Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się:

  • czym są bity, bajty, słowa i podwójne słowa
  • w jaki sposób odwoływać się do zakresów zmiennych
  • w jaki sposób zbudowana jest pamięć PLC

Po co mi to?

Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów:

1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje mniej pamięci. Dzięki temu programy działają efektywniej.

2. Unikanie błędów: Wiedza na temat zakresów zmiennych pomaga programistom unikać błędów. Na przykład, jeśli wartość przekracza zakres zmiennej, może to prowadzić do nieoczekiwanych wyników, które są trudne do zdiagnozowania. Korzystając z markerów (czemu dedykowany jest ten rozdział) musisz nieustanie mieć świadomość, gdzie w pamięci zaczyna i kończy się dana zmienna, bo inaczej dwa (lub więcej) kolejnych tagów może na siebie nachodzić i przyjmować losowe wartości.

3. Poprawność wyników: Rozumienie tego zagadnienia jest kluczowe do zapewnienia poprawności wyników. Jeżeli zmienna jest używana do przechowywania wyniku obliczeń, musi mieć wystarczająco duży zakres, aby pomieścić ten wynik. W przeciwnym razie wynik może zostać przycięty lub zniekształcony, co prowadzi do błędów.

4. Bezpieczeństwo aplikacji: Przekroczenie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem. Ataki typu buffer overflow, gdzie atakujący próbuje wprowadzić więcej danych, niż może pomieścić bufor, są jednym z przykładów, gdzie niezrozumienie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów.

Podsumowując, znajomość zakresów zmiennych to kluczowy aspekt programowania, który pomaga w tworzeniu efektywnych, poprawnych i bezpiecznych programów.

Standardowe zakresy

Bit   – „b” – z ang. oznacza kawałek, odrobinę – jako że jest najmniejszy oznaczamy go małą literą b.

Bajt – z ang. Byte – oznaczamy go dużą literą „B”, ponieważ składa się z 8 bitów*.

Słowo – z ang. Word – dlatego litera „W”, składa się z 2 Bajtów, a tym samym 16 bitów.

Podwójne słowo – z ang. Double word – litera „D”, nazwa jest intuicyjna, bo składa się z = 2W = 4B = 32b

*W 1956 w komputerach IBM „Stretch” bajt miał 4 bity (16 różnych liczb zapisu), ale podczas produkcji zmniejszono tą liczbę do 3 bitów (8 liczb). Dopiero w 1964 wraz z komputerami IBM System/360 zaczęto kojarzyć bajt z 8 bitami.

Bity wchodzą w skład bajtów, mówiąc inaczej, każdy bajt zbudowany jest z 8 bitów, jest zbiorem 8 bitów – i niczego więcej. Adresując komórkę pamięci „M0.” – wskazujemy, że chcemy się odwołać do komórki pamięci – bitu – leżącego w bajcie o numerze 0. Bity w bajcie numerowane są od 7 do 0.

Wewnątrz MW0 znajduje się MB0 oraz MB1, z kolei w MD0 znajduje MW0 i MW2,
 a tym są tam 4 bajty z których zbudowane są te dwa słowa.

Z powyższej ilustracji jasno wynika, że niektóre adresy mogą na siebie nachodzić, co stanowi olbrzymie zagrożenie. Jeżeli wyślesz (np. poprzez kolumnę Modify w Watch Table) liczbę 111 do MD2 to zmodyfikujesz także wartości w wszystkich adresach, które mają z MD2 część wspólną lub z których jest ta zmienna zbudowana, to jest: MB2, MB3, MB4, MB5, a także MW1, MW2, MW3, MW4, MW5 oraz MD0, MD1, MD3, MD4 i MD5.

Kolejny wolny adres

Cała sztuka prawidłowego zarządzania pamięcią sterownika polega na świadomym wybieraniu wolnych adresów, które nie nadpisują się z pozostałymi. Poniższa ilustracja stanowi graficzną interpretację takiego prawidłowego zarządzania pamięcią.

W jaki sposób sobie radzić, gdy nie mamy tego wszystkiego rozrysowanego?

Wiedz, że istnieje kilka alternatyw dla markerów, które pod pewnymi względami są nawet od nich wygodniejsze. Jednak, że bloki DB, i interfejsy funkcji nie mieszczą się w podstawie programowej, dlatego o nich nie będziemy mówić.

5xP PLC 1200

Powyższy post to fragment z najnowszej wersji darmowego Podręcznika Programowania Sterowników PLC – „5xP PLC 1200”, który możesz pobrać z strony
5xP PLC 1200

WESPRZYJ FUNDACJE CALM EDU
SZKOLENIA DLA SZKÓŁ

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu.

Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Idea która nam przyświeca:

Głównym celem edukacji nie jest zdobycie wiedzy, a dopiero praktyczne jest wykorzystanie do zmieniania świata na lepsze, dlatego w ramach działań fundacji CALM edu chcemy nauczyć wszystkich ludzi o młodych umysłach (niezależnie od wieku) matematyki, fizyki, programowania, nowoczesnych technologii …. Wszystkiego tego co posłuży nam do budowania lepszego jutra.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Zostaw swoją ocenę
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Symulator stanowiska S7-1500 PLC

Symulator stanowiska S7-1500

Dla szkolenia podstawowego 1500

Poniższy symulator powstał aby umożliwić przeprowadzenie szkolenia Podstawowego z programowania sterowników 1500 w ośrodku EMT-Systems Jeżeli jesteś naszym kursantem śmiało go pobierz, a na szkoleniu dowiesz się jak z niego korzystać.


					Historia robotyki cz. 1 Artykuły

Historia robotyki cz. 1

dawne czasy

Historia robotyki – Materiał ten stanowi uzupełnienie (i przetłumaczenie na prosty język) artykułu, który miałem okazję napisać dla czasopisma branżowego: Utrzymanie Ruchu wydanie nr 1/2017 . W pierwszej części czyli w tym poście, (ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem) przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju automatyki i robotyzacji, nieznane szerszej opinii […]


					Styki, cewki i przyciski PLC

Styki, cewki i przyciski

Podstawy j. LAD

Dla kogo ta prezentacja? Prezentacja kierowana jest przede wszystkim do uczniów szkół technicznych, rozpoczynających swoją przygodę z sterownikami PLC wszystkich producentów. Aby wykorzystać w pełni potencjał tej prezentacji nie potrzebujesz nawet sterownika, na początku wystarczy kartka papieru. Z tej prezentacji dowiesz się: do czego służą wejścia i wyjścia sterowników PLC, czym jest przycisk, a czym […]


					Jak segregować śmieci ? Eko

Jak segregować śmieci ?

Jakie błędy popełniasz

W tym poście znajdziesz standardowe informacje na temat segregacji śmieci, kilka praktycznych wskazówek i sporo ciekawostek o których na pewno nie miałeś pojęcia. Miłej lektury i oczywiście owocnej pracy. Jak segregować śmieci po Japońsku? W japońskim Kamikatsu segreguje się śmieci aż na 34 kategorie, w Polsce na 5 rodzajów. Tylko na 5, a i tak […]


					Języki programowania PLC PLC

Języki programowania PLC

jak się dogadać z maszyną

Języki programowania są kluczowym narzędziem w świecie technologii, służącym jako medium komunikacji między człowiekiem a maszyną. Te zestawy formalnych instrukcji umożliwiają nam tworzenie programów, które komputery mogą wykonywać. Są one nieodłącznym elementem tworzenia oprogramowania, systemów operacyjnych, aplikacji mobilnych, stron internetowych, gier komputerowych i wiele więcej. Podobnie jak w przypadku języków naturalnych, różne języki programowania mają […]


					#Mata Szkoła 4.0

#Mata

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					Wszystko na temat liczb Szkoła 4.0

Wszystko na temat liczb

Naturalne, całkowite, wymierne i niewymierne ...

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]


					#Biola Szkoła 4.0

#Biola

Wprowadzenie - Przedmiot biologia

Jeszcze uzupełniamy treści – wróć tutaj jutro.


					Jak pomagać? Streszczenie Nasze projekty

Jak pomagać? Streszczenie

dla zabieganych

Kompendium wiedzy o udzielaniu pomocy Ukraińcom Ten artykuł to wyłącznie streszczenie obszernego tekstu, który znajdziesz pod tym linkiem Jak pomagać Ukraińcom z głową. Jeżeli chcesz zgłębić ten temat koniecznie go przeczytaj w całości. Jeśli jednak nie lubisz zbyt długich Oryginalny tekst powstał po rozmowach z osobami zarządzającymi akacjami pomocowymi na terenie Gliwic: Leszek Losza (Centrum […]


					Matematyka 4.0 Szkoła 4.0

Matematyka 4.0

Lista matematycznych stron

Najbardziej wartościowe darmowe strony internetowe o matematyce kierowane do uczniów i studentów. Kolejność stron na poniższej liście jest losowa, dlatego nie sugeruj się nią tylko odwiedź każdą z stron i zobacz, która najbardziej Ci odpowiada. Jeżeli jeszcze nie wiesz dlaczego „Matematyka 4.0” i o co chodzi z „Szkołą 4.0” odwiedź TĄ stronę na której wszystko […]


					Autonomiczne ogrody wertykalne Inne

Autonomiczne ogrody wertykalne

Zazieleńmy miasta

A gdyby tak: wszystkie ogrodzenia w miastach, w szczególności wokół szkół, przedszkoli czy placów zabaw zamienić na zielone ściany? wszystkie puste ściany kamienic czy nawet bloków mieszkalnych przeobrazić w zielone murale? wszystkie ekrany akustyczne przy drogach zamienić na zielone dzieła sztuki? wokół parków, przy skwerach, na przystankach i wszelakich zaniedbanych nieużytkach poustawiać podobne konstrukcje? do […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zamknij