Styki, cewki i przyciski

Podstawy j. LAD
www.automation.siemens.com/bilddb

Dla kogo ta prezentacja?

Prezentacja kierowana jest przede wszystkim do uczniów szkół technicznych, rozpoczynających swoją przygodę z sterownikami PLC wszystkich producentów. Aby wykorzystać w pełni potencjał tej prezentacji nie potrzebujesz nawet sterownika, na początku wystarczy kartka papieru.

Z tej prezentacji dowiesz się:

  • do czego służą wejścia i wyjścia sterowników PLC,
  • czym jest przycisk, a czym nie jest przełącznik,
  • dlaczego styk, zestyk i przekaźnik to nie to samo,
  • wszystkiego o cewkach i stykach wykorzystywanych w j. LAD
  • kiedy używać styki normalnie otwarte i normalnie zamknięte,
  • jak poprawnie podpisywać elementy w programach dla sterowników PLC.


Programowanie sterowników w języku LAD to nic innego jak rysowanie układów w taki sposób, aby tylko po spełnieniu określonych warunków sygnał dopłynął do końca networka.

Wbrew temu co może się wydawać na początku, podstawowe programy sterowania (a nawet te super zaawansowane) bazują głównie na 3 podstawowych, bardzo intuicyjnych elementach. Mowa o styku NO (normalnie otwartym), styku NC (normalnie zamkniętym) oraz cewce. To tyle (przynajmniej na ten moment).

Zestyk NO – normalnie otwarty, jak sama nazwa wskazuje, gdy nie jest aktywowany to jest otwarty.
Gdy natomiast na fizycznym pierwszym wejściu sterownika (adres I0.0) pojawi się napięcie to ten styk się zamknie i umożliwi przepłynięcie sygnału z jego strony lewej na prawą.
SPRAWDZA STAN WYSOKI NA WEJŚCIU (dla zasilonego wejścia zamyka się i przepuszcza sygnał).

Zestyk NC – normalnie zamknięty, jak sama nazwa wskazuje, gdy nie jest aktywowany to jest zamknięty, a tym samym przepuszcza z strony lewej na prawą stan logiczny. Gdy natomiast na fizycznym drugim wejściu sterownika (adres I0.1) pojawi się napięcie to ten styk się otworzy i uniemożliwi przepłynięcie sygnału.
SPRAWDZA STAN NISKI NA WEJŚCIU (dla nieaktywnego wejściu przepuszcza sygnał).

Cewka – to element odpowiedzialny za wysterowanie fizycznego wyjścia. Jeżeli sygnał logiczny do niej dopłynie to spowoduje pojawienie się napięcia na fizycznym wyjściu sterownika, co z kolei spowoduje załączenie lampki lub przesterowanie zaworów.

Adresacja

W celu odróżniania elementów wprowadzających informacje do sterownika (wejść), a tych które z niego wyprowadzają napięcie (wyjścia) stosuje się jednoliterowe skróty:
„I” wejścia (od angielskiego słowa „input”),
„Q” wyjście (od angielskiego słowa „output” – z tym, że litera „O” jest używana przy operacji OR, więc dodano do niej ogonek).

W zależności od rodzajów sterowników można się spotkać także z innymi skrótami na wejścia i wyjścia, a także w TIA Portal można wybrać nazewnictwo niemieckie czyli E (eingang – wejście) oraz A (asugang – wyjście – często spotykane na autostradach).

Podczas programowania nad zestykiem lub cewką należy wpisać adres tego do czego chcemy się odwołać. Sprawdzenie pierwszego wejścia to wpisanie nad zestykiem I0.0 (numerujemy od zera), dziesiątego I1.1 (ponieważ adresacja bazuje na bajtach – o czym więcej później – dlatego po 0.7 jest 1.0), a dla trzeciego wyjścia Q0.2.

do pobrania:

Ogromne podziękowania dla Mirosława Marnego, Tomasz Pąchalskiego i Michała Sobczyka za poświęcony czas na przeklikanie, posprawdzanie i poprawienie treści tej prezentacji do bardziej przyjaznej formy.

KONIEC LEKCJI

Powrót do spisu treści szkolenia dla uczniów techników i studentów

Podręcznik dla tego szkolenia dostępny TU -> 5xP PLC 1200

Fundacja CALM edu

Fundacja CALM edu dzieli się swoją wiedzą w całkowicie darmowy sposób i jest finansowana z środków prywatnych jej założyciela. Jeżeli jednak chcesz dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju naszej fundacji i pomóc nam w przygotowaniu kolejnych darmowych ogólnodostępnych materiałów skorzystaj z komercyjnych szkoleń firmy CALM group, z których pośrednio przychód pozwala pokryć fundacyjne wydatki lub przekaż nam darowiznę na platformie Patronite (wkrótce)

Jeżeli jesteś przedstawicielem szkoły zainteresowanym przygotowaniem swoich nauczycieli do wyzwań edukacji 4.0 lub uczniów do egzaminów zawodowych, pójściem na studia czy przyszłą pracą z wykorzystaniem nowoczesnych technologi to zapraszamy do kontaktu. Lista komercyjnych szkoleń dostępna pod tym linkiem.

Na tej stronie dowiesz się wszystkiego na temat naszych działań.

Podoba Ci się to co robimy i chciałbyś dołączyć do zespołu aby dzielić się swoja widzą i doświadczeniami ? Skontaktuj się z nami !!!

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (2)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

Wszystko na temat

Krok w górę (zmiana z 0 na 1) lub krok w dół (zmiana z 1 na 0) to właśnie są kolejno zbocza narastające i opadające. Cewki i bloczki detekcji zbocza należą do podstawowych obiektów dostępnych w folderze „Bit logic” w Edytorze programu STEP 7. Są one powszechnie wykorzystywane właściwie w wszystkich programach sterowania. Z jakiegoś […]


					Podziel się opinią Inne

Podziel się opinią

Co można zrobić lepiej ...

Jeżeli dotarłeś na tą stronę to znaczy, że albo uczestniczyłeś w jednym z naszych projektów albo właśnie skończyłeś czytać jedną z książek. Nadszedł tym samym czas, aby napisać co o tym sądzisz. Ponieważ pozytywne komentarze najbardziej motywują do dalszego tworzenia podobnych projektów, a negatywne umożliwiają dopracowywanie i wynoszenie ich na lepszy poziom. Teraz Twoja kolej! […]


					Poznajemy FBD PLC

Poznajemy FBD

Function Block Diagram

Z tej prezentacji o FBD: Jeżeli zastanawiasz się czy naprawdę potrzebujesz poznawać ten specyficzny język: Dla wielu (ok 30%) uczniów i studentów język FBD jest najbardziej intuicyjny, dzięki czemu to właśnie w nim najszybciej tworzą programy. Sprawdź czy Tobie odpowiada! Jest ulubiony przez wszystkich, którzy przed programowaniem PLC spotkali się z bramkami logicznymi. Znajomość każdego […]


					Michał Sobek Inne

Michał Sobek

nauczyciel akademicki, inżynier, założyciel fundacji Greenpower Polska

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Elektrotechnika – nauczyciel posiadał dar przekazywania wiedzy. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? Na etapie nauczania w klasach 1-8 uważam że każdy z nich jest istotny. Młody człowiek na tym etapie powinien być wszechstronnie rozwijany. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. traktuje […]


					#Ppp Szkoła 4.0

#Ppp

Wprowadzenie - prawo, podatki i przedsiębiorczość

Podatki Gdy na swoich kursach pytałem ludzi na co ich zdaniem w szkołach powinno się poświęcać więcej czasu, większość z nich mówiła „podatki”, bo towarzyszą nam całe życie, a większość społeczeństwa nawet nie wie ile ich one kosztują. Na międzynarodowych forach także, to zagadnienie przewijało się najczęściej gdy ktoś zadawał podobne pytanie. Prawo Osoba, która […]


					Podłączenie PLC do wirtualnego HMI PLC

Podłączenie PLC do wirtualnego HMI

Symulator HMI w praktyce

Z tej prezentacji dowiesz się jak: Panele HMI symulator Dla kogo? Jeżeli jesteś nauczycielem i chcesz nauczyć swoich uczniów tworzyć wizualizacje na panele HMI jednak szkoły nie stać na ich zakup. Jeżeli jesteś samoukiem i chcesz rozwijać się w domu bez inwestowania w sprzęt to wbudowany symulator HMI jest dla Ciebie. Jeżeli posiadasz sterownik s7-1200 […]


					#FreeTime i Psychoedukacja Szkoła 4.0

#FreeTime i Psychoedukacja

Wprowadzenie do spędzania czasu wolnego

Na pierwszy rzut oka jest to zapewne najdziwniejszy z wszystkich przedmiotów, które uważamy, że powinny pojawić się w szkołach. Jak można uczyć spędzania czasu wolnego w szkole? Przecież to oksymoron. Nie do końca. Bo to jak spędzamy czas wolny w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Można by ten przedmiot nazwać także „zdrowie […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Detekcja zbocza PLC

Detekcja zbocza

PLC na trekkingu

Bez wątpienia jedno z najważniejszych zagadnień, które musisz opanować (chyba, że chcesz stać przy maszynie i cały czas trzymać wciśnięty przycisk). Z tej prezentacji: Pamiątki z wakacji Skoro już jest po zajęciach to w gratisie nasz PLC pochwali się zdjęciami z ostatniej swojej górskiej wędrówki: Jeżeli i Ty lubisz górskie tematy to koniecznie odwiedź nas […]


					#MATA Szkoła 4.0

#MATA

Wprowadzenie - Przedmiot matematyka

Jeszcze uzupełniamy treści – po więcej informacji wróć tutaj jutro. W co wierzymy: Po pierwsze, nie ma ludzi niezdolnych do nauczenia się matematyki, są wyłącznie uczniowie, którzy nie mieli jeszcze szczęścia spotkać odpowiednich nauczycieli lub tacy, którym na tym nie zależy, bo nie wiedzą po co im ona. Głównym celem nauki matematyki jest umiejętność logicznego […]


					Szkoła 4.0 Nasze projekty

Szkoła 4.0

Nowy wymiar edukacji na miarę XXI wieku

Motto projektu: Uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo O co chodzi? Szkoła 4.0 to ogólnodostępny niekomercyjny projekt Fundacji CALM edu mający za zadanie ułatwić naukę uczniom i pracę nauczycielom, korepetytorom, wykładowca, promotor nauki… Naszym celem jest raz na zawsze uporządkowanie i rozpropagowanie […]


					Zadanie PLC - Generator impulsów PLC

Zadanie PLC - Generator impulsów

Proste zadania aby utrwalić swoją wiedzę

Co musisz znać, aby wykonać to zadanie? Znać zasadę działania poszczególnych timerów – 4xP (ściąga) Potrafić się posługiwać zestykami I to tyle ZADANIE PLC dla początkujących programistów Generator impulsów niesymetrycznych Stwórz układ który po załadowaniu na sterownik będzie powodował, że lampka będzie świecić przez 0.75s (T#750ms), a przez a 1.5s będzie wyłączona i ponownie świecić […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij