Szkoła 4.0

Nowy wymiar edukacji na miarę XXI wieku

Motto projektu:

Uczyć się tego co się chce, gdzie się chce, kiedy nam pasuje, w takiej formie jak lubimy, za darmo

O co chodzi?

Szkoła 4.0 to ogólnodostępny niekomercyjny projekt Fundacji CALM edu mający za zadanie ułatwić naukę uczniom i pracę nauczycielom, korepetytorom, wykładowca, promotor nauki… Naszym celem jest raz na zawsze uporządkowanie i rozpropagowanie wartościowych i co równie ważnie darmowych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez zawodowych twórców lub amatorów (skromnych lecz utalentowanych kolegów, pasjonatów) aby nauka w szkołach mogła wskoczyć na wyższy poziom.

Każdy przedmiot docelowo będzie posiadać dwie podstawy programowe (spis wszystkich tematów do których podpinamy materiały edukacyjne). Pierwsza to ta aktualnie obowiązująca, dzięki czemu każdy uczeń, których chce lepiej zrozumieć tematy omawiane w szkole z łatwością znajdzie wszystko to czego aktualnie poszukuje. Druga to ta pochodząca z szkoły przyszłości, zawierająca takie przedmioty i tematy co do których się zgadzamy – my, nasi zaprzyjaźnieni eksperci i uczestnicy projektu „CALM talks” – że powinny pojawić się na zajęciach w szkole.

Chcemy nie tylko ułatwić zrozumieć tego czego dziś uczy szkoła, ale także pozwolić uczniom zdobyć taką wiedze i umiejętności, które mogą się im przydać w przyszłości – za 5, 10 czy 50 lat.


Nie traćmy więcej czasu – współpracujmy

Nie ma sensu aby każdy nauczyciel z matematyki poświęcał swój czas na przygotowanie materiałów o funkcjach, a każdy biolog na temat anatomii człowieka. Niestety w czasach pandemii tak właśnie to wygląda. Tysiące ludzi tracą czas na robienie dokładnie tego samego. Ile czasu w ten sposób marnujemy? Jeśli każdy z nas przygotuje materiału tylko z swojego ulubionego zagadnienia to zrobi to dobrze, szybko z przyjemności i może nawet z zaraźliwą pasją.

Projekt Szkoła 4.0 powstał po to aby uporządkować wszystkie wartościowe materiały w internecie i udostępnić je uczniom oraz nauczycielom tak aby już nikt więcej nie musiał tracić czasu na ich szukanie lub przygotowywanie. Zaoszczędzony w ten sposób czas możemy spożytkować na wiele bardziej wartościowych sposobów, dla dobra nasz wszystkich.

Nauczyciel do wszystkiego

W wakacje 2022 roku głośno zrobiło się o Panu Marcinie Józefaciuku dyrektorze Zespołu Szkół Rzemiosła w Łodzi, który od nowego semestru z powodu braków nauczycieli będzie uczyć aż 7 przedmiotów. Jeszcze głośniej się zrobiło gdy okazało się, że nie jest jedyny, a specjalizacja „nauczyciel od wszystkiego” zaczyna być bardziej regułą niż wyjątkiem. Szkoła 4.0 ma być miejscem w której takie osoby mogą umieszczać i pozyskiwać materiały edukacyjne oraz do którego będą mogli odsyłać swoich uczniów aby samodzielnie dalej zgłębiali interesujące ich tematy.

Ponoć dobry nauczyciel może nauczyć wszystkiego, ważne aby miał z czego w imię zasady „daj mi dobry podręcznik, a poprowadzę zajęcia”. Szkoła 4.0 jest miejscem gdzie można będzie znaleźć nie tylko podręczniki, filmy, artykuły ale przede wszystkim slajdy za pomocą których każdy będzie mógł dzielić się wiedzą.

To zadziwiające, jak wiele można osiągnąć, kiedy się nie troszczymy o to, komu przypisane będą zasługi.

Harry Truman


Kto może się przyłączyć ?

Jeżeli też dostrzegasz fakt, że wszystko to czego się uczymy w szkole z przedmiotów ścisłych, od wieków nie uległo zmianie, a my niestety nadal nie potrafimy prezentować tej wiedzy w ciekawy, atrakcyjny, inspirujący i nowoczesny sposób to przyłącz się do nas! Niezależnie od tego czy jesteś nauczycielem (który chce zaoszczędzić swój czas w przyszłości i trafić z swoimi materiałami do większej liczby uczniów niż tylko tych, których masz w sali), czy jesteś uczniem ( i chcesz otrzymywać wiedzę w ciekawszej formie, ale także pochwalić się tym co wartościowego odnalazłeś w sieci) albo twórcą (grafikiem, animatorem, mówcą, popularyzatorem nauki i chcesz pokazać ludziom, że Nauka jest ciekawa) ten projekt powstał dla Ciebie.


Nie tylko na czas pandemii !

Pora na edukację na miarę XXI wieku! Przemysł przeszedł już 3 wielkie rewolucje i jest w trakcie 4-tej (stąd nazwa „Industry 4.0” czyli po polsku „Przemysł 4.0” – więcej na ten temat pod TYM linkiem) – czas na rewolucję w szkołę. Jeśli edukacja ma przygotować młodych ludzi do podjęcia pracy w przyszłości to już na starcie widzimy, że Szkoła 1.0 zaprojektowana w 1806 przez Fryderyka Wilhelma III ni jak pasuje do Idei Świata 4.0. W międzyczasie zmieniliśmy wszystko co nas otacza – technologie, paliwa, rozrywki, ustroje polityczne, produkcję – oprócz edukacji która ma za zadanie przygotować młode pokolenia do funkcjonowania w tym nowoczesnym świecie.

Pora nadrobić te zaległości! I o dziwo pandemia koronawirusa, może nam w tym pomóc.


Korzyści z projektu Szkoła 4.0

  1. Personalizacja nauczania – każdy uczy się w swoim tempie, wykorzystując metody, które sam sobie wybierze i uczy się tam gdzie preferuje. Jesteś prymusem, więc lecisz do kolejnych rozdziałów lub robisz trudniejsze zadania, bo szkoda Twojego czasu abyś go marnował czekając na innych. Masz problemy z danym zagadnieniem ? Nic nie szkodzi możesz wyświetlić dany film jeszcze raz, spróbować zrozumieć inne tłumaczenia, albo cofnąć się do wcześniejszych podstaw.
  2. Najlepsi nauczyciele w kraju – strasznie to smutne, że przyszłość naszych dzieci zależy od tego na jakich nauczycieli trafią na początku swojej przygody z edukacją. Najlepiej to widać na matematyce. Pierwszy nauczyciel może wpoić swoim uczniom, że matematyka nie jest dla nich albo zarazi ich miłością i niezahamowaną ciekawością do liczb. Dzięki Szkole 4.0 wszyscy uczniowie mogą mieć dostęp do nagrań i materiałów najlepszych nauczycieli – czyli pasjonatów – niezależnie czy uczą się w Bieszczadach czy Aglomeracji Śląskiej.
  3. Raz na zawsze dla przyszłych pokoleń – czy Twoi nauczyciele uczyli się z książek, które były starsze od nich, bo uważali je za najlepsze. Czy Twoje dzieci uczą się z nowych książek ale przekazujących dokładnie te same zagadnienia co te stare? (zwykle w mniejszym zakresie). Nie ma w tym nic dziwnego bo matematyka, chemia czy biologia na przestrzeni ostatnich wieków – w zakresie szkolnym – wcale się nie zmieniła. Podręczniki do historii ciągle są pisane na nowo, podobnie jak do polaka albo WOSu ale nie z przedmiotów ścisłych. Uporządkujmy materiały w internecie nie tylko dla naszych dzieci, ale i ich dzieci a nawet ich wnuków!
  4. Nieobecność to nie zbrodnia – dzieci nieobecne w szkole z automatu mają zaległości i to jest chore. Niezależnie czy są przeziębione, czy pojechały odkrywać świat z rodzicami, albo na zawody sportowe po powrocie na lekcje muszą odpisywać tematy na których nie byli obecni. Po co ? Skoro w podręczniku wszystko powinno być. Projekt Szkoła 4.0 jest w pełni kompleksowy (filmy i animacje tłumaczące zagadnienia i ćwiczenia aby sprawdzać swoją wiedzę), dlatego skończmy z traceniem czasu na przepisywanie.


    Mała dygresja. Marzy mi się za 10 lat, gdy moje pociechy będą już chodzić do szkoły podstawowej, wyjechać wraz z nimi na rok za granicę. Mamy plan pomieszkać w kilku krajach na świecie przez 2 lub 3 miesiące i otworzyć swoje umysły na inne kultury, języki, religie oraz smaki. Wierzę, że doświadczenia zdobyte podczas tej podróży będą mieć bardziej pozytywny wpływ na całe ich przyszłe życie, niż ten rok spędzony w szkolnej ławce. Dlatego projekt Szkoła 4.0 jest dla mnie osobistym wyzwaniem. Chcę wraz z wszystkimi chętnymi stworzyć narzędzie ułatwiające edukację niezależnie od miejsca naszego pobytu.


  5. Zmieńmy uczniów w studentów, przynajmniej trochę – niezależnie od wieku, jeśli jesteś głodny wiedzy i zdobywasz ją samemu to jesteś studentem, jeśli natomiast potrzebujesz kogoś kto Cię tego nauczy to jesteś uczniem. Studiowanie polega na samodzielnym rozwijaniu swoich możliwości i to nie ważne czy zdobywasz wiedzę z budowy pantofelka czy obliczania sił poprzecznych w betonowej belce. Jeżeli Twoje dzieci lub uczniowie mają łatwość z matematyką albo biologią to pozwól im samodzielnie studiować te zagadnienia z tej strony lub podręczników. Dzięki temu Ty będziesz mógł skoncentrować się na tych, którzy potrzebują Twojego wsparcia. Wyobraź sobie co Ci młodzi ludzie mogą w życiu osiągnąć gdy już w szkole podstawowej nauczą się samodzielnie poszerzać swoje horyzonty. Na koniec kartkówki, czy sprawdziany i tak wszyscy będą pisać jednakowe.
  6. Demokratyzacja szkolnictwa – Szkoła 4.0 jest tworzona i oceniana przez wszystkich dla dobra ogółu. Każdy może nagrać film, stworzyć animacje, przygotować prezentacje, załadować zadania i każdy może z nich za darmo skorzystać oraz oceniać. Niezależnie od władzy, projektów unijnych, ministerstw, nastrojów nasza szkoła jest tworzona i usprawniania przez wszystkich, aby wszystkim nam żyło się lepiej.
  7. 8. 9 …….. Korzyści są niewyczerpane. Przyłączysz się ?


Na koniec dwie przemowy

„Droga młodzieży! Miejcie na uwadze, że wspaniałe rzeczy o których uczycie się w szkołach (…) to dokonania wielu pokoleń (…) osiągnięte na drodze entuzjastycznych zmagań i wielkiego wysiłku wszystkich krajów świata. Całą tą spuściznę dostajecie teraz do rąk po to, abyście ją przyjęli, szanowali i rozwinęli, a pewnego dnia wiernie przekazali tym, którzy przyjdą po was. (…) Pamiętając o tym, odnajdziecie sens życia i swoich codziennych wysiłków, a także będziecie mieli odpowiedni stosunek do innych ludzi i czasów”

Powyższy cytat pochodzi z przemowy wygłoszonej w Pasadana City College 26 lutego 1931 roku przez Alberta Einsteina.

Myślę, że właśnie przyszła pora na nasze pokolenie aby zebrać naszą wiedze w jednym miejscu i przekazać w atrakcyjnej formie następnym pokoleniom.


Zmiana podejścia

Czy nauka biologi, chemii, matematyki powinna wyglądać tak samo jak 10, 50 czy 200 lat temu?
W tym filmie zaprezentowano całkowicie odmienne podejście do nauczania, myślę, że bardzo skuteczne podejście i o wiele ciekawsze. Czy tak może wyglądać edukacja 4.0 ?

Jeżeli jesteś zainteresowany tematyką, w jaki sposób powinna wyglądać i funkcjonować szkoła przyszłości koniecznie zapoznaj się jeszcze z dwoma artykułami: „Edukacja 4.0” – poszerzenie tematyki tego tekstu, oraz „Neurodydaktyka” – wprowadzenie do nauki, która bada w jaki sposób nasz mózg najskuteczniej przyswaja prezentowane mu treści.

Dziękujemy za głos! Ocena wpisu - 5/5 - (3)
Poprzedni Następny

Jest tego więcej...


					Historia robotyki cz. 2 Artykuły

Historia robotyki cz. 2

pierwszy manipulator

zobacz także: Historia robotyki cz. 1 W drugiej części przedstawię udokumentowane fakty historyczne początków rozwoju robotyzacji i przejdę do dokonań z ostatniej dekady. Następnie w kolejnych rozdziałach skupię się na ostatnich, nowatorskich dokonaniach branży przemysłowej w dziedzinie robotów współpracujących (CoBots, Collaborative Robots). Pierwszy robot przemysłowy Początek historii robotów zaprojektowanych w celu wykorzystania w przemyśle datuje […]


					Książki Inne

Książki

Na wakacje, do kawiarni i ...

Na świecie do tej pory spisano zbyt wiele wartościowych, ciekawych czy wręcz pasjonujących książkę, dzięki którym możemy zrozumieć otaczający nas świat, aby młodzi ludzie kojarzyli je wyłącznie z nudnymi lekturami. Zniechęcenie młodych umysłów do sięgania po książki w wolnym czasie to chyba największy z zarzutów o najgorszych konsekwencjach stawiany dzisiejszemu systemowi edukacji. Dlatego w tym […]


					#Infa Szkoła 4.0

#Infa

Wprowadzenie do technologii informacyjnych

Strona w rozbudowie – Jesteśmy w trakcie uzupełniania treści – rzuć okiem na to co już jest i wróć tutaj jutro. Czego powinniśmy uczyć się na lekcjach informatyki? Naszym zdaniem informatyka w nowoczesnym społeczeństwie jak sama nazwa wskazuje powinna koncentrować się po pierwsze na pozyskiwaniu wartościowych rzetelnych informacji w internecie, a po drugie dopiero uczyć […]


					Połączenie OR i AND PLC

Połączenie OR i AND

Podstawy j. LAD

Z tej prezentacji dowiesz się: Rodzaje połączeń Zestyki (a także cewki, które są mniej intuicyjne) można połączyć na dwa sposoby: szeregowo (jeden za drugim) lub równolegle (jeden pod drugim). Rodzaj połączenia wpływa na logiczny warunek wysterowania cewki. AND – iloczyn logiczny – „i’ Połączenie szeregowe wymaga od nas przytrzymania dwóch przycisków (P0 i P1)w tym […]


					Symulator stanowiska S7-1500 PLC

Symulator stanowiska S7-1500

Dla szkolenia podstawowego 1500

Poniższy symulator powstał aby umożliwić przeprowadzenie szkolenia Podstawowego z programowania sterowników 1500 w ośrodku EMT-Systems Jeżeli jesteś naszym kursantem śmiało go pobierz, a na szkoleniu dowiesz się jak z niego korzystać.


					Element NOT - negacja PLC

Element NOT - negacja

Prostymi słowami

Jeżeli na wejście zestyku NOT dociera stan wysoki to na wyjściu będzie niski. Jeżeli na wejściu zestyku NOT jest stan niski (brak wysterowania) to na jego wyjściu pojawi się wysoki stan logiczny, który można użyć choćby do załączenia lampki. Jeżeli wiesz jak działa zestyk typu NC (normalnie zamknięty) to stosunkowo łatwo wyobrazić sobie, że tak […]


					Wielomiany Szkoła 4.0

Wielomiany

jednej zmiennej rzeczywistej

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas i szkół, a nawet dla studentów? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). czytaj więcej: […]


					Bloczek MOVE PLC

Bloczek MOVE

Ruszyć, przesłać, przekopiować wartość

Jeden z najczęściej używanych bloczków, ponieważ jest to chyba najbardziej wszechstronny z bloczków. Z folderu MOVE na poziomie podstawowym (a takiego dotyczy ten podręcznik) powinieneś zainteresować się tylko jednym bloczkiem – „MOVE”. Bloczek MOVE jak sama nazwa wskazuje…. Co słownik bab.la ma na ten tematmove {czas.} PL przenieść ruszyć poruszyć ruszać przesunąć skłonić przesiąść się […]


					Komparatory PLC

Komparatory

Porównania wartości

Zagadnienie z kategorii najprostszych i najkrótszych. Nim przejdziemy do tematu tego rozdziału sprawdźmy w bab.la skąd nazwa: compare to {czas.} PL porównać do, porównać z, porównywać do, porównywać z, przyrównać do przyrównywać do. W takim razie komparatory służą tylko albo aż do jednego, czyli porównywania wartości. Jak użyć komparatorów? W celu porównania wartości musimy: W […]


					Rafał Zawiślak - CALM talks Inne

Rafał Zawiślak - CALM talks

Dyrektor szkoły podstawowej

Jaki był Twój ulubiony przedmiot za czasów szkolnych i dlaczego? Historia z racji zainteresowań w młodym wieku. Jaki Twoim zdaniem jest najważniejszy przedmiot w szkole i dlaczego? j. obcy – ułatwia podróżowanie, komunikację, korzystanie z dóbr obcojęzycznej kultury, sztuki, literatury. Dokończ zdanie. Dobry nauczyciel ….. …potrafi zarazić pasją. Pasja jest najważniejsza, na pewno nie realizacja […]


					Uczelnie wyższe 4.0 Artykuły

Uczelnie wyższe 4.0

Nowa rola politechnik w XXI w.

W tak szybko zmieniającym się świecie, gdy już wszyscy wiemy, że będziemy zmuszeni do wielokrotnego przebranżowienia się w naszym życiu, spędzanie pięciu lat na jednej uczelni studiując jeden kierunek zaczyna tracić sens. Jak zatem uczelnie powinny się do tego przygotować i jaką rolę powinny zacząć odgrywać w świecie szybkich zmian? W tym rozdziale postaram się […]


					Ułamki Szkoła 4.0

Ułamki

Wszystko na ten temat i sporo zadań

Na tej stronie znajdziesz: Dlaczego na jednej stronie zamieszczamy zakres tematów dla różnych klas? Ponieważ nigdy nie jest za późno aby powrócić do podstaw (bez nich nie pójdziesz dalej) i nigdy nie jest za wcześniej aby zrobić coś z poza swojego zakresu (nie chcemy hamować Twojego potencjału). Słowem wstępu dla niewtajemniczonych Jesteś pierwszy raz na […]

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij