Zakresy zmiennych PLC

Bity, bajty, słowa i podwójne słowa

Z tej prezentacji dowiesz się:

  • czym są bity, bajty, słowa i podwójne słowa
  • w jaki sposób odwoływać się do zakresów zmiennych
  • w jaki sposób zbudowana jest pamięć PLC

Post powstał przy współpracy z firmą Stevia Automation Sp. z o. o.

Po co mi to?

Zrozumienie zakresów zmiennych jest kluczowe dla każdego studenta informatyki z wielu powodów:

1. Zarządzanie pamięcią: Zrozumienie zakresu zmiennych pozwala programistom na lepsze zarządzanie pamięcią. Na przykład, jeśli programista wie, że pewne dane nigdy nie przekroczą określonej wartości, może zdecydować się na użycie typu zmiennej, który zajmuje mniej pamięci. Dzięki temu programy działają efektywniej.

2. Unikanie błędów: Wiedza na temat zakresów zmiennych pomaga programistom unikać błędów. Na przykład, jeśli wartość przekracza zakres zmiennej, może to prowadzić do nieoczekiwanych wyników, które są trudne do zdiagnozowania. Korzystając z markerów (czemu dedykowany jest ten rozdział) musisz nieustanie mieć świadomość, gdzie w pamięci zaczyna i kończy się dana zmienna, bo inaczej dwa (lub więcej) kolejnych tagów może na siebie nachodzić i przyjmować losowe wartości.

3. Poprawność wyników: Rozumienie tego zagadnienia jest kluczowe do zapewnienia poprawności wyników. Jeżeli zmienna jest używana do przechowywania wyniku obliczeń, musi mieć wystarczająco duży zakres, aby pomieścić ten wynik. W przeciwnym razie wynik może zostać przycięty lub zniekształcony, co prowadzi do błędów.

4. Bezpieczeństwo aplikacji: Przekroczenie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem. Ataki typu buffer overflow, gdzie atakujący próbuje wprowadzić więcej danych, niż może pomieścić bufor, są jednym z przykładów, gdzie niezrozumienie zakresu zmiennej może prowadzić do poważnych problemów.

Podsumowując, znajomość zakresów zmiennych to kluczowy aspekt programowania, który pomaga w tworzeniu efektywnych, poprawnych i bezpiecznych programów.

Standardowe zakresy zmiennych PLC

Bit   – „b” – z ang. oznacza kawałek, odrobinę – jako że jest najmniejszy oznaczamy go małą literą b.

Bajt – z ang. Byte – oznaczamy go dużą literą „B”, ponieważ składa się z 8 bitów*.

Słowo – z ang. Word – dlatego litera „W”, składa się z 2 Bajtów, a tym samym 16 bitów.

Podwójne słowo – z ang. Double word – litera „D”, nazwa jest intuicyjna, bo składa się z = 2W = 4B = 32b

*W 1956 w komputerach IBM „Stretch” bajt miał 4 bity (16 różnych liczb zapisu), ale podczas produkcji zmniejszono tą liczbę do 3 bitów (8 liczb). Dopiero w 1964 wraz z komputerami IBM System/360 zaczęto kojarzyć bajt z 8 bitami.

Bity wchodzą w skład bajtów, mówiąc inaczej, każdy bajt zbudowany jest z 8 bitów, jest zbiorem 8 bitów – i niczego więcej. Adresując komórkę pamięci „M0.” – wskazujemy, że chcemy się odwołać do komórki pamięci – bitu – leżącego w bajcie o numerze 0. Bity w bajcie numerowane są od 7 do 0.

Wewnątrz MW0 znajduje się MB0 oraz MB1, z kolei w MD0 znajduje MW0 i MW2,
 a tym są tam 4 bajty z których zbudowane są te dwa słowa.

Z powyższej ilustracji jasno wynika, że niektóre adresy mogą na siebie nachodzić, co stanowi olbrzymie zagrożenie. Jeżeli wyślesz (np. poprzez kolumnę Modify w Watch Table) liczbę 111 do MD2 to zmodyfikujesz także wartości w wszystkich adresach, które mają z MD2 część wspólną lub z których jest ta zmienna zbudowana, to jest: MB2, MB3, MB4, MB5, a także MW1, MW2, MW3, MW4, MW5 oraz MD0, MD1, MD3, MD4 i MD5.

Kolejny wolny adres

Cała sztuka prawidłowego zarządzania pamięcią sterownika polega na świadomym wybieraniu wolnych adresów, które nie nadpisują się z pozostałymi. Poniższa ilustracja stanowi graficzną interpretację takiego prawidłowego zarządzania pamięcią.

W jaki sposób sobie radzić, gdy nie mamy tego wszystkiego rozrysowanego?

Wiedz, że istnieje kilka alternatyw dla markerów, które pod pewnymi względami są nawet od nich wygodniejsze. Jednak, że bloki DB, i interfejsy funkcji nie mieszczą się w podstawie programowej, dlatego o nich nie będziemy mówić.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Zadania PLC - Zliczanie uczniów PLC

Zadania PLC - Zliczanie uczniów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Wiesz na czym polega detekcja zbocza Jak wyznaczać wolne zakresy w pamięci markerów Wiedzieć jak korzystać z bloczków matematycznych Potrafić konfigurować komparatory Zadania PLC dla początkujących programistów Sygnalizacja liczby uczniów Wykorzystując dotychczas poznane bloczki, stwórz układ, który posłuży nam do zliczenia, ile uczniów weszło już do sali. W […]


					ReflexOn Inne

ReflexOn

Explory 2023

Projekt uczniów (moich kursantów) technikum Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie ReflexOn to innowacyjne urządzenie, które pozwala na usprawnienie rehabilitacji, trening umysłu, doskonalenie szybkich procesów myślowych, koordynacji ruchowej oraz nauki. Podoba się projekt? Możesz na niego zagłosować na stronie: https://www.explory.pl/2023/ Jego główne cechy to: prosta i przyjemna forma sterowania, interaktywne elementy, automatyczny proces zbierania informacji, angażujące […]


					Jak działa sterownik PLC PLC

Jak działa sterownik PLC

i co z tego wynika

Podkreślę na wstępie, że informacje w tym poście zawarte stanowią bardzo duże uproszczenie tematu, jednak są wystarczające, aby nauczyć się programować sterowniki PLC. W sterownikach (podobnie jak w wszystkich urządzeniach cyfrowych począwszy od smartwatchy, smartfonów, a skończywszy na komputerach) instalowane są przynajmniej dwa fizyczne obszary pamięci., abyś lepiej zrozumiał co się dzieje w CPU nawiążemy […]


					EDUmiejsca Inne

EDUmiejsca

centra edukacyjne, parki, muzea

Albert Einstein kiedyś powiedział, że początkowe lata nauki fizyki powinny opierać się tylko i wyłącznie na ciekawych eksperymentach. Na szczęście w XXI w. nie tylko nauka fizyki może przyjmować formę eksperymentalną i doświadczalną, a tak naprawdę już każdy przedmiot co udowadnia poniższa mapa. Jeżeli znasz inne miejsca, które powinny się znaleźć na powyższej mapie daj […]


					Markery i Clock memory PLC

Markery i Clock memory

Notatnik wewnątrz PLC

Jak jaki sposób zapisać stan bitu na CPU, aby móc go sprawdzić w przyszłości? Z tej prezentacji:


					Systemy liczbowe Szkoła 4.0

Systemy liczbowe

liczby rzeczywiste

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno, aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej, aby zrobić coś spoza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: O […]


					Łukasz Grabowski - CALM talks Inne

Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM […]


					Podstawy pneumatyki Inne

Podstawy pneumatyki

Wprowadzenie dla uczniów technikum

W tej prezentacji postaram się przedstawić Ci w jak najprostszy sposób podstawowe zagadnienia z pneumatyki. Chcę je omówić w sposób logiczny, a nie teoretyczny. Istnieje niepisany zbiór 3 najczęściej zadawanych pytań na egzaminach lub rozmowach o pracę z tego zakresu. Są to pytania na logiczne myślenie lub sprawdzenia praktycznej wiedzy i doświadczenia pracownika. W tej […]


					Timery PLC PLC

Timery PLC

Układy czasowe TP, TON, TOF, TONR

Po co mi timery? Chcesz / musisz zmierzyć czas w PLC to musisz użyć timerów (przynajmniej na naszym poziomie).Mierzenie czasu może okazać się istotne nie tylko w sytuacji, gdy będziesz chciał uruchomić coś z zadanym opóźnieniem (szczególnie początkujący programiści rozwiązują w ten sposób wiele swoich problemów) ale także w sytuacji, gdy będziesz potrzebować zmierzyć czas […]


					LAOS - pomagamy Inne

LAOS - pomagamy

Po pierwsze EDUKACJA

W tym poście dowiesz się o co chodzi z akcją „Laos – po pierwsze edukacja”. Czego brakuje nam do pełni szczęścia i co oznacza odniesienie sukcesu w życiu. Dlaczego Laos i gdzie to właściwie leży? Kto to jest Keo i jakim cudem poznała Karolinę (jaką Karolinę?). Powiem Ci też dlaczego zwyczajne ołówki, zeszyty i kredki […]


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					Historia edukacji Artykuły

Historia edukacji

Krótka historia współczesnej edukacji

Żyjemy w świecie w którym pracodawcy oczekują się od nas kreatywności, innowacyjności (umiejętność wdrażania nowych rozwiązań), umiejętności szybkiego uczenia się abyśmy mogli wdrażać technologie Industry 4.0 (przemysłu czwartej generacji). Natomiast szkoły od swoich uczniów oczekują odpowiedzi wpisujących się w klucz, rozwiązywania zadań jedyną słuszną metodą, zapamiętywania przestarzałych i całkowicie niezrozumiałych definicji…. Otaczająca nas rzeczywistość stawia […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij