Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi„.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Nie licząc W-F, technika, historia – technika ze względu na prace manualne, historia, ze względu na zamiłowanie do historii XX wieku. Jeszcze była matematyka, ale tutaj z miłością obopólną bywało różnie, było to też uzależnione od jej dziedziny.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

Matematyka. Każdy młody człowiek powinien potrafić dobrze liczyć, gdyż będzie to miało wpływ na jego późniejsze, dorosłe życie. Może też mieć to wpływ na życie zawodowe – umiejętności matematyczne otwierają bardzo wiele drzwi z różnych dziedzin potencjalnej, późniejszej „kariery”…

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

Ma dobry kontakt z uczniami, dobrze tłumaczy lecz jest surowy i wymagający.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

W szkołach brak nauki praktycznych przedmiotów, powiązanych z życiem… Szkoła nie nauczyła mnie życia w dorosłym świecie podatków, kredytów, opłat…. W szkole brakuje nauki z dziedzin przydatnych w dorosłym życiu. np. jak założyć i rozliczać firmę, jak ją prowadzić i jak być przedsiębiorczym. W szkole też nie przekazuje się informacji o potencjalnych możliwych kierunkach rozwoju swojej kariery po skończeniu danych profili w szkole. Często też prowadzone są zajęcia, której tematyka jest tylko podręcznikowa, bez przełożenia na późniejsze dorosłe życie.

System edukacji – cele ?

Przygotowanie młodzieży do funkcjonowania w dorosłym życiu. Uzyskanie wiedzy, która w sposób praktyczny przełoży się na późniejszy wykonywany zawód. Obecny system edukacji nie realizuje ww. celów. Programy edukacji z roku na rok są co raz uboższe i układane w oparciu o system, który miał działać kilkadziesiąt lat temu, co nie ma przełożenia na rzeczywiste metody nauczania stosowane np. w krajach zachodnich czy skandynawskich.

Motywacja do nauki

Pokazać zastosowanie pozyskiwanej wiedzy. Nikt nie lubi się uczyć czegoś, bez podania praktycznego zastosowania takiej wiedzy. Prowadzę zajęcia z dziećmi, w których „przemycamy” wiedzę w trakcie praktycznych zajęć. Młodzież uczy się, nie wiedząc, że tak na prawdę wykorzystuje pozyskaną wiedzę teoretyczną w praktyce, np. matematykę stosują do obliczenia przełożeń w pojazdach elektrycznych itp.

Po co te zajęcia?

Matematyka – przede wszystkim praktyczne umiejętności zastosowania jej w życiu codziennym. Jej nauka powinna być poparta rzeczywistymi przykładami.

Informatyka – nauka programowania

WF – prowadzenie ciekawych zajęć, motywujących wszystkich do ćwiczeń z przyjemnością. Pokazanie ważnego wpływu ruchu na życie.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Zadania domowe powinny być zadawane. Powinien być stawiany duży nacisk na pracę własną.

Największe wyzwania edukacji?

Wyzwanie – sprostanie problemom nowoczesnego i zmieniającego się świata. Dostosowanie systemu edukacji do ciągłych zmian, a nie powielanie starych metod i programów nauczania. Świat staje się raz to bardziej cyfrowy, nowoczesny, więc programy i sposoby nauczania także powinny być dostosowane do jego standardów.

Czy jesteś zadowolony z tego jak funkcjonuje dzisiaj nasz system szkolnictwa?

Zupełnie nie. Tak jak mówiłem, prowadzenie zajęć praktycznych, zajęć, podczas których każdy z uczniów będzie mógł wykonywać dane ćwiczenia na rzeczywistych układach czy też maszynach i programach, a nie być tylko widzem. Dodatkowo stawiał bym na PBL, czyli nauczanie na bazie projektów.

Książki warte polecenia

Osobiście lubię literaturę podróżniczą oraz historyczną, o XX wieku a dokładniej o tematyce wojennej. Lubię publikacje Cejrowskiego czy też Pawlikowskiej. Odnośnie literatury wojennej publikacje Wołoszańskiego oraz Stephen’a Ambrose.

Dobra rada na start

Robić to co się lubi najbardziej i zostać w tej dziedzinie specjalistą.

Czym jest sukces?

Sukces zawodowy – robić to co się lubi najbardziej, czyli przełożenie pasji na życie zawodowe.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Do pewnego stopnia każdy jest w stanie rozumieć i potrafić posługiwać się matematyką. Nie wszyscy ukończą kursy matematyki na poziomie akademickim, ale każdy powinien umieć dobrze liczyć. Od tego czy uczeń będzie lubił matematykę i się jej uczył zależy od nauczyciela, który w dobry i przystępny sposób przekaże wiedzę i zainteresuje ją uczniów. Jeżeli nauczyciel jest pasjonatem danego tematu to nie powinien mieć problemu z zainteresowaniem tematyką uczniów. Trafiłem w swoim życiu na nauczycieli pasjonatów, których to lekcje wspominam najlepiej. Z miłą chęcią uczyłem się ich przedmiotów.

Wyzwania przyszłości stawiane indywidualnie przed każdym młodym człowiekiem

Dzieci muszą potrafić wejść w dorosłość i podejmować swoje świadome decyzje. Wielu młodych ludzi nie potrafi planować oraz podejmować długofalowych decyzji. Muszą nauczyć się też żyć w normalnym świecie, a nie tylko w telefonach komórkowych i internecie….

O czym Twoim zdaniem za mało mówi się w mediach?

Media publiczne głównie skupiają się na politycznej walce oraz pokazywaniu złych, katastroficznych informacji. Brak w mediach przekazywania informacji pozytywnych. Młodzież należałoby uświadamiać o możliwościach jakie niesie z sobą nauka w danej tematyce oraz pokazywać jakie efekty daje ciężka praca. Pokazać im możliwości, wskazać potencjalne możliwe drogi rozwoju kariery.

Pomóż nam rozwijać projekt CALM talks – Twoja opinia

Młodym nauczycielom, którzy jeszcze nie „wsiąknęli” w system edukacji… Osoby te mogą posiadać chęci zmieniania systemu edukacji oraz angażowania się w różnego rodzaju projekty edukacyjne, którch celem będzie rozwój dzieci i młodzieży.

Wolne wnioski

Trzymam kciuki za projekt!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Podziel się opinią Inne

Podziel się opinią

Co można zrobić lepiej ...

Jeżeli dotarłeś na tą stronę to znaczy, że albo uczestniczyłeś w jednym z naszych projektów albo właśnie skończyłeś czytać jedną z książek. Nadszedł tym samym czas, aby napisać co o tym sądzisz. Ponieważ pozytywne komentarze najbardziej motywują do dalszego tworzenia podobnych projektów, a negatywne umożliwiają dopracowywanie i wynoszenie ich na lepszy poziom. Teraz Twoja kolej! […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]


					Funkcje w programie PLC PLC

Funkcje w programie PLC

cegiełki programowe

Dotychczas cały program tworzyliśmy w jednym miejscu, czyli wewnątrz bloku programu głównego – OB1. Jednak pisanie tak dużego programu z wieloma networkami, na przykład 1236 networków, staje się trudne do analizy. Odrobina historii Już w 1843 roku Ada Lovelace zauważyła tę trudność podczas tłumaczenia opisu działania mechanicznej maszyny analitycznej Charlesa Babbage’a, która ostatecznie nigdy nie […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Książki dla nauczycieli Inne

Książki dla nauczycieli

i wszystkich zainteresowanych edukacją

„Kreatywna szkoła” i „Oblicza umysłu”Ken Robinson Dwie książki z kategorii „Co z szkołą jest nie tak i dlaczego niektórym udało się to zrobić lepiej”. Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami, a także przytacza wiele konkretnych szkół i organizacji, którym się udaje skutecznie wprowadzać innowacje. „Oblicza umysłu” to interesująca książka która opisuje różne aspekty ludzkiego […]


					#Fiza Szkoła 4.0

#Fiza

Wprowadzenie - Przedmiot fizyka

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Podłączenie PLC do wirtualnego HMI PLC

Podłączenie PLC do wirtualnego HMI

Symulator HMI w praktyce

Z tej prezentacji dowiesz się jak: w ciągu 7 minut stworzyć projekt w TIA Portal zawierający program dla sterownika S7-1200 i wizualizację HMI, wszystko to razem skomunikujemy i przetestujemy na fizycznym CPU oraz wirtualnym panelu HMI Basic, dowiesz się także, jak zmienić ustawienia w Windows 10 aplikacji „Set PG/PC interface”. Panele HMI symulator Dla kogo? […]


					Zadanie PLC - Zliczanie uczniów PLC

Zadanie PLC - Zliczanie uczniów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Wiesz na czym polega detekcja zbocza Jak wyznaczać wolne zakresy w pamięci markerów Wiedzieć jak korzystać z bloczków matematycznych Potrafić konfigurować komparatory ZADANIE PLC dla początkujących programistów Sygnalizacja liczby uczniów Wykorzystując dotychczas poznane bloczki stwórz układ, który posłuży nam do zliczenia, ile uczniów weszło już do sali. Każdy […]


					Historia edukacji Artykuły

Historia edukacji

Krótka historia współczesnej edukacji

Żyjemy w świecie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpisujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji…. Otaczająca nas rzeczywistość stawia […]


					CALM_PLCsim - Symulator PLC PLC

CALM_PLCsim - Symulator PLC

Wirtualne stanowisko wykonawcze

Dla kogo „CALM PLCsim” – symulator stanowiska PLC S7-1200 ? Napisaliśmy program odzwierciedlający w 100% fizyczne stanowiska edukacyjne. Kierujemy go do wszystkich uczniów i studentów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności programowania sterowników PLC. Dla posiadaczy fizycznych sterowników Jeżeli masz zajęcia z programowania na fizycznych sterownikach PLC ale szkoła nie posiada elementów wykonawczych (innych niż lampki). […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Połączenie OR i AND PLC

Połączenie OR i AND

Podstawy j. LAD

Z tej prezentacji dowiesz się: czym jest suma logiczna i jak zbudować ją w j. LAD w TIA Portal kiedy wykorzystujemy połączenie szeregowe zestyków wszystkiego o cewkach i zestykach wykorzystywanych w j. LAD kiedy używać zestyki normalnie otwarte i normalnie zamknięte, jak poprawnie podpisywać elementy w programach dla sterowników PLC. Rodzaje połączeń Zestyki (a także […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij