Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Nie licząc W-F, technika, historia – technika ze względu na prace manualne, historia, ze względu na zamiłowanie do historii XX wieku. Jeszcze była matematyka, ale tutaj z miłością obopólną bywało różnie, było to też uzależnione od jej dziedziny.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

Matematyka. Każdy młody człowiek powinien potrafić dobrze liczyć, gdyż będzie to miało wpływ na jego późniejsze, dorosłe życie. Może też mieć to wpływ na życie zawodowe – umiejętności matematyczne otwierają bardzo wiele drzwi z różnych dziedzin potencjalnej, późniejszej „kariery”…

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

Ma dobry kontakt z uczniami, dobrze tłumaczy lecz jest surowy i wymagający.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

W szkołach brak nauki praktycznych przedmiotów, powiązanych z życiem… Szkoła nie nauczyła mnie życia w dorosłym świecie podatków, kredytów, opłat…. W szkole brakuje nauki z dziedzin przydatnych w dorosłym życiu. np. jak założyć i rozliczać firmę, jak ją prowadzić i jak być przedsiębiorczym. W szkole też nie przekazuje się informacji o potencjalnych możliwych kierunkach rozwoju swojej kariery po skończeniu danych profili w szkole. Często też prowadzone są zajęcia, której tematyka jest tylko podręcznikowa, bez przełożenia na późniejsze dorosłe życie.

System edukacji – cele ?

Przygotowanie młodzieży do funkcjonowania w dorosłym życiu. Uzyskanie wiedzy, która w sposób praktyczny przełoży się na późniejszy wykonywany zawód. Obecny system edukacji nie realizuje ww. celów. Programy edukacji z roku na rok są co raz uboższe i układane w oparciu o system, który miał działać kilkadziesiąt lat temu, co nie ma przełożenia na rzeczywiste metody nauczania stosowane np. w krajach zachodnich czy skandynawskich.

Motywacja do nauki

Pokazać zastosowanie pozyskiwanej wiedzy. Nikt nie lubi się uczyć czegoś, bez podania praktycznego zastosowania takiej wiedzy. Prowadzę zajęcia z dziećmi, w których „przemycamy” wiedzę w trakcie praktycznych zajęć. Młodzież uczy się, nie wiedząc, że tak na prawdę wykorzystuje pozyskaną wiedzę teoretyczną w praktyce, np. matematykę stosują do obliczenia przełożeń w pojazdach elektrycznych itp.

Po co te zajęcia?

Matematyka – przede wszystkim praktyczne umiejętności zastosowania jej w życiu codziennym. Jej nauka powinna być poparta rzeczywistymi przykładami.

Informatyka – nauka programowania

WF – prowadzenie ciekawych zajęć, motywujących wszystkich do ćwiczeń z przyjemnością. Pokazanie ważnego wpływu ruchu na życie.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Zadania domowe powinny być zadawane. Powinien być stawiany duży nacisk na pracę własną.

Największe wyzwania edukacji?

Wyzwanie – sprostanie problemom nowoczesnego i zmieniającego się świata. Dostosowanie systemu edukacji do ciągłych zmian, a nie powielanie starych metod i programów nauczania. Świat staje się raz to bardziej cyfrowy, nowoczesny, więc programy i sposoby nauczania także powinny być dostosowane do jego standardów.

Czy jesteś zadowolony z tego jak funkcjonuje dzisiaj nasz system szkolnictwa?

Zupełnie nie. Tak jak mówiłem, prowadzenie zajęć praktycznych, zajęć, podczas których każdy z uczniów będzie mógł wykonywać dane ćwiczenia na rzeczywistych układach czy też maszynach i programach, a nie być tylko widzem. Dodatkowo stawiał bym na PBL, czyli nauczanie na bazie projektów.

Książki warte polecenia

Osobiście lubię literaturę podróżniczą oraz historyczną, o XX wieku a dokładniej o tematyce wojennej. Lubię publikacje Cejrowskiego czy też Pawlikowskiej. Odnośnie literatury wojennej publikacje Wołoszańskiego oraz Stephen’a Ambrose.

Dobra rada na start

Robić to co się lubi najbardziej i zostać w tej dziedzinie specjalistą.

Czym jest sukces?

Sukces zawodowy – robić to co się lubi najbardziej, czyli przełożenie pasji na życie zawodowe.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Do pewnego stopnia każdy jest w stanie rozumieć i potrafić posługiwać się matematyką. Nie wszyscy ukończą kursy matematyki na poziomie akademickim, ale każdy powinien umieć dobrze liczyć. Od tego czy uczeń będzie lubił matematykę i się jej uczył zależy od nauczyciela, który w dobry i przystępny sposób przekaże wiedzę i zainteresuje ją uczniów. Jeżeli nauczyciel jest pasjonatem danego tematu to nie powinien mieć problemu z zainteresowaniem tematyką uczniów. Trafiłem w swoim życiu na nauczycieli pasjonatów, których to lekcje wspominam najlepiej. Z miłą chęcią uczyłem się ich przedmiotów.

Wyzwania przyszłości stawiane indywidualnie przed każdym młodym człowiekiem

Dzieci muszą potrafić wejść w dorosłość i podejmować swoje świadome decyzje. Wielu młodych ludzi nie potrafi planować oraz podejmować długofalowych decyzji. Muszą nauczyć się też żyć w normalnym świecie, a nie tylko w telefonach komórkowych i internecie….

O czym Twoim zdaniem za mało mówi się w mediach?

Media publiczne głównie skupiają się na politycznej walce oraz pokazywaniu złych, katastroficznych informacji. Brak w mediach przekazywania informacji pozytywnych. Młodzież należałoby uświadamiać o możliwościach jakie niesie z sobą nauka w danej tematyce oraz pokazywać jakie efekty daje ciężka praca. Pokazać im możliwości, wskazać potencjalne możliwe drogi rozwoju kariery.

Pomóż nam rozwijać projekt CALM talks – Twoja opinia

Młodym nauczycielom, którzy jeszcze nie „wsiąknęli” w system edukacji… Osoby te mogą posiadać chęci zmieniania systemu edukacji oraz angażowania się w różnego rodzaju projekty edukacyjne, którch celem będzie rozwój dzieci i młodzieży.

Wolne wnioski

Trzymam kciuki za projekt!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Zadania PLC - cewki i zestyki PLC

Zadania PLC - cewki i zestyki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Nauczysz się pisać proste programy w języku LAD Dowiesz się jak korzystać na różne sposoby z cewki, zestyku normalnie otwartego i normalnie zamkniętego Nauczysz się rozwiązywać proste problemy stawiane […]


					Jak pomagać? Streszczenie Nasze projekty

Jak pomagać? Streszczenie

dla zabieganych

Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Ukraińcom Ten artykuł to wyłącznie streszczenie obszernego tekstu, który znajdziesz pod tym linkiem Jak pomagać Ukraińcom z głową. Jeżeli chcesz zgłębić ten temat koniecznie go przeczytaj w całości. Jeśli jednak nie lubisz zbyt długich Oryginalny tekst powstał po rozmowach z osobami zarządzającymi akacjami pomocowymi na terenie Gliwic: Leszek Losza (Centrum […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]


					Wprowadzenie do sterowników PLC PLC

Wprowadzenie do sterowników PLC

Automatyka przemysłowa dla kompletnie zielonych

Artykuł w rozbudowie – pełna wersja wkrótce Dla kogo ta prezentacja? Kończysz właśnie szkołę podstawową i zastanawiasz się nad wyborem szkoły średniej? I nie masz pojęcia co to za kierunki mechatronika, automatyka, mechanika itp? Z tej prezentacji dowiesz się co nieco na ten temat, abyś mógł dokonać świadomego wyboru liceum czy technikum (polecam drugą opcję […]


					Historia Keo Inne

Historia Keo

Laos - po pierwsze edukacja!

Jeżeli poznałeś już szczegóły akcji „Laos – po pierwsze edukacja!” to pora poznać teraz historię osoby od, której to wszystko się zaczęło. Przedstawiam Ci poniżej, skróconą wersję autobiografii naszej koleżanki z Laosu. Życie Keo wielokrotnie rzucało kłody pod nogi (i powodzie z Mekongu) na jej drodze do edukacji. Warto przeczytać, tą krótką historię aby uświadomić […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Dokumenty Fundacji Inne

Dokumenty Fundacji

Statut, raporty, uchwały i sprawozdania

Cele fundacji (wycinek z statutu dostępnego poniżej) § 4.Cele Fundacji Celami Fundacji są:a) promocja edukacji, wiedzy i nowoczesnych form nauczania,b) działalność oświatowa, edukacyjna, wychowawcza i naukowa,c) promocja zdrowego stylu życia,d) integracja międzypokoleniowa i międzynarodowa oraz asymilacja kulturowa wraz z asymilacją z grupami osób wykluczonych społecznie,e) promocja wiedzy z zakresu zmian klimatycznych, ekologii i przedsiębiorczości,f) wyrównywanie […]


					#Mata Szkoła 4.0

#Mata

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					#Fiza Szkoła 4.0

#Fiza

Wprowadzenie - Przedmiot fizyka

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					#Biola Szkoła 4.0

#Biola

Wprowadzenie - Przedmiot biologia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Autonomiczne ogrody wertykalne Inne

Autonomiczne ogrody wertykalne

Zazieleńmy miasta

A gdyby tak: wszystkie ogrodzenia w miastach, w szczególności wokół szkół, przedszkoli czy placów zabaw zamienić na zielone ściany? wszystkie puste ściany kamienic czy nawet bloków mieszkalnych przeobrazić w zielone murale? wszystkie ekrany akustyczne przy drogach zamienić na zielone dzieła sztuki? wokół parków, przy skwerach, na przystankach i wszelakich zaniedbanych nieużytkach poustawiać podobne konstrukcje? do […]


					Finał akcji #CzysteSzlaki Nasze projekty

Finał akcji #CzysteSzlaki

Eko edukacja i zabawa na świeżym powietrzu

Akcja #CzysteSzlaki to całoroczne wydarzenie promowane przez Fundację CALM edu Grzegorz Czekała, park linowy LinaAdrena w Gliwicach i zespół wydawniczy „Rajzyfiber” – darmowego podręcznika świadomego i bezpiecznego podróżowania.” Główny cel akcji to „wysprzątanie” przyrody, głównie w okolicy szlaków pieszych z śmieci pozostawionych przez turystów. Każda osoba wędrująca szlakami PTTK lub spacerująca po swojej zielonej okolicy […]

Zamknij