tym […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]


					ChatGPT dla edukacji Szkoła 4.0

ChatGPT dla edukacji

Praktyczne, konkretne przykłady

Czy technologie typu ChatGPT, modele językowe i wszystkie pozostałe systemy „sztucznej inteligencji” wpłyną w przyszłości w jakiś sposób na system edukacji, na to jak funkcjonują szkoły i to w jaki sposób się uczymy? Odpowiedź brzmi: stanowcze NIE. Nie wpłyną w przyszłości, one już „wczoraj” (mamy początku roku 2023) zmieniły to wszystko w stopniu w jakim […]


					Zadanie PLC

Zadanie "Przełącznik"

Zadanie do samodzielnej realizacji

Dla kogo przygotowałem to zadanie? Jeżeli jesteś nauczycielem i nie masz do końca pomysłu jakie zadania z programowania PLC powinieneś zadać uczniom – to jest ona dla Ciebie. Jeśli jesteś samoukiem (takim jak ja) i samodzielnie dążysz do poszerzania swoich horyzontów i umiejętności, to ta prezentacja (i wszystkie inne na tej stronie) może się okazać […]


					#MATA Szkoła 4.0

#MATA

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					4xP Ściąga i Podręcznik PLC Podręczniki

4xP Ściąga i Podręcznik

Podręczny Podręcznik Programowania PLC

Wszystko o programowaniu PLC na jednej kartce Po przeszkoleniu ponad 2000 kursantów z zakresu programowania sterowników PLC uświadomiłem sobie, że wyjątkowo wiele czasy tracą oni na poszukiwaniu informacji w podręczniku, zamiast skoncentrować się na rozwijaniu swoich umiejętności programistycznych. Dlatego zdecydowałem się przygotować i za darmo udostępnić kompendium skompresowanej wiedzy w formie podręcznej dwustronnej ściągi i […]


					TIA Portal pierwsze kroki PLC

TIA Portal pierwsze kroki

Pobranie, instalacja - testy PLCSIM oraz HMI

Wpis aktualizowano – luty 2021 Z tej prezentacji dowiesz się: zobacz też: CALM_PLCsim – darmowy symulator stanowiska edukacyjnego dla S7-1200 CPU Ogromne podziękowania dla Mirosława Marnego, Tomasz Pąchalskiego i Michała Sobczyka za poświęcony czas na przeklikanie, posprawdzanie i poprawienie treści tej prezentacji do bardziej przyjaznej formy.


					Problemy z programowaniem PLC

Problemy z programowaniem

Najczęstsze błędy podczas programowania w STEP7 - j. LAD

Prezentacja kierowana jest dla osób, które uczestniczyły w moich szkoleniach i chcą sobie zdobytą wiedzę odświeżyć. Nie jest to prezentacja dla osób, które nie posiadają żadnej wiedzy z zakresu programowania sterowników. Plan prezentacji 1.Założenia dla omawianego układu.2.Odwzorowanie fizycznych zestyków w języku LAD.3.Układ podtrzymania.4.Nieprawidłowe użycie cewki w networku.5.Dublowanie cewek w bloku.6.Negacja sygnału.7.Różnica pomiędzy napięciem, a stanem […]


					Zadania PLC - cewki i styki PLC

Zadania PLC - cewki i styki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]


					Michał Sobek Inne

Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. traktuje […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij