Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jeżeli nie wiesz czym jest projekt CALM talks to zapraszam na tą stronę – „CALM talks – porozmawiajmy o edukacji”. Tam także znajdziesz pełne pytania, na które tu znajdziesz odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy podsumowanie wszystkich – naszym zdaniem – najciekawszych wypowiedzi udzielonych w tym projekcie. Pełna lista wszystkich wypowiedzi jest dostępną pod tym linkiem – „CALM talks – wszystkie odpowiedzi”.

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego?

Historia z racji zainteresowań w młodym wieku.

Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego?

j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury.

Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel …..

…potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja określonych treści.

Jakich przedmiotów lub tematów w szkole dziś brakuje?

Technicznych, mała ilość informatyki. Szkoła nie zauważa olbrzymiego postępu technologicznego jaki zaszedł w ostatnich kilkunastu latach, wiele osób demonizuje smartfony, które nie służą tylko do nagrywania (np. nauczycieli), ale są wstępem do ogromnej wiedzy zgromadzonej w sieci. Zresztą dzisiejszy smartfon to również planer, komunikator, portfel, miejsce na trzymanie dokumentów, możliwość namierzania osób („gdzie jest moje dziecko?”), karta wstępu, nawigacja itd. Wymieniać można długo. Szkoła musi zmienić swój profil z umiejętności zapamiętywania, do umiejętności znajdywania.

System edukacji – cele ?

Szkoła jest instytucją skostniałą poprzez niezauważanie postępu, konserwatywnych nauczycieli, niektórzy wypracowane 30 lat temu metody pracy wdrażają dziś bez żadnych zmian i modyfikacji. Wydaje mi się że potrzebna jest niestety zmiana pokoleniowa.

Motywacja do nauki

Poprzez jak największe realizowanie projektów wyjazdowych, uczestnictwo w programach wymiany młodzieży. Nic tak nie uczy jak podróżowanie, zaznajamianie z innymi kuturami, nic tak nie uczy jak bezpośredni kontakt.

Po co te zajęcia?

Niestety zmieniło się niewiele a cele rządowe nadal epatują śmiercią, poświęceniem, czasem bezsensownym (vide „żołnierze zaklęci”). Rząd woli czcić kości przegranych, brak nauczania postaw mądrości, pragmatyzmu. Epatowanie śmiercią jest nużąca dla młodego pokolenia.

Co sądzisz na temat zadań domowych?

Myślę że powinno być ich niewiele, oparte powinny być o projekty grupowe.

Największe wyzwania edukacji?

Wychowanie młodego człowieka w poszanowaniu ideałów i osiągnięć kultury europejskiej.

Czy jesteś zadowolony z tego jak funkcjonuje dzisiaj nasz system szkolnictwa?

Niestety zmienić rząd, choć żadna z partii nie głosi gruntownego przemodelowania systemu edukacji.

Książki warte polecenia

„Tamte dni tamte noce” Andre Ancimana

Dobra rada na start

Popełniajcie błędy i wyciągajcie wnioski z nich.

Czym jest sukces?

Gdy zrobimy coś co nas satysfakcjonuje, gdy osiągniemy jakiś szczyt, gdy dotrzemy do wyznaczonego celu.

Talent, lenistwo czy ciężka praca?

Sukces jest mieszanką talentu, pracy, ogarniętego lenistwa i autorytetu, który potrafi rozpalić chęci.

Wyzwania techniczne stawiane przed kolejnymi pokoleniami – Tematy dla IDEA market

Mądrze wykorzystywać dostępne narzędzia.

Wyzwania przyszłości stawiane indywidualnie przed każdym młodym człowiekiem

Zrównoważony rozwój z miejscem na zagrożenia wynikające z postępu.

O czym Twoim zdaniem za mało mówi się  w mediach?

Każdy w nich znajdzie to czego szuka.

Zobacz wszystkie posty z odpowiedziami CALM talks

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (1)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Wielomiany Szkoła 4.0

Wielomiany

jednej zmiennej rzeczywistej

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Rozwojowe filmy i programy Inne

Rozwojowe filmy i programy

dla młodzieży i rodziców

Dla kogo ta lista ? Dla odpoczywających na kanapie Siedzisz w domu i chcesz odpocząć, ale nie chcesz całkowicie zmarnować swojego czasu? Może warto obejrzeć coś wartościowego i przyjemnego jednocześnie, aby zmotywować się do pracy? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę filmów (i seriali bo dziś to ten sam poziom), które zainteresują nie tylko inżyniera, a każdego […]


					CALM talks Nasze projekty

CALM talks

Porozmawiajmy o edukacji

Jeżeli trafiłeś na tą stronę to pewnie już wiesz o co chodzi w tym projekcie i możesz od razu wypełnić ankietę klikając w link zamieszczony w poniższym box-ie. Jeśli jednak nie do końca wiesz o co chodzi w projekcie CALM talks to zapraszam do lektury tego artykułu i na końcu wypełniania ankiety. Jeśli od razu […]


					Element NOT - negacja PLC

Element NOT - negacja

Prostymi słowami

Jeżeli na wejście zestyku NOT dociera stan wysoki to na wyjściu będzie niski. Jeżeli na wejściu zestyku NOT jest stan niski (brak wysterowania) to na jego wyjściu pojawi się wysoki stan logiczny, który można użyć choćby do załączenia lampki. Jeżeli wiesz jak działa zestyk typu NC (normalnie zamknięty) to stosunkowo łatwo wyobrazić sobie, że tak […]


					Podtrzymanie, SET i RESET PLC

Podtrzymanie, SET i RESET

Prostymi słowami

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji:


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]


					Markery i Clock memory PLC

Markery i Clock memory

Notatnik wewnątrz PLC

Jak jaki sposób zapisać stan bitu na CPU, aby móc go sprawdzić w przyszłości? Z tej prezentacji:


					ChatGPT dla edukacji Szkoła 4.0

ChatGPT dla edukacji

Praktyczne, konkretne przykłady

Czy technologie typu ChatGPT, modele językowe i wszystkie pozostałe systemy „sztucznej inteligencji” wpłyną w przyszłości w jakiś sposób na system edukacji, na to jak funkcjonują szkoły i to w jaki sposób się uczymy? Odpowiedź brzmi: stanowcze NIE. Nie wpłyną w przyszłości, one już „wczoraj” (mamy początku roku 2023) zmieniły to wszystko w stopniu w jakim […]


					Matematyka wszystkie tematy lekcji Szkoła 4.0

Matematyka wszystkie tematy lekcji

Lista tematów - podstawa programowa

Poniżej znajdziesz listę wszystkich tematów na które dzieli się nowa podstawa programowa z matematyki dla wszystkich rodzajów szkół (oraz kilka dodatkowych, które warto poznać aby lepiej przyswoić pozostałe). () [] ** ^ W nawiasach okrągłych zamieściliśmy klasę szkoły średniej, w której dane zagadnienie najprawdopodobniej będziesz przerabiać. Czasami dodatkowo w nawiasie kwadratowym znajdziesz klasę dla uczniów […]


					Watch Table w TIA Portal PLC

Watch Table w TIA Portal

Tablica podglądania zmiennych

Po co mi to? Jak sama nazwa wskazuje, watch table służy do modyfikowania zmiennych (oraz ich podglądania). 😉 Tym samym przyda Ci się do sprawdzania stanów zmiennych, szukania błędów w programie, wysyłania wartości temperatur, prędkości obrotowych czy liczby sztuk do wyprodukowania do maszyn. Wszędzie Ci się przyda! Wstawianie nowej Watch table W projekcie domyślnie nie […]


					Zadania PLC - miganie lampki PLC

Zadania PLC - miganie lampki

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Te zadania PLC kierowane są dla początkujących programistów. W tej prezentacji zamieściliśmy dla Ciebie kilka prostych „wyzwań” na łatwym poziomie ale wymagających kreatywnego podejścia, dzięki którym: Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC to postaraj się wszystkie zadania rozwiązywać samodzielnie. Jeżeli już je rozwiązałeś albo nie wiesz jak ruszyć to dopiero wtedy kliknij aby […]


					Funkcje w programie PLC PLC

Funkcje w programie PLC

cegiełki programowe

Dotychczas cały program tworzyliśmy w jednym miejscu, czyli wewnątrz bloku programu głównego – OB1. Jednak pisanie tak dużego programu z wieloma networkami, na przykład 1236 networków, staje się trudne do analizy. Odrobina historii Już w 1843 roku Ada Lovelace zauważyła tę trudność podczas tłumaczenia opisu działania mechanicznej maszyny analitycznej Charlesa Babbage’a, która ostatecznie nigdy nie […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij