Marek Witański - CALM talks

Marek Witański

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostepna pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi”.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Ulubione przedmioty zmieniały mi się tak jak nauczyciele, na początku swojej przygody z edukacją trafiłem na dość nieciekawych nauczycieli, ale wraz z biegiem lat bardzo polubiłem matematykę. Była ona dla mnie łatwa do zrozumienia i logiczna, rozumiałem co w niej się dzieje i za każdym rozwiązanym zadaniem pojawiał się uśmiech na mojej twarzy.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

Moim zdaniem jest to właśnie matematyka, bo dobrze nauczona ułatwia czy to naukę fizyki, chemii, biologii czy nawet języka obcego.

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

To nauczyciel opowiadający i uczący swojego przedmiotu z pasją. Chcący wytłumaczyć każde zagadnienie i nie bojący się pytań.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

Nie ma nic takiego. Osobiście uważam, że szkoła uczy dość dużego spektrum informacji i jeśli na prawdę uważalibyśmy na wszystkim to dowiedzielibyśmy się praktycznie każdej ważnej informacji.

System edukacji – cele ?

Edukacja powinna przede wszystkim stawiać na poznawanie i rozumienie otaczającego nas świata. Wchodzi w to poznawanie naszej historii, języka, języków obcych oraz zasad tworzących nas świat. Powinna też pokazywać nam, że na samej szkole nauka się nie kończy i że powinniśmy również sami sięgać po jeszcze większy zasób wiedzy.

Motywacja do nauki

Bardzo trudno jest zmotywować kogoś, kto nastawi się do nauki negatywnie. Sam w podstawówce najchętniej siedziałbym w domu i oglądał kreskówki (wtedy na cyfrowym Polsacie) czy grał w gry na przeglądarce. Prawda jest taka, że główną rolę odgrywa nauczyciel, który jeśli z pasją będzie prowadził przedmiot i ze zrozumieniem podchodził do ucznia to dotrze się i zmotywuje każdego.

Po co te zajęcia?

Oczywiście, że przedmioty mogą się zmieniać wraz z poznawanymi nowo rzeczami, ale pewne rzeczy jednak powinny zostać niezmienione.

Matematyka uczy nas lub stara się uczyć logicznego myślenia,

Historia próbuje nam powiedzieć o błędach przeszłości, których nie powinniśmy powtórzyć,

Biologia opowiada o otaczającym nas świecie, informatyka pozwala na zrozumienie nowoczesnego, świata i zaprzyjaźnienie się z nim,

WF natomiast utrzymuje nasze ciało, dzięki czemu umysł w zdrowej kondycji.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Nienawidzone przez uczniów, jednak potrzebne by utrwalili oni wiedzę.

Największe wyzwania edukacji?

Przekonać uczniów, że nauka to nie obowiązek.

Książki warte polecenia

Trudno jest polecić coś dla każdego, jednak książką, która pomogła mi w życiu było „12 życiowych zasad” Jordana B. Petersona. Przez wielu uważanego za kontrowersyjnego, jednak sama książka uważam jest warta do przeczytania nawet przez kogoś, kto z nim się nie zgadza. Dorzuciłbym jeszcze do tego serię Metro autorstwa Dmitrij’a Głuchowski’ego.

Dobra rada na start

Życie polega na znajdywaniu odpowiedzi na pytania, na które nikt jeszcze ich nie znalazł.

Czym jest sukces?

Bycie szczęśliwym. Każdy inaczej to rozumie i będzie do tego dążył, jednak zrozumienie samego siebie i odnalezienie wewnętrznego spokoju będzie odpowiednim początkiem.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Bardzo dużo ma tutaj do powiedzenia nauczyciel. Ja osobiście z matematyki w podstawówce byłem bardzo słabym uczniem, podobnie również z angielskiego. W gimnazjum jednak matematyczka spowodowała, że bardzo polubiłem matematykę i sam chętnie chodziłem na lekcje ucząc się przed każdą i ciesząc się, że dowiaduję się nowych rzeczy. Na angielski zapisałem się do szkoły językowej, w której nikt nie używał języka polskiego podczas zajęć, dzięki czemu w dość szybki sposób nadgoniłem dawne zaległości i bardzo dużo się nauczyłem. Było to też głównie spowodowane dobrym towarzystwem oraz prowadzącą.

Wyzwania przyszłości stawiane indywidualnie przed każdym młodym człowiekiem

Zderzenie się między obiecywaną przyszłością, gdzie to on ma ją kształtować a często ponurą rzeczywistością, gdzie pracodawcy potrafią człowieka zrównać z błotem, a zarobki pozwalać na minimum przyjemności.

O czym Twoim zdaniem za mało mówi się  w mediach?

Zdrowie psychiczne, którego jako społeczeństwo póki co się jeszcze wstydzimy

Zobacz wszystkie posty z odpowiedziami CALM talks

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Historia robotów cz. 3 CoBots Artykuły

Historia robotów cz. 3 CoBots

przyszłość - roboty współpracujące

zobacz też: historia robotów cz.2 – pierwsze manipulatory W trzeciej części (czyli w tym poście, ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem, link do wcześniejszej części zamieściłem powyżej) skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej, mam tu na myśli roboty współpracujące (CoBots, Collaborative Robots) czyli manipulatorów najnowszej generacji będących integralna częścią […]


					#Mata Szkoła 4.0

#Mata

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					Industry 4.0 Inne

Industry 4.0

Jak zostać inżynierem 4.0

Przemysł 4.0 (z j. angielskiego industry 4.0) to bardzo chodliwy aktualny temat, jednak znacząca większość osób nie ma pojęcia o co w tym wszystkich chodzi.Dlatego postanowiłem przygotować prezentację dla wszystkich osób zainteresowanych tym zagadnieniem, począwszy od uczniów techników, a na emerytach skończywszy. Dla uczniów dodatkowo zamieszczam informację w jaki sposób pokierować swoją edukacją, aby sprostać […]


					Rozwojowe filmy i programy Inne

Rozwojowe filmy i programy

dla młodzieży i rodziców

Dla kogo ta lista ? Dla odpoczywających na kanapie Siedzisz w domu i chcesz odpocząć, ale nie chcesz całkowicie zmarnować swojego czasu? Może warto obejrzeć coś wartościowego i przyjemnego jednocześnie, aby zmotywować się do pracy? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę filmów (i seriali bo dziś to ten sam poziom), które zainteresują nie tylko inżyniera, a każdego […]


					4xP Ściąga i Podręcznik PLC Podręczniki

4xP Ściąga i Podręcznik

Podręczny Podręcznik Programowania PLC

Wszystko o programowaniu PLC na jednej kartce Po przeszkoleniu ponad 2000 kursantów z zakresu programowania sterowników PLC uświadomiłem sobie, że wyjątkowo wiele czasy tracą oni na poszukiwaniu informacji w podręczniku, zamiast skoncentrować się na rozwijaniu swoich umiejętności programistycznych. Dlatego zdecydowałem się przygotować i za darmo udostępnić kompendium skompresowanej wiedzy w formie podręcznej dwustronnej ściągi i […]


					Chemia dla przedszkolaka Dla najmłodszych

Chemia dla przedszkolaka

Eksperymenty dla najmłodszych

A co gdyby tak zaprosić doktorów organizujących pokazy dla dzieci podczas „Nocy naukowców Politechniki Śląskiej” do przedszkola? Jak pomyśleliśmy tak, też zrobiliśmy tym bardziej, że organizatorką jednego z nich jest kuzynka mojej żony dr Ania Byczek-Wyrostek. O tym jak dobrze udał się taki „prosty” pokaz rodem z Krainy Lodu z wykorzystaniem suchego lodu (dwutlenku węgla […]


					Historia automatyzacji Artykuły

Historia automatyzacji

Starożytność

Ktesibios – Pierwszy układ regulacji Pierwszy układ regulacji, który udało mi się potwierdzić w kilku źródłach był ten skonstruowany przez Ktesibiosa (gr. Κτησίβιος ὁ Ἀλεξανδρεύς, ur. 285 p.n.e., zm. 228 p.n.e.) wielkiego greckiego uczonego i konstruktora. Przez wielu nazywany ojcem pneumatyki, a przez innych nawet ojcem inżynierii, który początkowo prawdopodobnie zarabiał jako fryzjer, bo taki […]


					Historia robotyki cz. 1 Artykuły

Historia robotyki cz. 1

dawne czasy

Historia robotyki – Materiał ten stanowi uzupełnienie (i przetłumaczenie na prosty język) artykułu, który miałem okazję napisać dla czasopisma branżowego: Utrzymanie Ruchu wydanie nr 1/2017 . W pierwszej części czyli w tym poście, (ponieważ artykuł podzieliłem na kilka postów aby nie przerażać rozmiarem) przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju automatyki i robotyzacji, nieznane szerszej opinii […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Łukasz Grabowski - CALM talks Inne

Łukasz Grabowski - CALM talks

przedsiębiorca i wykładowca

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępna pod tym linkiem – „CALM […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]

Zamknij