23. Zamień słodycze na owoce

23. Zamień słodycze na owoce

Jedna z podstawowych zasad szczęśliwego życia głosi:

 

Zamień słodycze
na owoce

 

 

W życiu nie chodzi o diety, posty i inne krótkoterminowe postanowienia. Najważniejsze są nawyki i zdrowe odżywianie. Bo w zdrowym ciele zdrowy duch :)

 

Dlaczego warto w swoich nawykach żywieniowych zamienić słodycze na owoce:

- owoce w sezonie są tak samo słodkie jak słodycze,

- winogrona bezpestkowe dystansuje wszelkie draże i jest cukierkiem, który można jeść z opakowaniem ;)

- banany posiadają podobny skład i proporcje co napoje izotoniczne, dlatego nie ma sensu pić słodzonej chemii,

- owoce posiadają o wiele więcej witamin niż jakiekolwiek słodycze,

- gdy podróżujemy w każdym kraju na świecie możemy znaleźć lokalne i niezwykłe owoce,

- zwykle są tańsze,

- z założenia są bardziej ekologiczne w produkcji i ich opakowania (skórki) są biodegradowalne,

- tu chciałem zamieścić jeszcze milion kolejnych argumentów ale chyba nie będzie to potrzebne.

 

Jak to zrobić?

Dieta?

Dla większości osób zamiana słodyczy na owoce ma sens tylko gdy chcemy schudnąć. To nie słuszne założenie bo pozytywny wpływ owoców na nasze ciało znały już nasze babcie. Zawsze warto zamieniać biały cukier z sztucznych przekąsek na zdrowe słodkie witaminy naturalnego pochodzenia. Czym więcej dostarczamy sobie witamin tym jesteśmy zdrowsi i bardziej pozytywnie nastawieni do świata.

Zostańmy jednak przy diecie. Do niedawna byłem wielkim fanem czekolady. Do tego stopnia, że za dzieciaka zjadałem codziennie przynajmniej jedną tabliczkę, a zdarzały się dni, że i nawet 3. Na studiach zjadałem czekoladę głównie przy nauce i bardzo sporo podczas świąt. Tylko czy mikołaje i zajączki wielkanocne też powinno wliczać się jako czekoladę, przecież to celebrowanie święta? Nie ważne. Ważne jest to, że dziś czekolady właściwie już nie spożywam (czasem kilka kostek gorzkiej) i co najbardziej zaskakujące nawet mnie do niej nie ciągnie.

Zrezygnowanie z czekolady jest dla mnie wyczynem porównywalnym z ukończeniem maratonu. Coś co na początku wydawało się niemożliwe z czasem staje się normalne. Czekolada w 100 g (w zależności od producenta) zwykle ma aż 550 kcal to tyle co 1 kg jabłek lub  400 g grilowanej piersi z kurczaka . Czym lepiej się najesz? Warto też zwrócić uwagę, że czekolada to w 31% czysty tłuszcz i w 50% czysty cukier. Gdybyśmy zobaczyli takie ilości tych składników na talerzu to by nas zwyczajnie odrzucało.

Jestem zwolennikiem wprowadzania zmian w życiu systematyczną metodą małych kroczków. U mnie zawsze się to sprawdza, a wypracowane nawyki pozostają na zawsze. Zamień najpierw czekoladę białą na mleczną. Z tym powinniśmy poradzić sobie bez problemu, a to już mały krok w dobrą stronę. Następnie systematycznie zwiększamy zawartość kakao w naszej mlecznej, aż dojdziemy o poziomu gorzkiej.  Czekolada gorzka ma taką magiczną moc, że jeśli już zacznie nam smakować to automatycznie zaczniemy jej jeść mniej. Czym wyższe stężenie kakao tym zdrowsza ale też mniej jej potrzebujemy. Tym samym dostarczamy mniej kalorii do organizmu.

 

Zdrowy dodatek?

Jeżeli jesteś strasznym fanem słodyczy, a wiem że są tacy, to możesz zacząć od dodawania owoców do każdej słodkiej przekąski. Niektórzy uważają, że w ten sposób można w sobie wyrobić nawyk sięgania po owoce lub odkrywania ich smaków. Jeżeli jesz lody to dorzuć tam truskawki. Po zjedzonej czekoladzie zjedz też jabłko na zdrowie, a na sernik połóż sobie kawałek banana. Z czasem możesz dążyć do zamiany proporcji. Systematycznie wprowadzając owoce do swojej diety okaże się, że twoje kubeczki smakowe zaczną się do nich przyzwyczajać, a stąd już mały kroczek aby sięgać po nie z przyjemnością.

 

Zamienniki

Co stoi na przeszkodzie aby do kina zabierać zamiast popkornu winogrona? Może siedząc przed telewizorem zamiast chipsów lepiej sięgnąć po bakaliową mieszankę studencką? Jeśli robisz koktajl owocowy to nie dorzucaj tam cukru! Możesz zastąpić go miodem jeśli naprawdę potrzebujesz dosładzać, a tłustą śmietanę jogurtem naturalnym. Lubisz słodkie płatki z mlekiem na śniadanie? Dorzuć do nich trochę naturalnych owsianych i garść owoców. W ten sposób wzbogacisz smak. Taka porcja będzie też o wiele bardziej sycąca i da Ci energię na cały poranek (mniej więcej 800kcal).

Każdego dnia jesteś w stanie odkrywać nowe sposoby na to aby zdrowiej się odżywiać. Jeśli dołączysz do tego trochę aktywności na świeżym powietrzu to twoje życia diametralnie się zmieni. Wiem, że brzmi to jak slogan z reklamy ale tak naprawdę jest.

 

Uwaga na oszustów

Wiele owoców, które na pozór wydają nam się zdrowymi alternatywami słodyczy mogą okazać się gorsze od nich. Najlepszym przykładem jest tutaj suszona żurawina. Wydawałoby się, że suszona żurawina będzie składać się w 100% z żurawiny tyle, że wysuszonej. Prawda jest o 49% inna! Bo aż tyle cukru i tłuszczu dodają do niej producenci (np. Bakalland) .

Suszony ananas kupowany w dużych sklepach na wagę również zawsze jest faszerowany dodatkowymi substancjami słodzącymi.

Chipsy jabłkowe, marchewkowe składające się z suszonych owoców cieszą się coraz większa popularnością ale te najczęściej kupowane to bananowe. Taka przekąska to 55% bananów i olej kokosowy wymieszany z cukrem!

 

Dlatego aż tak ważne jest czytanie etykiet lub kupowanie świeżych, nieprzetworzonych owoców.

 

Photo by Brooke Lark on Unsplash

 

 

Więc teraz się uśmiechnij, wydrukuj sobie tą karteczkę i patrz w przyszłość trochę bardziej pozytywnym okiem. Smacznego


Jeśli chcesz pracować nad poziomem swojego szczęścia wydrukuj sobie TEN, TEN2, oraz TEN3 arkusz i ustaw karteczki w widocznym miejscu. Jak to działa opisuję w wprowadzeniu.

Wprowadzenie do tej serii postów znajdziesz TUTAJ.

 

Komentarze

Podobało się?