Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz
naszesmieci.mos.gov.p

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy.

Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak niestety nas to przerasta – zgodzi się ze mną pewnie każdy kto choć raz rzucił okiem do selektywnego kosza na śmieci. Szklane butelki wrzucamy wraz z plastikowymi workami na śmieci i nakrętkami. Kartony po mleku i sokach lądują w koszu na papier, tak samo jak zużyte papierowe ręczniki. Aluminiowe puszki lądują w odpadkach zmieszanych, a mięso w organicznych. Żarówki, świetlówki, lustra i talerze traktujemy jako szkło. To wszystko to błędna selekcja śmieci i niestety nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.

https://naszesmieci.mos.gov.pl/images/materialy/infografiki/JSSOmk.jpg
Chcesz się dowiedzieć jak segregować śmieci? Odwiedź też fajną stronę naszesmieci.pl
https://youtu.be/kJMsMMjPmBs



Jak segregować śmieci ?

Od 1 lipca 2017r. wdrażany jest Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO) obowiązujący na terenie całego kraju

Na początek kilka szybkich rad:

  • Nie myjemy opakowań, słoików i innych odpadów – oszczędzaj wodę!
  • Opróżniamy opakowania z resztek zawartości – pełna segregacja.
  • Odrywamy wieczka od pojemników – pełna segregacja.
  • Zgniatamy puszki, butelki plastikowe i inne możliwe odpady – nie marnuj przestrzeni.
  • Wyrzucamy odpady BIO luzem – bo worki raczej nie są bio.
WrzucaćNie wrzucać !!!
+ opakowania z papieru, karton, tekturę (także falistą)
+ katalogi, ulotki, prospekty
+ gazety i czasopisma
+ papier szkolny i biurowy,
+ zadrukowane kartki
+ zeszyty i książki
+ papier pakowy
+ torby i worki papierowe

+ ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych
+ papieru lakierowanego i powleczonego folią
+ papieru zatłuszczonego lub mocno zabrudzonego
+ kartonów po mleku i napojach

+ papierowych worków po nawozach, cemencie i innych
+ materiałach budowlanych
+ tapet
+ pieluch jednorazowych i innych materiałów higienicznych
+ zatłuszczonych jednorazowych opakowań z papieru
+ naczyń jednorazowych
+ ubrań
WARTO PODKREŚLIĆ

Do odpadków papierowych NIE WRZUCAMY kartonów po mleku i sokach oraz zabrudzonych ręczników czy chusteczek.

WrzucaćNie wrzucać !!!

+ odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach
+ nakrętki, o ile nie zbieramy ich osobno w ramach akcji dobroczynnych
+ plastikowe opakowania po produktach spożywczych
+ opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach)
+ opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), + kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów) itp.
+ plastikowe torby, worki, reklamówki, inne folie
+ aluminiowe puszki po napojach i sokach
+ puszki po konserwach

+ folię aluminiową
+ metale kolorowe
+ kapsle, zakrętki od słoików
+ butelek i pojemników z zawartością
+ plastikowych zabawek
+ opakowań po lekach i zużytych
+ artykułów medycznych
+ opakowań po olejach silnikowych
+ części samochodowych
+ zużytych baterii i akumulatorów
+ puszek i pojemników po farbach i lakierach
+ zużytego sprzętu elektronicznego i AGD
WARTO PODKREŚLIĆ

Do METALI I TWORZYW SZTUCZNYCH wrzucamy: odkręcone i zgniecione butelki, konserwy, puszki po napojach i kapsle. Pojemników nie myjemy – szkoda wody.

NIE WRZUCAMY plastikowych zabawek oraz pojemników po olejach samochodowych, farbach czy lakierach.

Temat wymagający dopytania to opakowania wykorzystywane w gastronomi.

Różne źródła podają różne zasady, najczęściej przewija się jednak zdanie, że do worka lub pojemnika żółtego możemy wrzucić styropianowe opakowania po jedzeniu ale już jednorazowe naczynia takie jak: talerzyki, sztućce, kubki wrzucamy do odpadów zmieszanych.

WrzucaćNie wrzucać !!!
+ butelki i słoiki po napojach i żywności (w tym butelki po napojach alkoholowych i olejach roślinnych)
+ szklane opakowania po kosmetykach (jeżeli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców)
+ szklane opakowania po kosmetykach jeżeli są wykonane z trwale połączonych kilku surowców
+ ceramiki, doniczek, porcelany, fajansu, kryształów
+ szkła okularowego
+ szkła żaroodpornego
+ zniczy z zawartością wosku
+ żarówek i świetlówek
+ reflektorów
+ opakowań po lekach, rozpuszczalnikach, olejach silnikowych
+ luster
+ szyb okiennych i zbrojonych
+ monitorów i lamp telewizyjnych
+ termometrów i strzykawek

Niektóre gminy zapewniają osobne pojemniki na szkło bezbarwne i kolorowe.

WrzucaćNie wrzucać !!!
+ odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.)
+ gałęzie drzew i krzewów
+ skoszoną trawę, liście, kwiaty
+ trociny i korę drzew
+ niezaimpregnowane drewno
+ resztki jedzenia
+ mięsa i kości zwierząt
+ oleju jadalnego
+ odchodów zwierząt
+ popiołu z węgla kamiennego
+ leków
+ płyt wiórowych i pilśniowych MDF
+ ziemi i kamieni
+ innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych)
WARTO PODKREŚLIĆ

Do BRĄZOWYCH KOSZY NIE WRZUCAMY mięsa, tłuszcz i kości zwierzęcych.


Jak segregować śmieci, które nigdzie nie pasują ?

BATERIE I AKUMULATORKI – przy wejściu do wielu popularnych sklepów, które codziennie odwiedzasz masz dla nich specjalne kosze.

ŻARÓWKI I ŚWIETLÓWKI – w tych samych sklepach co powyżej, znajdziesz też specjalne kosze dla nich. To ważne bo w tych śmieciach mogą występować substancje niebezpieczne.

LEKARSTWA – niech Cię „ręka ekologiczna” powstrzyma przed wrzucaniem tych odpadków do zwykłych śmieci czy spuszczaniem w toalecie. Do tego celu są przeznaczone specjalne kosze w wielu aptekach. Warto się pofatygować i je tam wyrzucić ponieważ lekarstwa to naprawdę niebezpieczne substancje, które mogą mieć ogromny wpływ na wszystkie organizmy żywe. W Londynie podczas badania jakości wody w Tamizie naukowcy identyfikują coraz większe stężenie lekarstwa (a w weekendy narkotyków) co bezpośrednio wpływa na wszystkie wodne żyjątka. Pamiętaj, że jednym z największych zagrożeń dla naszej cywilizacji stają się wirusy i bakterie odporne na antybiotyki i lekarstwa. A w jaki sposób te organizmy nabywają takiej odporności ? Między innymi właśnie poprzez kontakt z lekarstwami rozproszonymi w wodzie.

ELEKTRO ŚMIECI I OŚWIETLENIE LED – jeżeli mieszkasz w okolicy większego osiedla to masz sporą szanse spotkać na nim odpowiednie kontenery dedykowane do tego celu. Elektrośmieci powinny też zostać przyjęte przez sklep w którym zakupujemy nowe urządzenia albo w specjalnych punktach zbiórek.

Czy wiedziałeś, że ….

Elektrośmieci, a już szczególnie telefony komórkowe to istna żyła złota!

Jak podaje magazyn Forbs z jednej tony telefonów komórkowych można pozyskać 130 kg miedzi, 3,5 kg srebra i aż 340 g złota. Czy to dużo ?


TAK, baaardzo dużo ponieważ z jednej tony rudy złotonośnej pozyskuje się standardowo ok 5 g złota! Zachęcam do odwiedzenia Kopalni Złota w Złotym Stoku (fajna atrakcja dla całej rodziny).

WIELKOGABARYTOWE – oddajemy do Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych czyli PSZOK-ów. Do takich odpadów zaliczają się: stoły, krzesła, sofy, szafy, tapczany, łóżka, fotele, dywany, wykładziny, walizki, panele, materace, pierzyny, rowery, wózki dziecięce, zabawki dużych rozmiarów, stolarkę okienną i drzwiową, niepotłuczoną armaturę sanitarną itp. Nie zaliczają się natomiast: wszelkiego rodzaju części budowlane i sanitarne takie, jak: grzejniki, płytki, rolety jak również części samochodowe, motorowery, kosiarki spalinowe, odpady remontowe, odpady ogrodowe, worki na śmieci lub kartony z odpadami domowymi.

PSZOK

Do Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych NIEODPŁATNIE możemy dostarczać (transport w naszym zakresie):

  • odpady zielone
  • zużyte opony
  • odpady budowlane i rozbiórkowe
  • odpady wielkogabarytowe
  • chemikalia
  • zużyte baterie i akumulatory
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
  • odzież i tekstylia
  • igły i strzykawki
  • oraz standardowe – papier, tworzywa sztuczne,szkło, metal
Dalej nie wiesz gdzie to wyrzucić ??

Na warszawskiej stronie na temat segregacji powstała aplikacja, która odpowie na Twoje pytania. Wpisz śmieć, a ona zwrócić Ci odpowiedz gdzie należy go wyrzucić (odwiedź tą stronę).

Obszerna strona z wygodnymi przykładami przygotowana przez Białystok.

Bardzo podobna wyszukiwarka śmieci do tej warszawskiej, ale jednak trochę inna – też warto ją odwiedzić – GdzieŚmieci.pl


Na koniec nagroda

Kilka wartych obejrzenia filmów, które mogą zainteresować Twoje dzieci.

Przydatne linki

Rządowa strona na temat akcji „Piątka za segregację”

Nasza akcja sprzątania lasów #CzysteSzlaki

Jak żyć ekologicznie, lista ponad 100 prostych nawyków, aby zmniejszyć swój negatywny wpływ na naszą planetę

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Filmy i programy edukacyjne Inne

Filmy i programy edukacyjne

dla dzieci

Najlepsze programy edukacyjne dla młodszego widza Lista w kolejności od najmłodszego widza do trochę starszego Bing (Polski – Kanał Oficjalny) Tej bajki nie trzeba przedstawiać żadnemu rodzicowi. Już nawet dwulatek jest w stanie wkręcić się w tą bajkę i wynieść z niej naukę dla siebie dotyczące codziennych problemów i zmagań (np. dzielenia się zabawkami, radzenia […]


					ReflexOn Inne

ReflexOn

Explory 2023

Projekt uczniów (moich kursantów) technikum Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie ReflexOn to innowacyjne urządzenie, które pozwala na usprawnienie rehabilitacji, trening umysłu, doskonalenie szybkich procesów myślowych, koordynacji ruchowej oraz nauki. Podoba się projekt? Możesz na niego zagłosować na stronie: https://www.explory.pl/2023/ Jego główne cechy to: prosta i przyjemna forma sterowania, interaktywne elementy, automatyczny proces zbierania informacji, angażujące […]


					#TECH Szkoła 4.0

#TECH

Wprowadzenie do świata technologii

Wierzymy, że głównym celem edukacji nie jest wiedza, lecz działanie i że technologia może rozwiązać większość problemów z którymi się dziś mierzymy. Dlatego ten przedmiot dedykujemy „zabawie” z technologią, aby ją odczarować i uświadomić młode umysły, że przyszłość leży w ich rękach. Na początek sterowniki PLC -> Wszystko na ich temat znajdziesz tutaj:Darmowy Podręcznik Programowania […]


					Styki, cewki i przyciski PLC

Styki, cewki i przyciski

Podstawy j. LAD

Dla kogo ta prezentacja? Prezentacja kierowana jest przede wszystkim do uczniów szkół technicznych, rozpoczynających swoją przygodę z sterownikami PLC wszystkich producentów. Aby wykorzystać w pełni potencjał tej prezentacji nie potrzebujesz nawet sterownika, na początku wystarczy kartka papieru. Z tej prezentacji dowiesz się:


					Zadania PLC - Zliczanie uczniów PLC

Zadania PLC - Zliczanie uczniów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Wiesz na czym polega detekcja zbocza Jak wyznaczać wolne zakresy w pamięci markerów Wiedzieć jak korzystać z bloczków matematycznych Potrafić konfigurować komparatory Zadania PLC dla początkujących programistów Sygnalizacja liczby uczniów Wykorzystując dotychczas poznane bloczki, stwórz układ, który posłuży nam do zliczenia, ile uczniów weszło już do sali. W […]


					Funkcje w programie PLC PLC

Funkcje w programie PLC

cegiełki programowe

Dotychczas cały program tworzyliśmy w jednym miejscu, czyli wewnątrz bloku programu głównego – OB1. Jednak pisanie tak dużego programu z wieloma networkami, na przykład 1236 networków, staje się trudne do analizy. Odrobina historii Już w 1843 roku Ada Lovelace zauważyła tę trudność podczas tłumaczenia opisu działania mechanicznej maszyny analitycznej Charlesa Babbage’a, która ostatecznie nigdy nie […]


					Anna Szajkowska - CALM talks Inne

Anna Szajkowska - CALM talks

psycholożka i psychoterapeutka

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania. Poniżej zamieszczamy wypowiedź Pani Anny Szajkowskiej. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„. Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i […]


					Platformy do nauki matematyki Szkoła 4.0

Platformy do nauki matematyki

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Historia robotyki cz. 1 Artykuły

Historia robotyki cz. 1

dawne czasy

Historia robotyki – Materiał ten stanowi uzupełnienie (i przetłumaczenie na prosty język) artykułu, który miałem okazję napisać dla czasopisma branżowego: Utrzymanie Ruchu wydanie nr 1/2017 . W pierwszej części czyli w tym poście, (ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem) przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju automatyki i robotyzacji, nieznane szerszej opinii […]


					Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie Szkoła 4.0

Zbiory, podzbiory liczbowe i przedziały - podzielić na trzy - w rozbudowie

oś liczbowa i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Rzut oka w niedaleką przyszłość Artykuły Prowokacje

Rzut oka w niedaleką przyszłość

Technologie jutra codziennego użytku

Jutro jest już dziś? Czy DZIŚ możemy powiedzieć, że tak naprawdę to JUTRO rozpoczęło się już WCZORAJ? Kiedy zastanawiamy się nad przyszłością (powiedzmy taką za 20 lat, abyśmy byli w stanie ją sobie wyobrazić), nasza wyobraźnia nieuchronnie ucieka w stronę kreskówki o Jetsonach (czytaj Dżetsonach), na której pewnie spora część czytelników się wychowała. Dla młodszych […]


					Edukacja 4.0 Artykuły

Edukacja 4.0

Przyszłość edukacji

O czym mowa w tym poście? O „Edukacja przyszłości”, „Nowoczesna edukacja”, „Edukacji na miarę XXI w.” czyli „Edukacji 4.0” W jakim świecie żyjemy? Żyjemy w świcie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij