Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się:

  • czym są bity, bajty, słowa i podwójne słowa
  • w jaki sposób odwoływać się do zakresów zmiennych
  • w jaki sposób zbudowana jest pamięć PLC

Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o.

Po co mi to?

Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów:

1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje mniej pamięci. Dzięki temu programy działają efektywniej.

2. Unikanie błędów: Wiedza na temat zakresów zmiennych pomaga programistom unikać błędów. Na przykład, jeśli wartość przekracza zakres zmiennej, może to prowadzić do nieoczekiwanych wyników, które są trudne do zdiagnozowania. Korzystając z markerów (czemu dedykowany jest ten rozdział) musisz nieustanie mieć świadomość, gdzie w pamięci zaczyna i kończy się dana zmienna, bo inaczej dwa (lub więcej) kolejnych tagów może na siebie nachodzić i przyjmować losowe wartości.

3. Poprawność wyników: Rozumienie tego zagadnienia jest kluczowe do zapewnienia poprawności wyników. Jeżeli zmienna jest używana do przechowywania wyniku obliczeń, musi mieć wystarczająco duży zakres, aby pomieścić ten wynik. W przeciwnym razie wynik może zostać przycięty lub zniekształcony, co prowadzi do błędów.

4. Bezpieczeństwo aplikacji: Przekroczenie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem. Ataki typu buffer overflow, gdzie atakujący próbuje wprowadzić więcej danych, niż może pomieścić bufor, są jednym z przykładów, gdzie niezrozumienie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów.

Podsumowując, znajomość zakresów zmiennych to kluczowy aspekt programowania, który pomaga w tworzeniu efektywnych, poprawnych i bezpiecznych programów.

Standardowe zakresy zmiennych PLC

Bit   – „b” – z ang. oznacza kawałek, odrobinę – jako że jest najmniejszy oznaczamy go małą literą b.

Bajt – z ang. Byte – oznaczamy go dużą literą „B”, ponieważ składa się z 8 bitów*.

Słowo – z ang. Word – dlatego litera „W”, składa się z 2 Bajtów, a tym samym 16 bitów.

Podwójne słowo – z ang. Double word – litera „D”, nazwa jest intuicyjna, bo składa się z = 2W = 4B = 32b

*W 1956 w komputerach IBM „Stretch” bajt miał 4 bity (16 różnych liczb zapisu), ale podczas produkcji zmniejszono tą liczbę do 3 bitów (8 liczb). Dopiero w 1964 wraz z komputerami IBM System/360 zaczęto kojarzyć bajt z 8 bitami.

Bity wchodzą w skład bajtów, mówiąc inaczej, każdy bajt zbudowany jest z 8 bitów, jest zbiorem 8 bitów – i niczego więcej. Adresując komórkę pamięci „M0.” – wskazujemy, że chcemy się odwołać do komórki pamięci – bitu – leżącego w bajcie o numerze 0. Bity w bajcie numerowane są od 7 do 0.

Wewnątrz MW0 znajduje się MB0 oraz MB1, z kolei w MD0 znajduje MW0 i MW2,
 a tym są tam 4 bajty z których zbudowane są te dwa słowa.

Z powyższej ilustracji jasno wynika, że niektóre adresy mogą na siebie nachodzić, co stanowi olbrzymie zagrożenie. Jeżeli wyślesz (np. poprzez kolumnę Modify w Watch Table) liczbę 111 do MD2 to zmodyfikujesz także wartości w wszystkich adresach, które mają z MD2 część wspólną lub z których jest ta zmienna zbudowana, to jest: MB2, MB3, MB4, MB5, a także MW1, MW2, MW3, MW4, MW5 oraz MD0, MD1, MD3, MD4 i MD5.

Kolejny wolny adres

Cała sztuka prawidłowego zarządzania pamięcią sterownika polega na świadomym wybieraniu wolnych adresów, które nie nadpisują się z pozostałymi. Poniższa ilustracja stanowi graficzną interpretację takiego prawidłowego zarządzania pamięcią.

W jaki sposób sobie radzić, gdy nie mamy tego wszystkiego rozrysowanego?

Wiedz, że istnieje kilka alternatyw dla markerów, które pod pewnymi względami są nawet od nich wygodniejsze. Jednak, że bloki DB, i interfejsy funkcji nie mieszczą się w podstawie programowej, dlatego o nich nie będziemy mówić.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Zobacz więcej
Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Platformy do nauki matematyki Szkoła 4.0

Platformy do nauki matematyki

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					Jak mogę pomóc Inne

Jak mogę pomóc

Razem możemy zminić edukację

Edukacja to zbyt istotny temat dla naszej przyszłości (nas samych, naszych dzieci ale i cywilizacji), aby pozwalać wyznaczać kierunki jej rozwoju (nie zawsze w kierunku rozwoju) grupce ekspertów ministerstwa. Nauczanie to z kolei zbyt duże wyzwanie, aby mogła sobie z nim poradzić osamotniona instytucja szkoły (w formie przedszkoli, szkół i uczelni) dlatego musimy im pomóc! […]


					Anna Rduch - CALM talks CALMedu Inne

Anna Rduch - CALM talks

doradca zawodowy, coach, trener

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM […]


					Historia automatyzacji Artykuły

Historia automatyzacji

Starożytność

Ktesibios – Pierwszy układ regulacji Pierwszy układ regulacji, który udało mi się potwierdzić w kilku źródłach był ten skonstruowany przez Ktesibiosa (gr. Κτησίβιος ὁ Ἀλεξανδρεύς, ur. 285 p.n.e., zm. 228 p.n.e.) wielkiego greckiego uczonego i konstruktora. Przez wielu nazywany ojcem pneumatyki, a przez innych nawet ojcem inżynierii, który początkowo prawdopodobnie zarabiał jako fryzjer, bo taki […]


					CALM NED Szkoła 4.0

CALM NED

Metoda tworzenia slajdów

Jest to metoda przygotowywania materiałów edukacyjnych (głównie slajdów, choć w ten sposób tworzę także podręczniki i „ściągi”) bazująca na nieustającym wprowadzaniu usprawnień i eksperymentowaniu z przekazem, w celu uzyskiwania coraz lepszych efektów nauczania. CALM NED to akronim od:C – creative, A – and, L – logical, M – materialsN – never , E – ending, […]


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					Przewidzieć przyszłość Inne

Przewidzieć przyszłość

Futurystyka i nowe technologie

Jedno z moich ulubionych haseł które napędza mnie do działania, zmotywowało do otwarcia firmy, założenia fundacji brzmi: „Najlepszym sposobem na przewidywanie przyszłości jest jej tworzenie. Każdego dnia, systematycznie, małymi kroczkami” W tym poście nie skupimy się na nauce, aby faktycznie budować naszą przyszłość, ale zaprezentujemy kilka książek, dzięki którym łatwiej będzie można sobie tą przyszłość […]


					Wielomiany Bez kategorii Szkoła 4.0

Wielomiany

dodawanie, odejmowanie i mnożenie wielomianów

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Wielomiany Bez kategorii Szkoła 4.0

Wielomiany

Wyłączenie jednomianu przed nawias

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Szkoła 4.0 Nasze projekty

Szkoła 4.0

Nowy wymiar edukacji na miarę XXI wieku

Motto projektu: Uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo O co chodzi? Szkoła 4.0 to ogólnodostępny niekomercyjny projekt Fundacji CALM edu mający za zadanie ułatwić naukę uczniom i pracę nauczycielom, korepetytorom, wykładowca, promotor nauki… Naszym celem jest raz na zawsze uporządkowanie i rozpropagowanie […]


					Filmy i programy edukacyjne Inne

Filmy i programy edukacyjne

dla dzieci

Najlepsze programy edukacyjne dla młodszego widza Lista w kolejności od najmłodszego widza do trochę starszego Bing (Polski – Kanał Oficjalny) Tej bajki nie trzeba przedstawiać żadnemu rodzicowi. Już nawet dwulatek jest w stanie wkręcić się w tą bajkę i wynieść z niej naukę dla siebie dotyczące codziennych problemów i zmagań (np. dzielenia się zabawkami, radzenia […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij